לנייד את ההמונים: הסלולר עדיין ממשיך לשנות את העולם

מאנגרי בירדס ועד אנשי המחאה הזועמים, מתרחב הטלפון הנייד מעבר לתקשורת, משנה את האופן שבו אנו מבדרים, מחנכים ומתפתחים כלכלית. אנשים יכולים לתכנן מחאה פוליטית רגועה, או אפילו לנהל עסק שלם ממכשיר נייד. על פי ההערכות, יהיו בהודו עד לשנת 2014 קרוב ל־900 מיליון מנויי סלולר. 10 מיליון מכשירים נרכשים בממוצע מדי חודש.

ככלל, אסיה בהחלט מוכיחה שעוצמה נעוצה במספרים: בעוד הודו וסין שומרות על מקומן כמדינות המאוכלסות ביותר בעולם, הן גם אחראיות לצמיחה הגדולה ביותר בשוק הסמארטפונים בשנה החולפת. מספר המשתמשים במכשירים סלולריים בסין עולה על כל אוכלוסיית ארה"ב. עד 2015, יותר מ־600 מיליון משתמשי ניידים בסין יהיו משתמשי אינטרנט נייד, שיהפכו את סין לשוק הגדול ביותר בתחום, בפער גדול על כל מדינה אחרת.

בעוד מדינות ה־ BRIC(ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ממשיכות להצמיח את כלכלותיהן, ימשיך גם תחום הניידים לצמוח בקצב מואץ, זאת היות שצרכנים חדשים רבים יסתמכו אך ורק על הטלפונים הסלולריים שלהם לגלישה באינטרנט.

להלן ארבע מגמות שישפיעו ישירות על צמיחה זו:

לאנשים מתחיל להימאס מהרשתות החברתיות, והדבר ידחוף לפיתוח של חוויה אחת שתאחד את כל ערוצי התקשורת

הסמארטפונים אמנם נמכרים בקצב מהיר באסיה, אך בקרוב תורגש שחיקה המונית במדיה החברתית. לאנשים מתחיל להימאס שהם צריכים לבדוק הודעות SMS במקום אחד, אחר כך לפתוח אפליקציה, ואז להיכנס לאימייל, ושם לקבל מייל מפייסבוק או מגוגל פלוס.

יש לנו יותר מדי ערוצי תקשורת ואין לנו מספיק זמן. מה שישנה את כל זה הוא שירות הודעות אחיד ומקיף – מקום אחד בו ננהל את כל התקשורת שבתוך הרשת החברתית ומחוצה לה.

מי יצור את חווית איחוד ההודעות הזו? גוגל, אפל, פייסבוק או שחקנית אחרת? מוקדם מדי לומר מי תנצח בקרב על התקשורת הפשוטה. מחברות סטארט-אפ ועד ענקיות תקשורת, הכל פתוח. מי שתנצח, לא תהיה בהכרח זאת שתגיע ראשונה לשוק. הפתרון צריך להיות יעיל (בכל המכשירים הניידים) ולמשוך את ההמונים.

הפרסום הנייד צומח עם הזינוק בהוצאות השיווק

שוק הסמארטפונים מלבלב באסיה, אבל הפרסום הנייד עדיין מפגר אחרי הפרסום בטלוויזיה. להערכתי, זה לא ישתנה, אבל אני צופה שמותגים וסוכנויות יכפילו את ההוצאות שלהם על ניידים השנה. כשאנשי השיווק יראו את חדירת הסמארטפונים צומחת במידה מספיקה כדי להצדיק מסע פרסום, הם גם יבינו שהניידים מספקים את החשיפה הנחוצה כדי להעלות את התשואה על ההשקעה.

לפי חברת המחקר ברג אינסייט, ההוצאות על פרסום נייד ברחבי העולם יגיעו ל־ מיליארד דולר עד 2016, ויתפסו נתח של 3.8 אחוזים מההוצאות העולמיות על פרסום. במיוחד הודו, המדינה השנייה בעולם בגודל האוכלוסייה, תציג צמיחה מדהימה בהוצאות על פרסום נייד, כאשר שחקנים גלובליים ומקומיים כאחד ינצלו את תלותה של המדינה בתחום. בהתבסס על תחזית של חברת המחקר eMarketer, יוציאו המפרסמים בסין ב־2012 כ־717.8 מיליון דולר על תחום הניידים.

כדי למקסם את ההצלחה, יצטרכו מסעי הפרסום הניידים לאפשר לצרכנים לבחור להצטרף לקהילות בעלות אותם תחומי עניין ברשתות חברתיות – פייסבוק מספקת מודל מצוין לכך. חברות המותגים מצדן יוכלו לשלוח להם מבצעים ייעודיים והצעות רלוונטיות. שיטה זאת פועלת משום שבמסגרתה בוחרים האנשים מותגים מסוימים שיצרו איתם קשר, בניגוד להצעות שאותן לא הזמינו, או ל"ספאם נייד".

הפרסום הנייד עובר מחשיפה למעורבות תרבותית

 אנשים רוצים שתהיה להם שליטה על המידע שהם מקבלים. שיווק נייד שלא לפי הזמנה הפך לבעיה רצינית בשנים האחרונות, וגרם לממשלה ההודית להתערב לטובתו של הצרכן.

כעת, בעקבות הפעלת סמכויות ממשלתיות בהודו, פחות אנשים יקבלו פרסומות לניידים. המשווקים ייאלצו להתמקד פחות בשיעורי הקלקות, ולמצוא דרכים יצירתיות באמת להגיע אל הצרכנים. אחת הדרכים היצירתיות הללו היא שימוש במשחקים – ראינו כיצד אנגרי בירדס יצרה חוויית זכיינות שלמה, כשהוליווד נכנסת למשחק באמצעות השקת אנגרי בירדס ריו.

מגזר נוסף שירוויח, לדעתי, ממשחקים בניידים הוא מותגי הרכב. יצרני מכוניות, במיוחד מותגי היוקרה, מוציאים מאות מיליוני דולרים כדי לבדל את עצמם בשווקים חדשים כמו הודו. חלקם יבינו שאסטרטגיות כמו מתן המותג שלהם למשחק מרוצים פופולרי נייד, יוכלו לסייע להם להגיע למיליוני צרכנים ולבנות נאמנות למותג – וכל זה בחלקיק מההוצאה המסורתית על פרסום.

בהודו, כמה מהפעילויות הפופולריות ביותר במכשירים הסלולריים הן שיתוף בדיחות, קריאת הורוסקופים, בדיקת תוצאות משחקי קריקט וצ'אטים. מותגים שינחלו הצלחה בפרסום הנייד יכניסו עצמם לתוך הפעילויות התרבותיות האלו, מעבר למודעות הבאנר המסורתיות.

 

צמאים לסלולר. אסיה I צילום: רויטרס 

שירותים מבוססי־מיקום, רשתות חברתיות סלולריות ואתרי וידיאו מתחילים לתפור עסקאות מול יצרני הסמארטפונים, במטרה להגיע ישירות לצרכנים, מבלי להסתמך על המפעילות הסלולריות לצורכי הפצה. באסיה המפעילה היא עדיין המלכה, אבל שוק הסמארטפונים המכה שורש יחליש את השפעתה, כפי שקרה במערב.

מהפכה באוויר

בין אם הם מתקוממים נגד דיכוי, צנזורה או ממשל מושחת, מארגנים ומשתתפים של תנועות פוליטיות עושים שימוש קבוע בטכנולוגיה הניידת כדי לתקשר זה עם זה. בהודו, חלק גדול מהתיאום בין המתנדבים בתנועה של אנה הזארה עבר דרך רשתות חברתיות בסלולר. הזארה, פעיל חברתי בולט ומנהיג בתנועה ההודית נגד שחיתות ב־2011, מאמין בכוחן של שיטות בלתי אלימות בדרך לשינוי חברתי, כפי שלימד גאנדי. כמי שקיבל את הפאדמה בושאן, הפרס האזרחי השלישי בדרגה מממשלת הודו, ניצל הזארה את מעמדו כדי ללחוץ על הממשלה לחוקק חוק נוקשה נגד שחיתות; שביתת רעב בת ארבעה ימים זיכתה אותו בתמיכה בכל רחבי המדינה, והממשלה נעתרה לדרישותיו.

תנועת אנה הזארה היא רק דוגמה לאופן שבו המכשירים הניידים סייעו להחזיר את הכוח לאנשים; בין אם זה בהודו, מצרים, עיראק או רוסיה, התקשורת הסלולרית מוכיחה שהכוח של האנשים נמצא (במכשירים ש)בידיהם.

* הכותב הוא מנכ"ל GupShup הרשת החברתית הגדולה בהודו. כמו כן, הוא ייסד את Elance

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן