לנצל את היעדר הפיקוח: כך משמשות חברות כוח אדם עברייני מס

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של חקירות ומעצרים בפרשיות הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות, מתוך הבנה של רשויות החוק כי השימוש בחשבוניות אלו פוגע באופן חריף בבסיס המס וכן מהווה את "קצה החוט" הראשון בכל חקירת פשע, דרכה בסופו של דבר מגיעים אל מבצעי עבירות נוספים.

עו"ד איתי ברכה, מבעלי פירמת עורכי הדין ברכה ושות', מסביר כיצד מתבצע השימוש בחשבונות פיקטיביות בקרב העבריינים וכיצד הם רותמים לטובת העניין את חברות כוח האדם.

לדברי ברכה, המונח חשבוניות פיקטיביות בשפה המקצועית מתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

א. החשבוניות הקלאסית – חשבונית מפוברקת לחלוטין אשר אין מאחוריה עסקה אמיתית כלל.
ב. חשבונית זרה – המשקפת עסקה אמיתית אך אינה מונפקת על ידי מבצע העבודה או נותן השירות בפועל.
ג. חשבונית מנופחת – המשקפת עסקה אמיתית אך הסכום המופיע בחשבונית בפועל גדול מסכום העסקה העיקרי.

עו"ד ברכה. בחברות כוח אדם קשה לעקוב אחר כמות העובדים והיקף העסקאות

"השימוש בחשבוניות פיקטיביות, הפצתן וקיזוזם, למעשה מגדיל את הוצאותיו המוכרות של העבריין", מציין ברכה. "כפועל יוצא מכך, הוא מקטין את חבות המס שלו באופן לא חוקי, דבר המהווה עבירה פלילית חמורה, אשר בדרך כלל נלווים לה עבירות נוספות.

אחד התחומים הנגועים במגפת החשבוניות הפיקטיביות הוא חברות כוח אדם. אלו מהוות למעשה מתווכות בין חברות הצורכות עובדים לבין העובדים עצמם. חברות מסוג זה מתווכות בכל חודש מאות ואלפי עובדים וזאת באופן קבוע או באופן זמני עבור פרויקט ספציפי בחברה הצורכת.

"הפיקוח על חברות כוח האדם ועל היקף הפעילות בינן לבין החברות הצורכות אינו פשוט כלל", אומר ברכה ומסביר את הסיבה לכך. "כי בניגוד למקום עבודה סטנדרטי המעסיק עובדים קבועים ומדווח עליהם באופן שוטף לרשויות המס ולביטוח לאומי, בהתקשרות עם חברת כוח אדם החברה הצורכת אינה מחויבת בדיווח לגבי עובדים אלו ובעצם מקבלת חשבונית מחברת כוח האדם עבור העובדים שסיפקה לה ועלותם הכוללת". במצב כזה, הוא מוסיף, "קשה לעקוב אחר כמות העובדים המסופקת, ביצוע העבודות בפועל והיקף העסקאות הכולל ומכאן נוצר הפתח לתופעת החשבוניות הפיקטיביות".

מלבד זאת, לעיתים ניתנת חשבונית עבור ביצוע עבודה אשר מעולם לא בוצעה בפועל ולעיתים ניתנת חשבונית המנפחת את עלות ביצוע העבודה מעבר לעלות אשר שולמה מהחברה בפועל.

בהקשר הזה ברכה מדגיש ש"במסגרת התיקון האחרון לחוק איסור הלבנת הון, הוכרו מספר עבירות מס כעבירות מקור על פי חוק איסור הלבנת הון, ביניהן השימוש והפצת החשבוניות הפיקטיביות. בעקבות זאת הוחמר רף הענישה לתקופה של עד 10 שנות מאסר ורשויות החוק יכולות לנקוט בסנקציות חמורות כנגד עבריין המס". לדבריו, בראש הסנקציות עומדת חילוט כל הכספים אשר שימשו לביצוע העבירה ו/או התקבלו כתוצאה מביצוע העבירה, כאשר משמעותו בפועל היא הקפאת נכסיו של עבריין המס ותפיסתם על ידי רשויות החוק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן