לנשים בלבד: חזייה ביומטרית הוצגה ביריד ה-CES ומרמזת על העתיד של תחום "הטכנולוגיה הלבישה"

ה-OMbra, כפי שהיא נקראת, היא חזיית ספורט מתוחכמת. יוצריה הם OMsignal, הצוות שאחראי גם על ליין ה-PoloTech Shirt של ראלף לורן. החזייה עוקבת אחרי הנתונים הביומטריים הבסיסיים המצופים מכל פריט טכנולוגי לביש, כמו למשל קצב פעימות הלב, מרחק וקלוריות שנשרפו. אך בנוסף היא גם מציגה מדדים אקסקלוסיביים יותר שיצרה החברה, כמו למשל "קצב הנשימה" שנועד לסייע לספורטאית למתן את מערכת הנשימה שלה ולנצל פחות אנרגיה בזמן ריצה; מדד "העייפות" שנועד לבחון את העייפות המצטברת שהגוף נתון בה, בהסתמך על אימונים קודמים; ו-"מאמץ ביומטרי" שמגלה למשתמשת בדיוק את מידת המאמץ שהיא משקיעה בכל אימון ריצה.

כל אלו מסונכרנים לנייד של המשתמשת, תחת הפלטפורמה החדשה OMrun במטרה להגביר את היעילות והביצועים לאורך זמן. החזייה יודעת לתקשר גם עם אפליקציות אחרות, כמו Apple Health, Strava, Nike+, MapMyFitness ו-Runtastic.
"אמנם האספקטים הטכנולוגיים הללו הם מרכיב מרכזי של המוצר, אולם החברה השקיעה מאמץ משמעותי בראש ובראשונה בעיצוב החזייה כפריט לבוש נוח ותומך", אומר סמנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, סטפן מרקיו. לדוגמא, החברה ערכה מחקר ביו-מכני מקיף בהתמקד בפריטים כמו רצועת הכתף, שמרבית התלונות על עיצובן של חזיות ספורט נוגעות אליו בדרך כלל.

ספורט יעיל עם בגד חכם | צילום: אתר החברה

פריט נשי בשוק גברי

"כחברה, רצינו מההתחלה לייצר פריטים לשני המינים. כבר בתחילת דרכנו ניסינו לייצר חזייה שכזו, אבל הנושא היה מורכב מדי ולא היינו בשלים מספיק", הוא מסביר. "ייצרנו מספר דגמי אבטיפוס, אך נשים שניסו אותם טענו שהפן האסתטי לא היה מוצלח". OMsignal התמקדה בגברים במשך מספר שנים, במיוחד בחולצות חכמות כמו הליין שיוצר עבור ראלף לורן. על הליין של OMbra עבדו שם במשך למעלה משנה, וניסו בתוך כך למעלה מ-1,600 אבטיפוסים שונים. מרקיו מדגיש כי בעיניו היה חשוב ביותר לחזור לאורך הדרך אל "נשים אמתיות", כדי לבדוק את המוצר.

באופן כללי ניתן לומר כי מראשיתו של שוק הטכנולוגיה הלבישה היו אלו הנשים שצרכו את מרבית המוצרים, למרות שמרבית הגדג'טים שיוצרו היו "גסים" או "מחוספסים" יחסית. בעיקר היו אלו רכיבים שיש לשים על הגפיים בזמן ספורט, דבר שגברים צפויים היו להימשך אליו יותר. "בפועל, ראינו שנשים הן צרכניות משמעותיות" מסביר מרקיו, "החברה ביצעה מחקר מקיף על הפסיכולוגיה שמאחורי צריכת טכנולוגיה לבישה, וגילתה שבאופן כללי נשים מבינות טוב יותר את האופן שבו הגוף שלהן עובד, וכי הן מעריכות טוב יותר משוב על תפקודן, מתוך מטרה לשפר אותו. גברים מנגד, נוטים להשוות את ביצועיהם לאלו של אחרים".

מכיוון שנשים הובילו את התחום של טכנולוגיה לבישה בזמן שלא היו בשוק פריטים שעוצבו מראש עבורן, החברה בחרה לעשות בדיוק את זה ולייצר את החזייה. "זו הייתה גישה מכוונת שלנו לספק 'מוצר של נשים'" אומר מרקיו.

הנוחות לפני הכל

הדבר המרכזי שהבינו בחברה שיש לעבוד עליו בעת פיתוח המוצר הוא לא הפן הדיגיטלי, אלא הנוחות, התמיכה והאסתטיקה. רק לאחר מכן נכנס לתמונה "הקסם הדיגיטלי" שלקח את המוצר לרמה אחרת לחלוטין. "השקענו זמן ומאמץ רבים במראה הכללי ובעיצוב, החל ממערכת ריפוד ניתקת וכלה בסוגי חוטים שונים" אומר מרקיו. "הממד החשוב ביותר היה ללא ספק התמיכה והנוחות".

על מנת למנוע לחץ על הכתפיים למשל, יצרו המתכננים את הרצועות באופן שמעביר את המשקל אל החזייה ולא אל הגוף. המשקל מועבר לצדי החזייה ובכך חוסך את המעמסה מהגוף. כמו-כן, היא עוצבה כך שתדע להתאים את עצמה לשינויים פיזיולוגיים שמתרחשים במהלך החודש בגוף האישה. גם העמידות נבחנה בקפידה. בבדיקה של 100 שטיפות ניכר שהטכנולוגיה לא מאבדת כלל מעוצמתה.

הקסם הדיגיטלי

כאמור, המוצר מביא קדימה מדדים חדשים, כמו דפוס הנשימה. לשם כך, מיפו מדעני החברה דפוסים של 25 אצניות צמרת, 25 אצניות בינוניות, ו-25 מתחילות, וגילו שהדרך בה אנו נושמים היא הדפוס המעניין ביותר. "אנו שמים את הסימנים הללו לצד מדדים כמו קצב הלב, ומודדים את מה שניתן לכנות "כלכלת הריצה". כשאדם רץ, 50% מהאנרגיה שלו מופנה לנשימה – לכן אנו מאמנים אותך כיצד להפוך את הנשימה הזו למועילה יותר".

באמצעות מדדים נוספים מאפשרת החזייה להעריך את המאמץ הביומטרי הכללי, והיות שהמדידה מתבצעת לאורך מספר ריצות, היא יכולה להעריך גם את רמת העייפות. מדד זה יהיה הקטליזטור לפיו החזייה תאמן את המשתמשת בריצה הבאה. "בעוד שביטוי חזותי במראה של השינויים שמתבצעים בגוף לוקח זמן, באמצעות החזייה שלנו ניתן לראות את מגמת השיפור בכל אימון ואימון. זה חיזוק מצוין" מבהיר מרקיו.

החזייה הביומטרית בפעולה | צילום: אתר החברה

מה צופן העתיד?

מרקיו מאמין כי בראש ובראשונה, המונח 'לבישה' ייעלם מהביטוי 'טכנולוגיה לבישה': "מה שקורה כיום, בצורה מופשטת מאוד, הוא שהחומרה הטכנולוגית 'מתלבשת' על פריטי הלבוש כמו ה- OMbra. בעתיד, החומרה כמו תיעלם, ומה שיישאר הם רק פרטי לבוש, רגילים ממש כפי שהיו מאז ומעולם בעיניו של הצרכן". הוא מסביר כי יתכן אף שהעלות תיוותר כפי שהיא היום עם הטמעת הטכנולוגיה, והבגדים 'הרגילים' יהיו פשוט 'חכמים'. "בעוד מספר שנים, אדם ילך לחנות ויקנה פריט לבוש מבלי לשאול "האם זה מחובר?", מכיוון שכל פרטי הלבוש כבר יהיו מצופים לתפקד כך".

הטכנולוגיה של בדים חכמים נמצאת היום בשיא פריחתה, וניתן לשער כי בעתיד מהם ייעשו כל הבגדים שנצרוך. היום יש לאדם אינפורמציה מפורטת כמעט על כל רכושו, למשל על הרכב, ורק על הגוף שלו, על החיים שלו, לא ממופה מידע. מרקיו מאמין שזה ישתנה: "כיום אנו מתמקדים בספורט ובחיטוב, אבל בעתיד המטרה תהיה לנטר ולמנוע התקפי לב ותחלואים אחרים. אמנם עתידה של הטכנולוגיה הלבישה ישנה את פני תעשיית הביגוד והאופנה, אבל השפעתו על תעשיית הבריאות תהה משמעותית לא פחות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן