לסוכנויות הביון הבריטיות דרושים מפצחי צפנים מ"דור האקס בוקס"

בבית כפרי מבודד בבריטניה, שבו ישבו פעם מיטב מומחי המחשב ופיצחו את הצופן ה"בלתי שביר" של הנאצים – האניגמה – החלה המדינה לחפש מרגלים ממוחשבים מ"דור האקס בוקס".

שר החוץ ויליאם האג הודיע היום כי הממשלה מחפשת כ-100 מצטרפים חדשים לסוכנויות הביון של בריטניה כדי להיכנס לנעליהם של הגברים והנשים שעבדו בבלצ'לי פארק, מרכז שבירת הצפנים הישן בצפון לונדון, ופעם המקום הסודי ביותר בבריטניה.

"אנחנו אמנם לא נמצאים במלחמה, אבל אני רואה בכל יום עדויות למתקפות מכוונות ומאורגנות נגד קניין רוחני ורשתות ממשלתיות בבריטניה, מצד גורמי פשע או גורמים זרים", אומר האג."האיומים עמם אנו מתמודדים רציניים בדיוק כמו אלה בפניהם עמדנו במלחמת העולם השנייה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

השנה הזהיר ראש סוכנות הביון MI5, ג'ונתן אוואנס, מריגול ממוחשב "בסדר גודל תעשייתי" נגד בריטניה, וציין חברה בריטית שאיבדה 800 מיליון ליש"ט כתוצאה ממתקפה ממוחשבת מחו"ל.

מכשירי ה"אניגמה" | צילום: רויטרס

התוכנית מיועדת לגייס מפצחי קוד ומומחי מחשב צעירים מבתי ספר ומהאוניברסיטאות, בעיקר למטה התקשורת הממשלתי (GCHQ), מרכז ההאזנות של בריטניה. במשרד החוץ אומרים כי רצו להתחבר לדור האקס בוקס, אשר גדל בעולם המדיה החברתית והגיימינג.

האג הודיע גם על תרומה של 480 אלף ליש"ט, שתעזור להבטיח את העתיד של בלצ'לי, אתר אשר קיומו נודע לציבור רק בשנות ה-70, כשנחשף תפקידו במלחמת העולם. מפצחי הצפנים שעבדו באתר קיבלו קרדיט על על כך שעזרו לקצר את מלחמת העולם השנייה בשנתיים ולהציל חיי אדם רבים, כאשר פיצחו כ-3,000 הודעות גרמניות ביום.

במתקנים הללו פיצחה קבוצת מתמטיקאים בהדרכתו של אלן טיורינג את צופן האניגמה, אשר הגרמנים הניחו שהוא בלתי שביר, ומדענים אחרים תיכננו ובנו את הקולוסוס, מכונה בגודל משאית, אשר הייתה אחד המחשבים הראשונים בעולם.

אולם לאחר המלחמה הורה ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל להשמיד את הקולוסוס וכ-200 מכשירי בומב, בהם נעשה שימוש כדי לפצח את צופן האניגמה, כדי לשמור על הסוד מפני ברית המועצות, והבקתות שמהן עבדו מפצחי הקודם נותרו ללא טיפול.

המלגה שהוענקה היום צפויה לאפשר לבלצ'לי לקבל מימון של 5 מיליון ליש"ט נוספים, שיעזרו להגן על המתקנים. "בלי הגאונים בבלצ'לי, בריטניה הייתה בפיגור משמעותי במהלך המלחמה", אמר האג. "ובלי הגברים והנשים ב-GCHQ ובשאר סוכנויות הביון שלנו, לא יכולנו להגן על בריטניה היום".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן