לעולם בעקבות האייפון: האם המהפך העיצובי יציל את נוקיה?

נראה כי הסמארטפונים האחרונים של נוקיה רודפים אחרי התפוצה הבלתי נגמרת של האייפונים והאנדרואיד, אבל יצרנית הטלפונים הפינית מקווה שצבעים בוהקים, גורם הצורה הפשוטה וממשק המשתמש ה'אינסטינקטיבי' של קולקציית ה'לומיה' האחרונה שלה – כל אלה יסייעו לגרוף חזרה את השוליים המידלדלים והרווחים המקרטעים. הטריק הוא למשוך את קובעי-הטרנדים, בדומה לאיימקים של אפל כשהופיעו לפני כ-15 שנה. האם המנהלים והמעצבים של נוקיה חיים ביקום מקביל – או שהם באמת מסוגלים לעשות את זה?

בשנה שעברה, המנכ"ל אמר לצוות כי הם "עומדים על קרקע בוערת", בטרם הודיע על כרטיס הנסיעה אל הישועה שלו – שותפות עם מיקרוסופט על תוכנת טלפון סלולרי. אז הוציאה נוקיה סדרה של 4 סמארטפונים תחת השם "לומיה", והתמזגה עם מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרוסופט, ווינדוז 7, עם הכישרון הנודע של חברת הטלפונים לעיצוב תעשייתי. הלומיה 800, לדוגמה, מתהדר בגוף פוליקרבונטי בודד עם תוספות שונות, מחושבות בזהירות – מכפתור המצלמה ועד לחיבור האודיו, אשר נדרש ע"י המעצבים להיות ממוקם בקצה המרוחק של בסיס הטלפון.

הלומיה 800. האם הם באמת מסוגלים לעשות את זה? | צילום: Nokia.com

נוקיה השיקה את טלפון הלומיה הראשון שלה, 800, באוקטובר האחרון. כ-4 חודשים אחר כך, בסוף ינואר, הודיעה החברה כי היא מכרה "מעל מיליון מכשירי לומיה". נוקיה לא פרצה כלפי מעלה עם הלומיה 800 או שלושת האחרים בקולוקציה, ה-610, ה-710 וה-900, החדש והגדול יותר. אבל נראה כי התעשייה הממוסדת דווקא מפרגנת להם: הלומיה 800 וה- 900 זכו שניהם בביקורות חיוביות ובפרסי עיצוב, כולל פרס המצוינות הבינלאומי לעיצוב שהוענק בשבוע שעבר מטעם איגוד המעצבים האמריקאי.

עטור פרסים. הנוקיה לומיה 900 | צילום: רויטרס

אך אין די בכל אלה עבור החברה בכללותה. באפריל האחרון, סמסונג סוף סוף הדיחה את שלטונה בן 15 השנים של נוקיה כסוחרת הסמארטפונים הפופולרית ביותר בעולם. ואז, בחודש שעבר, נוקיה הודיעה כי היא מפטרת 10,000 עובדים, בנוסף ל-14,000 המשרות החתוכות שהויעדה עליהם ב-2011. מחירה המקרטע-בלאו-הכי של מנייתה צנח עוד יותר – היא איבדה 70% ב-12 החודשים האחרונים. אנליסטים חותכים את יעדי המחיר שלהם, וצופים המשך של המצוקה בנוקיה עם המעבר לתוכנת מיקרוסופט. נוקיה מנסה לטפס החוצה מתוך בור.

הצוות מפשיל שרוולים ומנסה להתמודד – בעיקר ניקי בארטון, סמנכ"לית העיצוב של נוקיה למכשירי הסמארטפונים. "אני מאוד גאה במה שאנחנו מפיקים", היא אומרת ממעמקי סטודיו העיצוב הצחור-כולו של נוקיה בלונדון. "זה מה שמניע אותי אישית".

הטלפונים החדשים של נוקיה עודים צריכים למצוא קבלה מיינסטרימית. מי שהייתה פעם סוחרת הטלפונים הניידים הדומיננטית בעולם מוצאת כעת את המוצרים החדשים שלה נאבקים נואשות בדומיננטיות המושרשת של האייפון של אפל, ומצבתם הגוברת והולכת של סמארטפוני האנדרואיד הזולים יותר שמייצרות HTC וסמסונג הטייוואניות ו-ZTE הסינית.

אולי – רק אולי – נוקיה באמת תוכל להגיע לאנשהו אם מְאַמְצִים מוקדמים של המכשירים ייתנו לסמארטפונים שלה סיכוי.

זקוקים להכרה מיינסטרימית. הלומיה 900 בידיו של מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר | צילום: רויטרס

"זכינו בפרסים רבים, וזה נהדר", אומרת ברטון, "אבל כשאנשים באמת יחזיקו אותו בידיים הם יבינו איזו עוצמה יש בו". כבר נשמעו מבקרים נחשבים שפסקו לאחרונה: "ישנו אי צדק מסוים שהוא (הלומיה 800) אינו נמכר טוב יותר".

ברטון מתעקשת שהיה הרבה מה לאהוב בעיצוב המוצר: הצבעים ה"אפקטיביים להדהים" שמשתמשים יכולים להתאים על המסכים הביתיים של לומיה עם הצבע הראשי הראשי של המכשיר. נוקיה היא בין יצרניות הטלפונים הבודדות שהוציאו מנעד מזהיר של מכשירים עם גוף פוליקרבונטי בצבע אחד, שפירושו כי שריטת הטלפון מובילה לגוון כחול או ורוד לגמרי.

"הטלפונים האלה מאוד קשים לייצור", אמרו דוברי נוקיה. "ישנו רק גורם אחד שיכול לייצר צבע ציאן (מעין טורקיז) טהור". גם בארטון מסרבת להסגיר את זהותו.

גם בתחום האפליקציות נוקיה מדביקה פערים לאיטה, ובארטון מעלה על נס דוגמאות כגון ה"מיקס רדיו" ו"מתכנן המסעות" בו השתמשה כדי לארגן את מסלול הדיווש שלה. חנות האפליקציות של אפל מתהדרת ב-650 אלף אפליקציות, ואנדרואיד ב- 470,000 – בעוד חנות האפליקציות של ווינדוז צמחה בנפחה מ-7,000 אפליקצות בינואר 2011 ל-100 מהן היום, שנה וחצי אחרי.

נדמה כי ישנו פרדוקס מוזר באופן בו נוקיה מעצבת את הטלפונים שלה. מצד אחד היא משקיעה המון בפענוח רצונם המדויק של משתמשי הקצה, רוכשת מחקרים של תובנות צרכניות או שולחת אנשי צוות לחיות עם משפחות ברחבי העולם, מה שבארטון קוראת לו "התעמקות".

צבעים אפקטיביים, הרבה מה לאהוב. הלומיה 710 | צילום: רויטרס

מצד שני, התוספות הכי יקרות של הטלפונים – תועלתן מוטלת בספק: יציקת הפוליקרבונט הצבעונית, או מצלמת ה-41 מגה פיקסל המטורפת בטלפון ה"פיור וויו" החדש של נוקיה.

חרף כל הקשבתה לצרכנים, נוקיה גם מכתיבה את הגיוון של עיצוב מוצריה. אולי זה נסיונה של נוקיה לייצר תרבות מותג, כפי שאפל עזתה בהצלחה כה רבה לאורף יותר מעשור, ומאז הציגה את האיימק על צבעיו הבהירים ב-1998. בארטון, שסייעה לעצב את האינטרנט אקספלורר 5 למק, אומרת כי "זן חדש של צרכנים המשתמשים במכשירי לומיה עולה ובא. באופן מסורתי לנוקיה הייתה תרבות שהובנתה סביב פשטות השימוש, הבהירות", היא טוענת. "זה גם עניין של צבע. בכמה החודשים האחרונים ראיתי שתרבות התחילה לצמוח סביב טלפוני הלומיה והווינדוז". 

בארטון לא ממש יכולה לתאר את התרבות הזאת לפרטים, אך היא כן מתייחסת לפילוסופיית ה"ראשים למעלה" אשר המעצב הראשי של נוקיה, מרקו אהטיסארי, מנסה להביא לפריצתה עם קולקציית הלומיה. הרעיון הוא שמצילום תמונה, דרך הדלקת המכשיר ועד הוצאת שיחה – צריכה להיות כמה שפחות אינטרקציה ויזואלית עם הטלפון. השימוש בו צריך להיות אינסטינקטיבי כמעט לחלוטין.

מצמיח תרבות? מבחר מכשירי לומיה 800 בתצוגה, כולל צבע הציאן המהולל | צילום: רויטרס

"היינו מאוד אמיצים בהוצאת המכשיר הזה", מפגרנת לעצמה בארטון, כשהיא מוציאה לומיה מדגם 800 ומנפנפת בו. היא מדברת הרבה על כמה היא ואחרים בחברה העריצו את גורם הצורה ונהנו מהעונג הפשוט שבלהחזיק אותו. "קל מאוד להוסיף פעמונים ומשרוקיות", היא עוקצת. במקום זאת, האיטרציות העתידיות של טלפוני לומיה יעודנו ויפושטו ככל האפשר, וילכו רחוק יותר עם אידיאולוגיית השימוש האינסטינקטיבי, מסבירה בארטון.

בהתחשב בפרסים ובעיטורים שגרפה נוקיה עבור עיצוב מוצריה, האין בארטון מייחלת לשיפור אדיר באסטרטגיית השיווק של נוקיה? תשובתה היא ש"יש עכשיו אסטרטגיית שיווק מדהימה של מדיה חברתית שמגיעה מנוקיה". נוקיה עצמה הודיעה לאחרונה כי היא מנתה מנהל שיווק חדש – הפיני טואולה ריטילה, שהחליף את ג'רי דווארד האמריקאי.

המעצבים של נוקיה חייבים להתמודד עם מגבלות נוספות: מיקרוסופט הודיעה לאחרונה שמכשירי טלפון של ווינדוז 7 לא ייזכו לשדרדוג לווינדוז-פון 8, מה שיגביל כל מי שכבר קנה את הלומיה 900.

צבעים בוהקים, פילוסופיה מובהקת מאחוריהם. תצוגת הלומיה בלונדון, אוקטובר 2011 | צילום: רויטרס

כרגע, נוקיה צריכה לקוות שהצבע הבוהק, הפשטות ופילוסופיית הראשים-למעלה שלה תיצור תרבות מותג שתהא מושכת מספיק עבור צרכנים נוספים שירצו להצטרף לגל. הטלפונים שלה עדיין לא מקרינים את אותה משיכה מגנטית של מוצרי אפל, ואולי זה בגלל שעדיין קשה לראות מה נוקיה רוצה לומר על עצמה. עם ה"התעמקויות", הסקרים, הנוכחות המתמדת ההיסטורית של מכשיריה והפורטפוליו גדוש המוצרים שלה, נוקיה נסתה להיות הכל בשביל כולם, בהמשך לסלוגן שלה "מקשרת בין אנשים" ("Connecting People"). עכשיו היא מייצרת מוצרים שאנשים יכולים לשאוף אליהם. האתגר הוא בשיווק, ויצירת טלפונים המציעים פיצ'רים מיוחדים מול האייפון ומכשירי האנדרואיד – וזה בטח אומר קצת יותר מצבעים בוהקים וגורם הצורה הפשוטה.

לא נראה כי האתגר הזה מכביד על בארטון יותר מדי. "עיצוב הלומיה משנה את חוקי המשחק בדרמטיות", מוסיפה המעצבת כשהתלהבותה לא מגלה סימני דעיכה. "זו תחילתו של משהו גדול".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן