לעשות ספורט, לאכול מאוזן, ולצחוק בכוח: 6 דרכים להתמודדות עם הלחץ

לימים האחרונים יהיו בוודאי השפעות רבות על מצבה המדיני של מדינת ישראל, כמו גם על מצבה של הכלכלה, הממשלה, מערכת הביטחון ועוד ועוד. אך בין כל השפעות לאומיות (ומשמעותיות) אלה, המצב הנוכחי משפיע לא מעט גם על האזרחים עצמם – אשר רבים מהם (או למעשה מרביתם) נמצאים ברגעים אלו תחת איום הטילים מרצועת עזה, וכבר מצאו עצמם עוזבים הכל ורצים למרחב המוגן לצלילי האזעקה המלחיצים.

בימים כאלה, באופן טבעי, מפלס החרדה עולה. אך אחת הבעיות המורכבות עם החרדה, היא כי מדובר במעגל אינסופי: החרדה והלחץ מעוררים אצלנו מחשבות שליליות, אשר בתורן מזינות ומלבות (גם אם באופן לא מודע) את המשך הלחץ ואת התגברות החרדה. לכן, חשוב להקפיד ולווסת ככל הניתן את מפלס הלחץ: שמירה על רוגע ומאבק בחרדות יסייע לתחושה טובה יותר, לשינה איכותית יותר, ואף למצב בריאותי תקין יותר.

צילום: רויטרס

כמובן שמצב מלחמה אינו "מצב לחץ" רגיל. בעוד בעולם אנשים רבים מתמודדים עם לחץ במקום העבודה או במשפחה, מיליונים מאזרחי ישראל מתמודדים בימים אלה עם לחץ בלתי פוסק ועם חרדה קיומית של ממש – להם ולמשפחתם. לכן, קיבצנו במיוחד כמה מהעצות המועילות ביותר להתמודדות עם לחץ מתמשך, בכדי שתוכלו גם אתם לווסת את מפלס הלחץ ולהתמודד בצורה המיטבית עם הימים המלחיצים אשר עוברים על מדינת ישראל.

1. שימרו על שיגרה, והקפידו על "הדברים הקטנים"

אחד הגורמים לעליית מפלס הלחץ בגופנו היא תחושת השינוי – הגוף חש בשינוי מהשגרה ואינו מבין את הגורם לכך. לכן, הקפידו (ככל הניתן) על המשך קיום שגרת היום שלכם: השתדלו לישון בשעות הרגילות, ולא להישאר ערים עד השחר כדי לשמוע חדשות. השתדלו לאכול בצורה מסודרת, ואם התרגלתם להתאמן באופן מסודר – הקפידו על קיום שגרת אימונים (גם אם תאלצו לוותר על ריצה מחוץ לבית). שמירה על שגרה תעביר לגוף מסר כי העניינים בשליטה, וסייעו לכם לווסת את רמת הלחץ.

2. תצחקו

הצחוק טוב לבריאות – וזה מדעי. אבל הצחוק חיוני במיוחד לסיוע לגוף בעת משבר או מצוקה: כשאנו צוחקים, שורה של תהליכים כימיים מתרחשת במוח בזה אחר זה. כתוצאה מכך רמת הריכוז שלנו עולה, אנו ערניים יותר, ושנת הלילה שלנו טובה יותר. חוקרים טוענים כי צחוק ממושך מסייע גם לחילוף החומרים בגוף, לניתור מערך ההורמונים במוח ובאופן כללי – הצחוק ממלא אותנו בתחושת אנרגיה חיונית. אחד הדברים המדהימים באמת הוא כי גם אם אינכם מוצאים שום דבר לצחוק עליו, הכל בסדר: התגובות הכימיות במוח יתרחשו גם אם תצחקו באופן מאולץ לאורך דקות ארוכות. בנוסף, יש סיכוי ממשי כי לאחר שתזייפו צחוק מספיק זמן תתחילו לצחוק באמת ובתמים.

3. אל תשמרו בבטן

יש כאלו אשר מיד רוצים לדבר ולספר כיצד הם חשים, אך רבים אחרים מעדיפים "לשמור בבטן". זה בהחלט מובן: במיוחד בתקופות לחוצות בהן אנו חשים פגיעים במיוחד, אנו לא ששים לשתף אחרים בפחדים ובחולשות שלנו ולחוש פגיעים אף יותר. אך מחקרים מראים כי חוסר שיתוף גורם להתעצמות הלחץ: בחרו אדם או שניים אשר קרובים אליכם במיוחד, ופשוט דברו איתם על המצב: ספרו על חששותיכם ועל תחושתכם. ההבנה כי יש לכם על מי לסמוך תסייע רבות לגוף להתמודד עם הלחץ הגובר.

4. שימרו על חשיבה חיובית

המוח האנושי, על כל מורכבותו, מתקשה לעיתים להבדיל בין דמיון למציאות. אין הכוונה לכך שתתחילו להזות: המוח פשוט מתייחס למידע שאתם אומרים לעצמכם כאילו מקור חיצוני אמר אותו. כשאתם חושבים לעצמכם מחשבה שלילית, המוח ממשיך ומעבד את אותה מחשבה, והיא עשויה להמשיך ולהזין מחשבות אחרות. לכן, השתדלו "לגרש" מחשבות שליליות, ולאמץ גישה חיובית ככל הניתן.

תעשו ספורט, גם בלי לצאת מהבית | צילום: shutterstock

5. עשו ספורט

לאחר כ-45 דקות של אימון גופני, משתחררים במוח שורה ארוכה של כימיקלים והורמונים (כמו דורפמין ואנדרופינים) אשר מגבירים את הריכוז, מסייעים לנו לראות את התמונה הכוללת ובאופן כללי גורמים לנו להרגיש טוב יותר. אימון גופני טוב יוכל להיות כלי מפתח בוויסות הלחץ.

הדבר נכון במיוחד לאלו שמתאמנים באופן קבוע: כשהגוף רגיל למסגרת אימונים קבועה, עצירה מוחלטת של הפעילות הגופנית תורגש ביתר שאת. לכן, הקפידו להמשיך ולהתאמן – גם אם משמעות הדבר היא לאלתר משטחי אימון בסלון הבית או בחדר הממוגן.

6. הקפידו על תזונה מאוזנת

לתזונה שלנו יש השפעה על יכולת וויסות הלחצים שלנו בכל רגע נתון – אך השפעה זו מתגברת במיוחד בימים בהם מפלס הלחץ עולה גם הוא. בעיה נפוצה במיוחד בעת התמודדות עם לחץ היא כי אנשים רבים נוטים לאכול – מכל הבא ליד. מעבר לכך שמדובר בשבירת שגרה משמעותית עבור הגוף (כפי שציינו בסעיף 1), מאכלים רבים רק תורמים להעלאת מפלס הלחץ – כך מאכלים עתירי סוכר ונתרן, או קפאין. מנגד, מאכלים רווי מינרלים וויטמינים יסייעו רבות לתחושת הרוגע (היחסית) והאיזון בגוף, כשאבוקדו וסלרי במיוחד יוכלו לסייע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן