לפיד: בית ספר שלא מעביר לימודי ליבה – לא יקבל אגורה

הפרדת החינוך מהפוליטיקה, גיבוש סל חינוך אישי לתלמיד והעצמתם של המורים – אלה הם עיקרי המצע שהציג היום ראש מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד במסיבת עיתונאים שקיימה מפלגתו לחשיפת המצע.

במרכז התוכנית מציע לפיד להכריז על "עשור החינוך", במסגרתו תציב מדינת ישראל את החינוך בראש סולם העדיפויות שלה. לפיד אמר בדבריו כי חינוך צריך להיות גורם מאחד ויוצר של שיוויון, אבל גם לשמש את המדינה כדי להגיד מה לא מקובל עליה. "מוסד חינוכי שלא מלמד לימודי ליב"ה לא יקבל מן המדינה אגורה אחת; בית ספר שלא מקבל לכיתה א' ילדה אתיופית, לא ייפתח; ומנהל של תיכון שמנשיר תלמידים בגלל ציוניהם, רק כדי להעלות את אחוז הזכאות בבית ספרו, עלול לאבד את מקום עבודתו".

"מוסד חינוכי שלא מלמד לימודי ליב"ה לא יקבל מן המדינה אגורה אחת" | צילום: יח"צ

התוכנית שהציג לפיד מתמקדת בשלוש נקודות מרכזיות: הפרדת החינוך מהפוליטיקה – הקמת מועצה לאומית לחינוך, שתשחרר את הזיקה שבין חינוך לפוליטיקה ותבטיח גיבושן של תכניות מקצועיות ארוכות טווח; גיבוש סל חינוך אישי לתלמיד – לכל תלמיד בישראל יהיה סל חינוך, ובו שלושה מרכיבים שיכללו את מה שמגיע לכל ילד: לימודי ליב"ה, ,התכנית הלימודית והתקצוב, שיכלול את הטיול השנתי, התקשוב, השיעורים הפרטניים, הביקור במוזיאון ובתיאטרון; העצמתם של המורים ומנהלי בתי הספר והגברת האמון בהם – התכנית תעניק סמכויות ניהול וחופש פעולה נרחב למנהלי בתי הספר תוך הגדרה חדשה של תחומי סמכותם ואחריותם, על ידי הרחבת האוטונומיה הניהולית ומרחב האחריות והאמון במורים.

לפיד התייחס לסוגיית בחינות הבגרות ואמר כי "המורים לא צריכים להיות פועלים שחורים בתעשיית הבחינות והמדידות, במקום זה הם צריכים לעסוק בהוראה ובלימוד, ובהשכלה ובחינוך, ואנחנו צריכים לתת בהם אמון שהם יכולים ויודעים ללמד. טירוף הבחינות מוכרח להסתיים. התלמידים ייבחנו במתמטיקה, אנגלית, הבנת הנקרא ומקצוע בחירה אחד. זה לא אומר שלא יהיה להם ציון בתנ"ך בתעודת הבגרות, או ציון בגרות בספרות או ציון בגרות בפיסיקה או בביולוגיה. תהיה תעודת בגרות מלאה, אבל רוב הציונים יהיו פנימיים". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן