לפיד לח"כים: "אתם חיים בלה לה לנד – מה הייתם עושים במקומי?"

"מאיפה הייתם מביאים את הכסף? מה הייתם עושים לו הייתם פה במקומי? יותר קל לשבת שם במקום שלכם ולבקר אתם חיים בלה-לה-לנד ובעולם פנטזיונרי שאין לו שום קשר למציאות", כך אמר לפני זמן קצר שר האוצר, יאיר לפיד, במשכן הכנסת לקראת ההצבעה לקריאה שניה ושלישית בתקציב המדינה וחוק ההסדרים.

"מאיפה הייתם מביאים את הכסף חוץ מהפנטזיה הזאת שהמצאתם? מאיפה הייתם סוגרים בור של 35 מיליארד שקל?", המשיך לפיד בנאום התוקפני שנשא. "מה הייתם עושים – מוכרים את חיפה? את ראשון לציון? ממשכנים את ת"א?".

שר האוצר המשיך ואמר כי"זה תקציב שבו מעמד הביניים לראשונה עומד במרכז. אני שמח שיש אנשים שגילינו להם לראשונה מה זה מעמד הביניים. לפתע אפילו מרצ גילתה את מעמד הביניים, אני מברך אתכם על כך. בתקציב החלטנו קודם לקחת לישיבות, למשתכרי המשכורות הגבוהות, העלינו מסים לחברות הענק לראשונה מזה שנים – ובסוף לא הייתה ברירה ולקחנו ממעמד הביניים. זו הסיבה שלא הטלנו מסים גם על קרנות ההשתלמות, כי זו הקופה הקטנה של מעמד הביניים".


צילום: מרק ישראל סלם

לפיד אמר שהבחירות האחרונות היו תוצאה של המחאה החברתית, "אבל המחאה לא הייתה על הקוטג' או על הדיור אלא על הוגנות. אנשים הרגישו שמחלקים את הכסף בצורה לא הוגנת ואנחנו באנו לשנות. הפכנו את כולם לשווים".

גלאון שדיברה לפני לפיד תקפה את מדיניות התקציבית וטענה שאפשר לקחת יותר מהרווחים הכלואים, ממלחמה בהון השחור ובתכנוני מס הוגנים יותר. "זה תקציב רע", אמרה גלאון. "אם הייתם יודעים איך מיליארדים עברו בוועדה. בהינף יד מקצצים שיעורים לכיתות א'. זה תקציב פחדני כי זה תקציב שלא מטפל בחזקים. היית חכם על חלשים".

בדבריו תקף לפיד גם את גלאון: "דיברת על השכבות החלשות; לא נגענו בקצבאות הזקנה, לא נגענו בקצבאות הנכים, הוספנו 500 מיליון שקל לניצולי השואה, הוספנו הנגשה לנכים. האם אפשר לעשות יותר? בוודאי. נעשה יותר? בוודאי. אבל איננו יכולים לתת כסף שאין לנו. חלשים זקוקים לכלכלה חזקה. הם לא יכולים להרשות לעצמם יוון או ספרד או את הבור התקציבי הזה. שנה וחצי מהיום אני אעמוד כאן ותשפטו אותי".

יו"ר וועדת הכספים ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) עלה לדבר גם הוא לאחר שהוועדה אישרה את התקציב בתום דיונים מרתונים. "זה תקציב טוב ביחס לסיטואציה. כאשר אתה מקבל מצב נתון אתה צריך לצאת ממנו. זה לא סוד שיש דברים בתקציב הזה שכל אחד מאיתנו לא אוהב".

יו"ר ועדת הכספים הגן על שר האוצר ואמר כי "הוא לקח את התפקיד ולא אמר אף פעם שהוא חתן פרס נובל לכלכלה. תוך זמן קצר הוא היה צריך להגיש תקציב שזו משימה בלתי אפשרית אבל זו המציאות בישראל", אמר סלומיסנקי. "אני רואה כמה שהוא לומד ומתייעץ".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן