לפיד: "לרוכשי הדירות כדאי לחכות, המחירים ירדו. ולקבלנים כדאי לתת הנחות – לפני שהם ירדו עוד יותר"

"הטענות נגד תכנית מע"מ אפס לא מחזיקות מים בעולם האמיתי", כך אמר הבוקר שר האוצר יאיר לפיד, במסגרת כנס הנדל"ן שעורך עיתון כלכליסט. "הביקוש לדירות במדינה הוא לא גמיש, אלא קשיח. כל זוג צעיר שיכל להרשות לעצמו לקנות דירה הלך ועשה זאת, כי הם ידעו שהמחירים יעלו. ולא רק זה, הם הלכו וקנו דירה בידיעה ברורה שהם עושים עסקה גרועה. הם ידעו שהם קונים דירה יקרה מדי – פֶּר משכורת, הכי יקרה בעולם המערבי – לא באיזור שהם רצו, לא בתנאים שהם רצו, ומה שהכי גרוע – הם הרגישו, בצדק, מרומים בידי המדינה שלהם".

לפיד המשיך ופנה ישירות לקבלנים, להם הציע למכור את הדירות כעת – כל עוד המחירים נותרים גבוהים: "השוק נעצר בחריקת בלמים, והקבלנים עלולים להיתקע עם הדירות שהם בנו כבר ועם התשלומים לבנקים. זו המשוואה החדשה: לקונים כדאי לחכות, כי המחירים יירדו. לקבלנים כדאי לתת הנחות, לפני שהמחירים יירדו עוד יותר. ואני אומר מפה לקבלנים: תמכרו, כי המחירים ב-2015 יהיו נמוכים יותר מ-2014. תמכרו, מפני שאנחנו מתכוונים ברצינות".

"אנחנו רציניים". שר האוצר יאיר לפיד | צילום: רויטרס

בהמשך תהה לפיד בדבר השאלה שאיש לא שאל אותו, למרות "שהייתי בטוח שזו השאלה הראשונה שאשאל, לדבריו. מכיוון שקבינט הדיור פועל כבר למעלה משנה, מדוע הוחלט על ביצוע צעדים אלו רק עכשיו? ולאחר ששאל את השאלה, התפנה שר האוצר גם להשיב: "שחיכינו עד לרגע שהיינו בטוחים שהצעדים האחרים שאנחנו נוקטים אכן מגדילים את היצע הדירות בישראל. והתשובה היא כן. בשנת 2013, לראשונה מזה זמן רב, בנו בישראל כ-42 אלף דירות. שזה יותר מהביקוש. אנחנו יודעים כבר שב-2014, ייבנו יותר דירות, וב-2015 עוד יותר. זוהי המגמה, ככל שההיצע יילך ויגדל המחירים ירדו גם הם".

לאחר שחזר בנאומו פעם נוספת אל גברת ריקי כהן מחדרה (אך הפעם התמקד בבתה, "דור שני למורות, אשר נשואה לאיש היי-טק יוצא גבעתי ואמא לשני ילדים), התפנה לפיד גם לחלק קרדיט לשרים שונים עמם הוא פועל "בשיתוף פעולה מלא" (החל משר השיכון ועד לשרי התחבורה והמשפטים) וכמובן לראש הממשלה ("אני רוצה להדגיש – בשיתוף פעולה מלא איתו"), ולהדגיש כי שיתוף הפעולה הבין משרדי הוא המשמעותי במיוחד להצלחת המהלך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן