לפיד על גל הפיטורים: "המדינה תתערב בכל מקום שבו ניתן"

שר האוצר, יאיר לפיד, דיבר היום (ג') בכנס שדרות לחברה. במהלך נאום ארוך שנשא, מנה לפיד את הבעיות הקיימות במשק, וגם ציין כי משרד האוצר כבר ביצע צעדים שהחזירו את המשק הישראלי למסלול.

לפיד ציין כי למרות שהאבטלה בישראל נמוכה לעומת העולם "זה לא עוזר ל-800 עובדי 'אופיס דיפו' וזה לא עוזר לאנשים ב'נעלי בריל', וזה לא עוזר לעובדי הקבלן של בזן שעומדים בפני פיטורים". לדבריו, "המדינה תתערב בכל מקום שבו היא יכולה להתערב. אני הייתי ועודני מעורב בניסיון למנוע או לפחות לצמצם למינימום את הפיטורים ב'טבע', ועדת הכספים התערבה אתמול במתרחש ב"נעלי בריל".

"יחד עם זאת", סייג לפיד, "המדינה מוגבלת ביכולתה להתערב במגזר הפרטי. מה שהיא יכולה לעשות, ומה שהיא תעשה, זה לדאוג שהמשק יעבור מהתעשיות המסורתיות – שמפטרות אנשים – לתעשיות החדשנות – ששוכרות אנשים ומשלמות להם משכורות טובות יותר".

"המדינה מוגבלת ביכולתה להתערב במגזר הפרטי" | צילום: מרק סלם

לפיד ציין כי בעשר השנים האחרונות, שיעור הצמיחה בישראל היה 26.8%, בשעה שהשכר החודשי הריאלי עלה רק ב-2.1%. לפיד הסביר את הנתון ואמר כי "האנשים שהעלו את הרווחים של המדינה בכמעט 27%, הרוויחו מזה לכיס הפרטי שלהם 2%. הם בנו את הכלכלה הישראלית, הם הפכו אותה לסיפור הצלחה, הם שמו אותה בטופ של המדינות המפותחות – והם לא הרוויחו מזה כלום".

"העשירים התעשרו עוד יותר, העניים עניים יותר. בני ה-30 של היום הם הדור הראשון של הישראלים שחיים פחות טוב מההורים שלהם. ולא רק זה, הם גם חיים על חשבון ההורים שלהם ותקועים עדיין בבית של ההורים שלהם. את זה צריך לשנות".

הפתרון, לדברי לפיד, הוא "שהכסף לא יהיה למעלה. אנחנו צריכים שמעמד הביניים ירוויח יותר כסף". עם זאת, אמר לפיד כי "אני יודע שזה לא מה שקרה עד עכשיו. אחת הטעויות הכי גדולות שלי היא שבזמן שעשינו את תקציב הקיצוצים לא אמרתי לציבור, בזמן אמיתי, כמה אני שונא אותו. עד כמה אני לא אוהב אותו ולא גאה בו ועשינו אותו רק כי לא היתה ברירה, כי אם לא היינו עושים אותו המשק הישראלי היה פשוט מתפרק לנו בין הידיים".

"הצעדים שעשינו החזירו את המשק למסלול, אז את הקלות המיסוי הבאות לא צריך לתת לעשירים, אלא למעמד הביניים. את ההשקעה הממשלתית אנחנו נרכז במה שמעסיק את מעמד הביניים – בחינוך, בתחבורה, בדיור, בהורדת יוקר המחיה".

לפיד ציין כי כדי שהדברים אכן יקרו, "אנחנו צריכים יותר כסף. אנחנו צריכים להגדיל את העוגה". לדבריו, "מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב. זה לא בשמיים, היו לנו מספרים דומים בעבר הלא רחוק, אבל אנחנו צריכים לפעול בכל דרך כדי לחזק את הצמיחה. אני יודע שברבעון האחרון היתה צניחה בייצוא שהובילה לירידה בצמיחה, אבל זו אינה המגמה. נתוני הצריכה והייצור טובים ויש לנו כבר נתונים מעודכנים יותר שמראים שבספטמבר הייצוא כבר גדל שוב ב-5% ובאוקטובר הוא גדל בעוד 6%, כך שנתוני הצמיחה חוזרים לעצמם".

לפיד סיכם את נאומו ואמר כי קיימת בעיה בדמות "ממשלת ישראל, הבירוקרטיה הישראלית, המגזר הציבורי הישראלי, הרגולציה הישראלית שהפכה לסוג של עריצות בירוקרטית, וגם האווירה בישראל שמרחיקה מפה אנשים וחברות". שר האוצר טען כי אלה גם הגורמים לכך שרק תוך שש שנים, ישראל הדרדרה מהמקום ה-14 בדירוג התחרותיות העולמי למקום ה-26.

"אנחנו צריכים שמעמד הביניים ירוויח יותר כסף" | צילום: מרק סלם

"בעיני זה לא פחות מנורא ואיום, מפני שזה אומר שאנחנו מאבדים את היתרון היחסי שלנו בקצב מבהיל. זה בורח לנו מבין האצבעות עכשיו, לא בעתיד, ואנחנו צריכים לעשת משהו עכשיו, לא בעתיד. זה העקרון העומד מאחורי התוכנית האסטרטגית שנבנתה בחודשים האחרונים במשרד האוצר ובשיתוף גורמים חיצוניים: אנחנו נילחם בבירוקרטיה וברגולציית היתר, ניקח את החזון של חברה המבוססת על חדשנות ונבנה סביבו את החברה הישראלית והכלכלה הישראלית".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן