לפני הסערה? כל מה שצריך לדעת לקראת הודעת הריבית שיפרסם הפד

אחרי חודשים ארוכים של המתנה, ה-17 לספטמבר סוף סוף מגיע. אמנם רבים ברחבי העולם חוששים מהגעתו של "תאריך היעד" המדובר כל כך אך גם רואי השחורות, כך נדמה, מעדיפים פשוט "לגמור עם זה" – ולסיים את ההמתנה מורטת העצבים עד לרגע בו יחליטו בכירי הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (הפד) להעלות את הריבית במשק. אך גם כעת, שעות ספורות לפני פרסום ההחלטה, עדיין איש אינו יודע להיכן נושבת הרוח – והאם אנו אכן עומדים לפני הכרזה היסטורית. כך או אחרת, ברחבי העולם כולו מצפים בדריכות למוצא פיה של נגידת הפד ג'נט ילן, כשההחלטה – תהיה אשר תהיה – צפויה להשפיע באופן משמעותי על המסחר בבורסות ברחבי העולם בעתיד הקרוב.

אז מדוע החלטת הפד משמעותית כל כך? למי שהספיק לשכוח, העלאת הריבית האחרונה שידע המשק האמריקאי התרחשה בשנת 2006 הרחוקה – שנתיים לפני פרוץ משבר הסאב-פריים הגדול של 2008. אמנם מדובר בדיעות שונות בלבד, אך בין הכלכלנים והאנליסטים רבים עדיין גורסים כי אותן העלאות ריבית משנת 2006 היו בין הגורמים המרכזיים לניפוח הבועה ששלטה במשק האמריקאי – ואשר התפוצצה ברעש גדול שנתיים לאחר מכן, תוך שהיא גוררת את העולם כולו למיתון כלכלי חריף.

מאז, כזכור, לא נרשמו העלאות ריבית בארה"ב. כתגובה למשבר, במהלך שנת 2008 הפד הוריד את הריבית במשק בחדות עד לרמה אפסית – היא רמתה הנוכחית גם כיום. שיעור הריבית האפסי עזר לרסן את ערך הדולר, לעודד השקעות וצרכנות ולדחוף את המשק, צעד אחר צעד, אל מחוץ לבוץ. כעת נשאלת השאלה – האם המשק האמריקאי השלים את התאוששותו ויוכל להתמודד עם העלאת הריבית, או שמא עדיין מוקדם מדי לצעד דרסטי שכזה.

על השאלה הזו בדיוק מנסים להשיב כעת בכירי הפד בכינוסם, אשר יסתיים היום בשעות אחה"צ עם הודעת הריבית של הנגידה. אם לשפוט על פי פרסומי האנליסטים והפרשנים בארה"ב, הדעות עדיין חלוקות: חלקם טוענים כי הנתונים הכלכליים האחרונים אשר פורסמו במדינה (ובעיקר שיעור האבטלה הנמוך) מעידים על חוסנו של המשק, בעוד אחרים טוענים כי על רקע הטלטלה החדה אשר שטפה את שווקי העולם בשבועות האחרונים (והחשש מקיפאון במשק הסיני) יש להמשיך ולהמתין, שכן המשקיעים עשויים להגיב באופן מוגזם להעלאת ריבית.

צילום: thinkstockphotos

אם אכן תעלה הריבית, מסכימים כולם כי שערי המניות צפויים לספוג מכה בטווח הזמן המיידי. העלאת ריבית מקושרת באופן מסורתי עם פגיעה במדדי הבורסה, כשגם שער הדולר צפוי להתחזק משמעותית (ולכן לפגוע בחברות האמריקאיות אשר מייצאות לרחבי העולם). אך למרות ההערכות הקודרות, מרבית הפרשנים בארה"ב מצהירים כי מדובר יהיה בירידות זמניות בלבד – אשר יימחקו במהרה, וכי הראלי של השנים האחרונות במדדים לא יגיע בהכרח אל סיומו.

בינתיים מנסים המשקיעים להיאחז בכל שבב של רמז או פרשנות, אך האמת היא כי שום פרט אינו מרמז באמת על כוונותיהם של ילן, סגנה (מיודענו סטנלי פישר) ויתר בכירי הפד. הבוקר פרסם ארגון ה-OECD הצהרה בה קרא לבכירי הפד להתחיל להעלות את הריבית מחר, אך כמובן שאין בכך מעבר לניסיון להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות האמריקאים.

להחלטת הפד צפויה להיות השפעה כלל עולמית נרחבת, ולא רק בכל הנוגע לתגובת הבורסות ברחבי העולם לנעשה בוול סטריט בעקבות הפרסום. בשווקים רבים ברחבי העולם (לרבות ישראל) השתמשו גם כן בהורדת הריבית בכדי להילחם במיתון (גם אם לא לרמה אפסית כבארה"ב), וכעת ממתינים להעלאת הריבית במשק האמריקאי בכדי לעשות צעד דומה גם כן. אם ילן אכן תכריז על העלאת הריבית, אנו עשויים לראות העלאות ריבית נוספות בשווקים ברחבי העולם בעתיד הקרוב.

בינתיים, כאמור, ילן ויתר בכירי הפד שומרים את הקלפים קרוב קרוב לחזה. כל פרשנות, הערכה או ניסיון לנבא את החלטתם אינם יותר מניחוש, ולמשקיעים ברחבי העולם כולו לא נותר אלא להמתין בדריכות להודעת הנגידה ילן מחר. כך או אחרת, אין ספק כי תאריך היעד המדובר כל כך, ה-17 לספטמבר, צפוי להיות אחד הימים המסקרנים ביותר בכלכלה הגלובאלית במהלך השנים האחרונות, וילן עצמה ממשיכה לבסס את מעמדה כאחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם שעה שמיליוני בני אדם ברחבי הגלובוס ממתינים למוצא פיה. האם היא אכן תזעזע היום את השווקים, או שמא המשיקעים ימתינו בדירוכת לדבריה גם בחודשים הקרובים? התשובות, כאמור, יגיעו היום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן