לפני שמסתגרים עם המזגן: כך השהייה בבית עושה אותנו חולים

קיץ, חם ומה שהכי בא לנו לעשות רוב הזמן, זה פשוט להישאר בבית, צמוד למזגן. אלא שדווקא השהייה בבית סגור היא אחד הדברים הכי מסוכנים עבורנו. הבתים שהם רובנו מתגוררים עשויים מהרבה חומרים שמזיקים לבריאות. חומרים כימיים מסוכנים משולבים בכל פינה בביתנו, החל מהבידוד בקירות ועד לצבע המצפה את הרהיטים. 

אחת התוצאות השכיחות ביותר של חשיפה לחומרים הכימיים מהם בנויים בתים היא מחלת האסטמה. זוהי מחלה שפוגעת בדרכי הנשימה ולא מאפשרת כניסת אוויר לגוף. המחלה מאופיינת בהתקפים שעלולים במקרים קיצוניים לגרום למוות. על פי נתונים המופיעים באתר עמותת "לנשום" לחולי אסטמה בישראל, המחלה שכיחה יותר בקרב האוכלוסיה הצעירה, כאשר בין 10%-15% מהילדים בישראלים חולים באסטמה. 

זיהום אוויר ביתי מסוכן הרבה יותר מאשר בשטחים פתוחים | צילום: ingimage/ASAP

על פי דוח שפרסמה לאחרונה חברת אדריכלים אמריקאית, חומרי הבנייה הקיימים בשוק כיום מכילים 374 כימיכלים הגורמים לאסטמה. עוד עולה מהדוח כי בעולם המערבי, אנשים מבלים בין 80% ל-90% מזמנם בתוך מבנים סגורים. במקרים רבים, זיהום אוויר פנים ביתי עלול להיות מסוכן הרבה יותר מהזיהום בשטחים פתוחים.

להלן רשימה של מספר חומרים מסוכנים שנמצאים בכל בית: 
1. עובש- כתוצאה של היצטברות מים בקירות ובתקרות, שעלולה להיווצר גם במצבי לחות קיצוניים, נוצרת פטרייה מסוכנת שמתפשטת ועלולה לגרום לסיכונים נשימתיים, גירויים בעור ובעייניים.

2. גז ראדון – זהו חומר רדיואקטיבי בלתי נראה, חסר צבע, ריח או טעם אשר נמצא באדמה בריכוזים שונים וכן בחלק מחומרי הבנייה. הגז עלול לגרום לסרטן בריאות. 

3. פחמן חד חמצני – גז רעיל בלתי נראה אשר בריכוזים גבוהים מהרגיל עלול לגרום ללחץ בחזה, בחילה, כאבי ראש, עייפות ואף למוות כתוצאה ממחנק. הגז נמצא במכשירי חימום על בסיס גז. 

4. פחמן דו חמצני – גז שמיוצר על ידי יונקים ובני אדם בזמן תהליכים טבעיים בגוף. במצב של חוסר אוורור בבית, עלול הגז לגרום לכאבי ראש, סחרחורת וירידה ברמת הפעילות של הגוף. 

אמנם ישנם גורמים נוספים למחלת האסתמה מלבד חומרי הבנייה, אך בהתחשב בכמות הזמן שאנחנו מבלים במבנים סגורים, בבית וגם בעבודה, מדובר ככל הנראה באחד הגורמים העיקריים לתופעה. 

לטענת סירט, "סגנון החיים הבייתי הוא יחסית חדש בחברה האנושית. ייקח עוד זמן רב עד שנלמד את ההשפעות הרבות שיש לו על הבריאות שלנו. היום רבים מאיתנו מבטלים את הסיכון שיש בריח של צבע טרי למשל. אומרים שזה לא נורא וזה יעבור, אבל אנחנו לא יודעים כמה זה באמת מזיק לנו". 

על מנת למנוע חשיפת יתר לחומרים המסוכנים, יש לשים לב למרכיבים הנמצאים בחומרי הבנייה שאנו קונים. בשוק כיום קיימים מוצרים המבוססים על עקרונות בנייה ירוקה, הדוגלים בשימוש בחומרים טבעיים, מתכלים שאינם מזיקים לבריאות. אולם בנוסף, גם בימים החמים של הקיץ, מומלץ לכבות לעיתים קרובות יותר את המזגן, לפתוח את החלונות ולפחות בשעות הערב, לאוורר היטב את הבית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן