לפצח את דור ה-Z: משקיעי המחר רוצים ללמוד על פיננסים וחסכון

דור ה-Z, שנולד בין השנים 1995-2015, הוא הקבוצה הבאה שתירש את הכלכלה הגלובאלית, אבל האם הם מוכנים למשימה הזו? האם יש להם את החוכמה הפיננסית שתסייע להם להשקיע בעתידם? תשובתי הפשוטה היא: "לא".

יתכן שזה מוקדם מדי כדי לקבוע, אבל סקר של Lincoln Financial Group תחת הכותרת "למדוד את האופטימיות, ההשקפה והכיוון (M.O.O.D) של אמריקה", אשר פורסם לאחרונה, מעיד על כך שהם חושבים מאוד ברצינות על העתיד שלהם, והם עשויים להזדקק להדרכה. האם בני דור הבייבי בום מוכנים למשימה הזו?

דור הבייבי בום פישל

בני דור הבייבי בום פישלו כשהם תכננו את עתידם הכלכלי, אבל חלק מהבעיה היא שעתיד זה הלך והתארך. אנו חיים לאורך זמן רב יותר ולכן גם מאריחים ימים מעבר לכיסוי שמספקים לנו המשאבים שעומדים לרשותנו. בשנת 1990 תוחלת החיים הממוצעת הייתה 74 שנים. כיום, ארגון הגמלאים האמריקאי (AARP) מדווח כי בני ה-65 של ימינו צפויים לכבות את הנרות גם מעוגת יום ההולדת ה-85 שלהם. וואו, צאו החוצה ותיהנו משנות הפרישה שלכם. אלו חדשות נהדרות, אלא אם אתם במקרה האמריקאי הממוצע, בטווח הגילאים 55-64, שצבר רק 104 אלף דולר בחסכונות הפנסיה שלו, כך לפי נתוני משרד החשב הממשלתי האמריקאי מיוני 2015.

חיים יותר, חוסכים פחות. דור הבייבי בום במצוקה כלכלית בגיל פרישה | צילום: Fotolia

אם לסכם זאת, תוחלת חיים ארוכה יותר משמעותה ש-47% מהמבוגרים ביותר שבבני דור הבייבי בום נמצאים בסכנה, כי לא יהיה להם די כסף לתקופת הפרישה, כפי שדיווח לאחרונה גם המוסד לחקר רווחי העובדים בארה"ב. האפשרויות מפחידות. להמשיך לעבוד? לגור עם הילדים? הן גם הולכות ומצטמצמות. אנו, בני הדור הזה, לא נתנו דוגמא טובה לבני דור ה-Z, שרק מסיימים כעת ללמוד בבית הספר, נכנסים לכוח העבודה ומנסים לתכנן את העתיד הכלכלי שלהם.

המסר שעבר לבני דור ה-Z

ברור שכיום בני דור ה-Z רואים את הוריהם, ואפילו את הסבים והסבתות שלהם, נאבקים, מפוטרים ולא מסוגלים לפרוש עם ביטחון כלכלי מספיק. גם העתיד שלהם יכלול מכשולים פיננסיים. הם יצטרכו להתמודד עם חוב מעמיק על לימודים אקדמיים, עם שווקי תעסוקה תחרותיים ביותר, עם מחירי דיור הולכים וגבהים ועם פוטנציאל להסלמה בשיעורי הריבית. האם הם שאננים לחדשות המטרידות הללו? לא. סקר ה-M.O.O.D של קבוצת הפיננסים 'לינקולן' מצביע על כך שבעוד שבני דור ה-Z "הושפעו כנראה מלראות את הוריהם מסתגלים לתקופות מאתגרות ברמה הכלכלית", 89% מהם אופטימיים למדי לגבי עתידם.

"סקר ה-M.O.O.D האמריקאי שלנו הראה כי 66% מבני דור ה-Z פונים להוריהם לקבלת עצות פיננסיות", אור ג'יימי אול, נשיא שירותי תכנון הפרישה של קבוצת לינקולן. "אם אנו רוצים לעזור לדור הזה להבין את חשיבותם של חסכונות, ולאחר מכן כיצד הופכים את החסכונות הללו להכנסה בתקופת הפרישה, אנו צריכים להתחיל לדבר על הנושאים הללו עם ההורים שלהם".

מעניין מאוד לראות כי למרות כל החדשות המטרידות הללו, בני דור ה-Z לא נוטים לנוס מהעולם הפיננסי.

רק תקשיבו לי

למרבה המזל, בני דור ה-Z לא כל כך הושפעו ממה שהם ראו את הוריהם עושים. הסקר גם הצביע על כך שיותר ממחצית מהם פתחו חשבון חיסכון, וש-"גיל 13 הוא הגיל הממוצע שבו הם מתחילים לחקור או לשוחח עם אחרים על תכנון פיננסי". זה מדהים. כשאני הייתי בגילם ניהלתי משא ומתן עם הוריי שירשו לי ללכת להופעה של הביטלס. תכנון פיננסי? לא ממש.

יותר מחצי מבני דור ה-Z פתחו חיסכון בנקאי. הגיל הממוצע: 13 | צילום: Fotolia

לפי דיווח במאמר של חברת המחקר בלומברג משנת 2014, "עד לשנת 2007, כשהמבוגרים ביותר בדור הבייבי בום החלו לפרוש לגמלאות, שיעור החיסכון הממוצע של בני הדור הזה היה שלילי בגובה של חצי אחוז". כיום המשבר הזה ממשיך. לפי דו"ח משנת 2016 של המוסד האמריקאי לפרישה בטוחה – "פחות מרבע מבני דור הבייבי בום באמריקה, 24%, בטוחים שיש להם מספיק כסף לשנות הפרישה שלהם". הפחדים הללו מבוססים היטב, כפי שמדגיש הדו"ח – "רק 55% מבני דור הבייבי בום דיווחו כי יש להם חסכונות לתקופת הפרישה בכלל. כמעט חצי מאלו שיש להם חסכונות, 42%, חסכו פחות מ-100 אלף דולר – סכום שייצר להם הכנסה שנתית של פחות מ-7,000 דולר לאחר הפרישה".

אם בני דור ה-Z יחביאו את כספם בבנקים, האם גם הם ימצאו את עצמם באותו מצב?

בוקר טוב דור ה-Z. לחסוך כסף זה נהדר, אבל זה רק השלב הראשון. כעת הגיע הזמן ללמוד כיצד להשקיע. הסקר של קבוצת לינקולן דיווח כי נכון לעכשיו דור ה-Z שווה בערך 55 מיליארד דולר. אם הוא ישמור את הסכום הזה בבנק, עם הריביות של היום, הסכום כולו יגדל לכ-130 מיליארד דולר לאורך 50 השנים הקרובות. אבל, אם הם ישקיעו במניות לאורך אותן 50 שנה, ונניח שתהיה להם תשואה מצרפית רק של 5%, הסכום הזה יגדל ליותר מ-500 מיליארד דולר.

דור ה-Z – נא להתעורר

אנחנו יודעים שאתם אוהבים להיות מחוברים למכשירים הניידים שלכם, אז תישארו בדיוק כאלה ותשקיעו. אני עצמי עובדת עם חברת ברוקרים מתחום הפינטק בשם DriveWealth. הם מציעים למשקיעים גישה למניות ולתעודות סל אמריקאיות. המשתמשים יכולים אפילו לתכנן את הפרוטפוליו שלהם באמצעות האפליקציה, שמאפשרת השקעה בתעודות סל חלקיות. בני דור ה-Z לא חושבים שהם יודעים מספיק בשביל להשקיע. אני חושבת שעם מעט השכלה בתחום, הם דווקא כן.

מהפכת הפינטק יכולה להפוך את עולם ההשקעות ליומיומי עבור דור ה-Z | צילום: Fotolia

הדור הזה יודע מה הוא שותה, אילו נעליים הוא נועל ובאילו מכשירים ניידים הוא משתמש. פטר לינץ', אחד ממנהלי ההשקעות המפורסמים בעולם, המליץ שמשקיעים ישתמשו ביכולות שיש להם ממקור ראשון, כמו העיניים, האוזניים וההיגיון הבריא שלהם, כדי להבין כיצד לבנות תיק השקעות. אם אתה מאמין מספיק במוצרים הללו בכדי לקנות אותם, אתם גם יכולים לחשוב על האופן שבו פטר לינץ' בוחר מניות ומשקיע בהן. יש פתרונות רבים מהסוג הזה של פתרונות השקעה במובייל. תמצאו את זה שאתם מרגישים איתו הכי בנוח ותתחילו להשקיע היום. כל יום שעובר, הוא יום שבו אתם מאבדים כסף לחסכונות.

כמו שאמר בריאיון רוברט קורטקייט, מנכ"ל DriveWealth, "לצדם של המשקיעים בני דור ה-Z עומד הזמן. הם יכולים לגרום לכסף שלהם לעבוד בשבילם על ידי כך שישקיעו איזה סכום שהם יכולים להרשות לעצמם כבר כעת בחברות שהם מאמינים בהן. ליצור תיק השקעות מגוון, אפילו עם סכום נמוך כמו 10 או 20 דולר לשבוע, יצמיח ויטפח לאורך הזמן השקעה משמעותית. יתר על כן, האפשרות שיש למשקיעים בני הדור הזה לשלוט בתיק ההשקעות שלהם מהמכשירים הניידים, תעזור להם להפוך את עולם ההשקעות לחוויה פשוטה ויומיומית".

דור הבייבי בום – נא להתעורר

החדשות הטובות הן שבני דור ה-Z רוצים לקבל שיעורים בנושאי כספים מהוריהם, אבל הבשורות הרעות הן שההורים אינם בטוחים בעצמם, עם הידע האורייני שיש להם במישור הפיננסי. סקר האוריינות הפיננסית בקרב צרכנים לשנת 2016 הצביע על כך ש-"שלושה מכל ארבעה מבוגרים (75%) – וכמעט אחד מכל ארבעה (24%) – מסכימים מאוד עם הטענה שיש להם מה להרוויח מעצות ומתשובות של אנשי מקצוע בנוגע לסוגיות פיננסיות יומיומיות".

דור ה-Z רוצה ללמוד, וגם ההורים יכולים להשכיל כלכלית. לימדו יחד | צילום: Fotolia

אז, איך אנחנו יכולים ללמד את הילדים שלנו משהו שלא טרחנו ללמוד בעצמינו? ילדינו צריכים ללמוד שיעורים כלכליים גם בבתי הספר. גם שם אכזבנו אותם. רק 17 מדינות מבין ה-50 של ארצות הברית אימצו לימודי כלכלה כלשהם במערכת החינוך שלהן. לדעתי, רבים מהשיעורים הללו, שמרביתם ממילא מתרחשים רק בתיכון, הם בגדר 'מעט מדי ומאוחר מדי'.

אבל זה לא מאוחר מדי לבני דור הבייבי בום כדי ללמוד (יחד עם ילדיהם, בני דור ה-Z) כיצד יש לתכנן את עתידם הכלכלי. לבני דור ה-Z, כאמור, יש יתרון של זמן. הם יכולים לעזור לבני דור הבייבי בום – המשאבים לכך נמצאים רק במרחק הקשה על מסך. או כפי שניסח זאת הנרי פורד, "כל מי שמפסיק ללמוד הוא זקן, בין אם הוא בן 80 או בן 20. כל מי שממשיך ללמוד נשאר צעיר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן