לקראת הנפקה: לטוויטר כדאי ללמוד מהניסיון הרע של פייסבוק

כאשר התכוננה פייסבוק לפני כשנה וחצי לקראת הנפקתה לציבור, קרסו הטלפונים אצל יועצי ההשקעות בבית ההשקעות גרנית בארה"ב אשר רצו לשמוע חוות דעת לגבי הופעת הבכורה הצפויה של ענקית הרשתות החברתיות. בניגוד גמור לכך, לא הוצפה חברת ההשקעות בשיחות דומות לגבי טוויטר.

"אפילו לא שיחה אחת", אומר טים בלסקו, יועץ השקעות בגרנית, שהוסיף כי הוא עצמו ממתין לראות כמה רבעונים נוספים של תוצאות כספיות בטרם יחווה דעתו. "אנחנו רוצים לראות מספרים", הוא מוסיף. "הם צריכים 'להתבגר' קצת לפני שנסיק שאנחנו מקבלים מספרים טובים באופן עקבי".

בזמן שטוויטר עשויה להיות ההנפקה הטכנולוגית המרתקת של השנה, עולים הזכרונות מהופעת הבכורה המאכזבת של פייסבוק ב-2012 ומרסנים את ההתלהבות ממניות שירות ההודעות באינטרנט, אשר נוסד לפני שמונה שנים.

צילום: רויטרס

כמו פייסבוק, נהנית טוויטר ממותג חזק, אשר בדרך כלל מתורגם לעניין רב. זו הייתה אחת הסיבות שפייסבוק מסוגלת היתה לקבוע את מחיר המניה שלה על 38 דולר, מחיר אשר קבע לחברה שווי של 100 מליארד דולר, 99 פעמים רווחיה ב-2011. אולם מניות פייסבוק צנחו כבר ביום מסחר הראשון שלה והמשיכו לרדת בחודשים העוקבים. היא עדיין לא החזירה את שווי ההנפקה שלה עד יותר משנה לאחר מכן, בחודש אוגוסט השנה.

טוויטר, אשר צפויה לצאת בהנפקה לציבור זמן מה לפני חג ההודיה, צריכה עדיין לקבוע תמחור. המשקיעים אומרים שהתומכים הכספיים לוחצים עליה ללכת גבוה. האנליסטים צופים כי החברה, שרשמה בשנה שעברה הפסדים של 69 מיליון דולר, תבקש הערכת שווי של לפחות 10 מיליארד דולר.

"כרגע, אנחנו סבוריים שזה יכול להיות שידור חוזר של פייסבוק, שבו מדובר בתמחור יקר מדי", אומר מנהל השקעות הראשי של קבוצת Solaris בניו יורק, טים גריסקי. וכמו עם פייסבוק, כמה מהמשקיעים מצביעים על ההאטה בהגדלת מספר המשתמשים כסיבה לדאגה.


האם טוויטר תלמד מניסיונה של פייסבוק? | צילומים: מתוך אתרי החברות

מהרבעון הראשון של 2012 ועד לרבעון השני של 2013, זינק מספר המשתמשים הפעילים החודשיים ברשת הטוויטר ב-58% לכ-218 מיליון בממוצע; אבל מספר המשתמשים בין הרבעון הראשון של 2013 לשני גדל רק ב-6.9%, ובין הרבעון הרביעי של 2012 לרבעון הראשון של 2013 רק ב-10%. "Timeline views", פונקציה המודדת כמה פעמים ריענן המשתמש את זרם הציוצים, עלתה ברבעון השני של 2013 ב-10.7% לכמעט 151 מיליארד, לעומת עלייה של 16.1% ל-136.3 מיליארד בראשון.

"הצמיחה בכמות המשתמשים נראית כאילו היא מאטה באופן דרמטי למדי עבור החברה", מזהיר דארן שרביץ מ-Jacob Funds. "טוויטר נמצאת תחת גדול לחץ בדומה למה שעברה פייסבוק בשלבים המוקדמים, להוכיח שהיא באמת יכולה לעשות כסף". עם זאת, הוא חושב שיש לחברה אפשרות להרחיב את אפשרויות הפרסום "המוגבלות" שלה, ולסחוט הכנסות חדשות גם אם תחול האטה בכמות המשתמשים החדשים.

בסופו של היום, רוב מנהלי ההשקעות רוצים לראות את הערכת השווי, או לקבל יותר מידע פיננסי, לפני שיוכלו לתת חוות דעת מדויקת. "החברה בקושי רווחית. בין אם תתומחר לפי 10 מיליארד דולר או 12 מיליארד, זה יהיה מחיר קשה לעיכול עבור המשקיעים המסורתיים", אומר שרביץ .

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן