לקראת נאומו של אובמה: רגע מכונן או תחילת הספירה לאחור?

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יישא הערב את נאום מצב האומה (State of the Union address), ויפרוש את תכניתו להאצת הפעילות הכלכלית במדינה. זאת בזמן שעין אחת מופנית לעבר לוח השנה הפוליטי, ושנייה פוזלת לעבר הצעתו לקדם אג'נדה שתסייע לעצב את המורשת שלו בבית הלבן.

3 חודשים בלבד לאחר שזכה בבחירות, נפתח בפני הנשיא חלון צר לקידום סדרי עדיפויות בנושאי מדיניות כלכלית, רפורמה בהגירה, ופיקוח על נשק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האנליסטים טוענים כי מוקצבת לו בערך שנה לפני שוושינגטון תפנה את תשומת לבה לבחירות אמצע הקדנציה, שעלולות להכניס יותר רפובליקאים לקונגרס. "יש לו שנה להגיע להישגי חקיקה עיקריים כי אחרי השנה הראשונה אתה נכנס לקמפיין בחירות אמצע הקדנציה, אשר יהווה בחלקו משאל עם לגבי נשיאותו", אמר מישל סוורס, פרופסור לממשל אמריקאי מאוניברסיטת ג'ורג'טאון.

נאומו של אובמה (04:00 שעון ישראל) יהווה עבור הנשיא הזדמנות לבנות מומנטום במסגרת זמן קצובה. "אני לא רוצה לומר שזה הנאום החשוב האחרון שהוא הולך לתת, אבל חלון ההזדמנויות שלו כנשיא שני הוא צר למדי", אמר טוני פראטו, לשעבר דובר הבית לבן תחת הנשיא ג'ורג' בוש.

צילום: רויטרס

עם רמה גבוהה של אבטלה, אומרים פקידי הממשל כי אובמה ישתמש בנאום שישודר בפני מיליונים בטלוויזיה כדי ללחוץ על הקונגרס לתמוך בהצעותיו לעידוד הכלכלה. הבית הלבן להוט להראות כי מחויבותו של אובמה למשק גבוהה, כמו גם לרפורמות ההגירה והנשק, והוא צפוי לבלות את רוב נאומו בהחייאת הנושא ששלט בקמפיין בחירות 2012: לעזור למעמד ביניים.

"אתם תשמעו מתאר מתכניתו ליצירת מקומות עבודה ולסיוע למעמד הבינוני", אמר אתמול דובר הבית הלבן, ג'יי קרני. "עיסוקו העיקרי כנשיא היה הצורך לשנות תחילה את הירידה הדרסטית בכלכלה שלנו, ולאחר מכן להעלות אותה על מסלול שבו תצמח באופן שיסייע למעמד הבינוני, ייתן לו ביטחון ויגרום לו להתרחב".

אולם הסבירות להעברת יוזמות כלכליות חדשות קצרות טווח אשר דורשות הוצאות ממשלתיות מצד בית הנבחרים הנשלט בידי הרפובליקאים היא נמוכה, טוען ג'פרי ברגסטרם, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת נוטרדאם וכלכלן הבנק הפדרלי לשעבר.

"מה שיהיה הוא כנראה משהו דומה למה שהוא הציע בשנת 2011, ומעולם לא קרה", אמר בהתייחסו להצעה לתת מענקים לממשלות מקומיות, כמו גם לדחוף כלכלית פיתוח מחקרים ותשתיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן