לקראת ציון 25 שנה להפגנות הסטודנטים בסין – האם הממשל משבש את פעילות גוגל במדינה?

לפני 25 שנים, ב-4 ליוני 1989, הגיעה לסופה הפגנה הסטודנטים המפורסמת בבייג'ינג, במהלכה קראו עשרות אלפי צעירים מקומיים לסיום השלטון הקומוניסטי והחלת דמוקרטיה במדינה. ההפגנות בבירה הסינית נמשכו קרוב לחודשיים, והאקט הזכור והאיקוני ביותר מהן היה "כיבוש" כיכר טיין אן מן – הכיכר המרכזית בבייג'ינג, על ידי הסטודנטים – וצעדיו האלימים של המשטר בתגובה, אשר שלח כלי רכב משוריינים וטנקים לתפיסת הכיכר מחדש.

אך למרות התמונות אשר זיעזעו את העולם, המשטר הסיני עצמו, אשר שרד את ההפגנות, מעולם לא הכיר באופן רשמי באירועים. גורמים סיניים רשמיים סירבו בתוקף לאורך השנים להתייחס לאותן הפגנות או לספק הערכה בדבר מספר הסטודנטים אשר נהרגו על ידי כוחות הצבא אשר נשלחו למקום (ארגוני זכויות אדם מעריכים את מספר ההרוגים במאות רבות).

25 שנה להפגנות הענק | צילום: רויטרס

כעת, לקראת ציון יום השנה ה-25 לסיום ההפגנות, נראה כי ממשלת סין חוששת כי עלילות ההפגנות ההן יזלגו לאזרחי המדינה – ויציתו פעם נוספת את הדרישה להחלת שלטון דמוקרטי במדינה בעלת הכלכלה השנייה בגדולה בעולם.

בימים האחרונים עולים דיווחים מפי בלוגרים שונים ברחבי סין, אשר מעידים כי שירותי החיפוש של גוגל, כמו גם תיבות הדואר של ג'ימייל, סובלים משיבושים רבים בימים האחרונים. "נראה לא סביר שמדובר בתקלה זמנית בלבד", העריך אחד הבלוגרים.

"השיבושים נמשכים כבר 4 ימים רצופים, מה שמעלה את החשש כי מדובר בפגיעה מכוונת של השלטונות המקומיים בפעילות". הפגיעה הקודמת בפעילות החברה במדינה ארעה בשנת 2012, ונמשכה פחות מ-12 שעות.

דובר מטעם גוגל הגיב לטענות, ואמר כי "אנחנו בודקים כל העת את המצב. כרגע לא נראה כי יש בעיה חריגה באזור". אך למרות דברי הרגעה אלו, מדו"ח התנועה העולמי אשר מפרסמת גוגל באופן שוטף עולה כי אכן נרשמה פעילות חריגה ונמוכה במיוחד בסין בימים האחרונים. כזכור, בגוגל החליטו לצאת באופן פיזי משטח סין בשנת 2010, והעבירו את משרדי החברה לשטח הונג-קונג. גורמים בממשל הסיני, לעומת זאת, סירבו להגיב לטענות באופן גורף.

לטענות הבלוגרים בימים האחרונים התווספו "ציוצים" של משתמשים רבים ברשתות החברתיות הסיניות השונות, ובמיוחד רשת "וויבו") אשר יוצאים כמגד השיבושים בפעילותה של גוגל, אשר מצטרפים להשבתת אתרים מערביים מובילים נוספים דוגמת פייסבוק, טוויטר או יוטיוב (השייכת לגוגל). כעת המשתמשים הסינים "מצייצים" האשמות קשות כנגד הממשל, ומאשימים אותם בפגיעה בפרטיות ובחופש המידע.

שיבושים בפעילות | צילום: רויטרס

עלילות הפגנות הסטודנטים, כאמור, נשכחו כבר מזמן – והממשל הסיני יצא מהן כשידו על העליונה. גם כיום, 25 שנים לאחר אותם מאורעות אלימים בכיכר המפורסמת, הממשל הסיני מנסה למנוע מהמידע מלהגיע לאזרחי המדינה. במצב הדברים הקיים כיום, גוגל הופכת למטרה הראשונה לשם כך. האם אנו עומדים בפתחו של משבר "גוגל-סין" נוסף? כנראה שלא, ונראה כי גם ההמונים לא יצאו לכיכרות בהמוניהם השנה. אך השיבושים הקשים בפעילותה של גוגל בסין מדגימים פעם נוספת את פעולותיו של המשטר המקומי – ואת כוונותיו להמשך.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן