לקראת שבוע המסחר בארה"ב: למה כולם מקווים שצ'רצ'יל טעה בקשר לאמריקאים?

שווקי העולם וארה"ב יפתחו היום לשבוע שני של מסחר על רקע ההשבתה החלקית של שירותי הממשל האמריקאי, כשהסכמה על העלאת תקרת החוב עדיין אינה נראית באופק והאפשרות של "חדלות פירעון" אמריקאית עודנה אפשרית.

"אנחנו תמיד יכולים לסמוך על האמריקאים שיעשו את הדבר הנכון", אמר המנהיג הבריטי הדגול ווינסטון צ'רצ'יל, והוסיף: "זאת לאחר שימצו את כל האפשרויות האחרות". צ'רצ'יל, חצי אמריקאי בעצמו (אמו הגיעה מברוקלין, ניו יורק) כנראה הבין דבר או שניים בנושא. אך האם הפעם ניווכח כי הוא טעה?

לשווקי ניירות הערך מסביב לעולם אין זמן להמתין עד שהפוליטיקאים בוושינגטון "ימצו" את כלל האפשרויות בטרם יגיעו להסכמה המיוחלת אודות התקציב ותקרת החוב – הסכמה אשר חייבת להתקבל עד תאריך היעד, הוא ה-17/10.

"מיצוי כלל האפשרויות" ואי הגעה להסכמה אשר תסיים את המשבר עלולים לגרום נזק ממשי לכלכלה העולמית. במצב הדברים הנוכחי, שווקי העולם כולו קשורים ומסובכים האחד בשני במידה כזו שהשווקים כולם זקוקים לכך שארה"ב תעשה את "הדבר הנכון" – ותעשה זאת בהקדם האפשרי. בסוף השבוע החלו להישמע קולות המרמזים על התרככות מסוימת בדרישות הרפובליקנים במו"מ, כך שניתן לקוות כי דבריו של צ'רצ'יל יוכחו כשגויים הפעם.

כולם מקווים שהוא טעה. צ'רצ'יל I צילום: מתוך ויקיפדיה

השבוע הקרוב יביא את האנשים החזקים בעולם הכלכלי לארה"ב – כשקרן המטבע הבינ"ל והבנק העולמי יערכו את המפגשים השנתיים שלהם בוושינגטון. המשבר המתמשך בארה"ב לבטח יתפוס נתח נכבד מנושאי השיחה והדיון בכנסים אלו, וכל הצהרה פומבית בנושא תיצור תנודות משמעותיות בשווקים ברחבי העולם.

באינדונזיה, ראשי האיחוד הכלכלי האסיו – פאסיפי יערכו את הכינוס השנתי גם הם, ובהחלט ייתכן כי גם להם יהיה מה להגיד על המשבר. בהתחשב בכך שהאיחוד מחזיק בנתח נכבד מהחוב האמריקאי – סביר כי אלו לא יהיו דברים "נחמדים" יתר על המידה.

גם המשקיעים יביטו בעיני נץ אל עבר החלטת משרד האוצר האמריקאי, אשר ראשיו יצטרכו להחליט האם למכור אג"ח בשווי 64 מיליארד דולר. ובתוך כל פקעת העצבים הזו, נשאלת השאלה: האם בשוק יישמר ביקוש לניירות ערך של ממשל ארה"ב? בינתיים, הביקוש לניירות הערך האמריקאים נותר חזק, אבל כמה קולות פסימיים כבר החלו לצוץ ולהשמיע חששות כי המשקיעים הבינ"ל יחלו בשלב מסוים להטיל ספק בכדאיות ההשקעה בניירות ערך של ממשל אשר חייב 16.7 מיליארד דולר, ולא מצליח לשמור על איזון תקציבי.

בנוסף לכל אלו, השבתת שירותי הממשל גוררת דחייה של פרסום דו"חות ונתונים המפורסמים בשגרה באופן שוטף על ידי גורמי הממשל השונים. המשקיעים המבולבלים גם ככה, נאלצים לנווט "על עיוור" ואינם יודעים פרטים בסיסיים אודות הכלכלה עליה הם מהמרים בכספם.

הנתונים אשר אמורים להתפרסם השבוע כוללים את נתוני האשראי הצרכני ביום שני, עדכון מאזן המסחר ביום שלישי, נתוני המלאי הסיטונאי ביום רביעי וכמות התביעות החדשות לקבלת דמי אבטלה ביום חמישי. ביום שישי אמורים להתפרסם דו"ח "תחושות הצרכנים במשק", דו"ח המכירות הקמעונאיות, עדכון מדד המחירים ליצרן ודו"ח המלאי העסקי.

כאן שביתה I צילום: רויטרס

ביום ד' המשקיעים יישאו את עיניהם אל הפגישה של הבנק המרכזי בארה"ב, אשר לעיתים קרובות מספקת מידע חיוני אודות השקפותיהם של אנשי מפתח בהנהלת הבנק. המשקיעים צריכים לדעת – ואלי לנחש – האם הבנק המרכזי ימשיך במדיניות הסיוע למשק האמריקאי וימשיך לרכוש אגרות חוב ממשלתיות בשווי 85 מיליארד דולר בחודש. באותו יום גם ינאם נשיא הבנק האירופאי המרכזי מריו דרגי באוניברסיטת הרווארד, וביום חמישי ינאם בניו-יורק. 

עם כל ההתרחשויות האלו, וכשתאריך היעד – ה-17 לאוקטובר – עדיין באופק, כולם מקווים כי הפעם נגלה כי צ'רצ'יל טעה בדבריו, והאמריקאים יוכיחו כי הם מסוגלים לעשות את הדבר הנכון, גם בטרם ימוצו כל האפשרויות האחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן