לראשונה מאז חרם הקוטג': שני מוצרי חלב יוכנסו לפיקוח

החלטה דרמטית של משרד החקלאות: שני מוצרים נוספים בשוק החלב יוכנסו לפיקוח. מדובר בגבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38%. במשרד החקלאות טוענים כי לגבי שני המוצרים הללו נמצא כי הם "נמצאים ברווחיות בלתי סבירה". 

במשרד מסבירים כי הכנסת המוצרים לפיקוח צפויה להוזיל את מחיריהם ב-20%. ההחלטה שקיבל המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק-בר, באה בעקבות בדיקה שערך משרד החקלאות באמצעות רואה חשבון חיצוני, לפיה קיימת ריכוזיות בשוק הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה. יצויין כי זוהי הפעם הראשונה מאז חרם הקוטג' שהמדינה מתערבת באופן מעשי בשוק החלב.

על פי הבדיקה, נתח השוק של חברת תנובה בתחום הגבינה הלבנה עומד על כמחצית. בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת תנובה הינו כ-70%. מנגד, לטענת המשרד, "בשוק הקוטג' כבר אין רווחיות בלתי סבירה, אם כי הוא עדיין נמצא בריכוזיות". 


צילום: רויטרס

לטענת צוק-בר, "כאשר השוק מתנהג ברמת רווחיות סבירה, הממשלה לא מתערבת. חשוב להדגיש, כי לא מן הנמנע כי נתערב במוצרים נוספים, במידת הצורך. גם בגבינות קשות פרוסות ארוזות נמצאו רמות רווחיות גבוהות, אך בשלב זה הן לא מוחזרות לפיקוח לאור העובדה כי המוצר העיקרי, גבינה צהובה במשקל, שמהווה מוצר עוגן, כן מפוקח".

עוד הוסיף המפקח, כי "במידת הצורך נחזיר גם זאת לפיקוח מחיר. הקוטג' הינו דוגמה למוצר בו המחלבות נקטו יוזמה עצמית והפעילו על עצמם למעשה פיקוח עצמי בלחץ הצרכנים, על כן איננו מתערבים בו בשלב זה".

בין המוצרים הנוספים אותם שוקל משרד החקלאות להכניס לפיקוח: אשל 4.5% בגביע 200 מ"ל, גיל 3% בגביע 200 מ"ל וגבינה חצי קשה עמק. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן