לראשונה מאז 2006: אינפלציה שנתית שלילית במשק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את מדד המחירים לצרכן במשק הישראלי לחודש דצמבר, אשר נותר ללא שינוי. משמעות הדבר היא כי בסיום שנת 2014, נרשמה במשק אינפלציה שלילית של 0.2% – לראשונה מאז שנת 2006.

על פי הדו"ח הנוכחי של הלמ"ס, ירידות המחירים המשמעותיות ביותר נרשמו בתחום הירקות הטריים, אשר ירדו ב-8.8% (וב-13.8% במהלך השנה) ומחירי הדלק, אשר ירדו 2.2% (6.9% שנתי). בניגוד לאלו, דווקא מחירי הטיסות בארץ ובחו"ל טיפסו במהלך השנה ב-6.9% ושירותי הדיור, אשר טיפסו ב-3.4%.

האינפלציה השלילית נחשבת, כאמור, למאורע חריג במשק הישראלי – והיא נמוכה בהרבה מיעד האינפלציה של הממשלה ושל בנק ישראל, אשר עמד על 1%-3%, מעניין יהיה לראות כיצד יגיב לכך בנק ישראל במהלך השבועות הקרובים.

צילום: thinkstockphotos

"בנק ישראל נכשל בהשגת יעד האינפלציה לשנת 2014 והאינפלציה השנתית נמצאת עמוק מתחת ליעד האינפלציה השנתי. נראה כי גם בשנת 2015 גדולים הסיכויים כי הבנק לא יעמוד ביעד", אמר בתגובה לפרסום המדד אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי. 

"מדד דצמבר הנמוך מעיד על כך שבדומה לרוב המדינות המערביות, גם בארץ אין אינפלציה ממשית. אנו מעריכים כי גם בחודשים הקרובים תמשך הירידה במדד המחירים לאור המשך ירידות במחירי הסחורות בעולם, צעדי הממשלה להוזלת יוקר המחייה והתגברות התחרות בסקטורים שונים כמו סקטור התקשורת וסקטור המזון. בנוסף, אנו צופים כי בנק ישראל ימשיך לנסות להרחיב עוד יותר את מדיניותו המוניטרית על אף שהכלים שעומדים ברשותו הולכים ואוזלים, ולפחות בטווח הקצר נראה כי הוא נלחם בתחנות רוח", סיכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן