לשחק במגרש של הגדולים

תאמינו או לא, אבל כסף פנוי יכול להוות כאב ראש אמתי, במיוחד כאשר מדובר בסכום קטן. מצד אחד חבל להשאיר אותו קבור בחשבון הבנק, אך מצד שני אופציות ההשקעה מצומצמות למדי והרווח שניתן להשיג על הכסף הוא מוגבל. כאשר גם נתיבי ההשקעה המציעים אפשרות לרווחים גבוהים יותר, חסומים בפני מי שאינו משקיע בסכומים גדולים, המצב הופך למתסכל עוד יותר. את הצורך הזה בהשקעה כדאית, גם כאשר סכומי ההשקעה אינם עצומים, זיהתה הגשמה – "קרן חברתית", כפי שמכנה אותה, המנכ"ל ערן רוט, שמתמחה בנדל"ן ומאפשרת למשקיעים עם הון התחלתי של 100 אלף שקלים, נגישות להשקעה בפרויקטים של מיליוני דולרים ברחבי העולם.

– לאתר הגשמה

בראיון לפורבס, מסביר רוט את הרעיון מאחורי הגשמה ומפזר מעט מן החששות הקשורות להשקעות. "אנחנו למעשה הופכים כסף קטן, לכסף גדול", הוא אומר. "אנחנו מאגדים משקיעים בודדים לקבוצות השקעה; יחד, מהווה כל קבוצת משקיעים כוח השקעה גדול יותר. כך מתאפשר לכל משקיע – מתחיל או מנוסה, לקחת חלק בפרויקטים ענקיים בעלי פוטנציאל לתשואות גדולות בסיכון מגודר".

"כאשר אדם בוחר להשקיע באמצעות הגשמה, הוא רוכש למעשה יחידות השקעה לפי סכום שמוגדר מראש ועל אף שההשקעה נעשית כקבוצה, כל משקיע מחזיק בבעלות על הפרויקט בו הוא מושקע בהתאם למספר יחידות ההשקעה שרכש".


ערן רוט, מנכ"ל קרן הגשמה | צילום: יח"צ 

הרעיון מאחורי הגשמה שהוקמה ב-2009 על ידי איש העסקים אבי כץ (האיש מאחורי רשת קופיקס), הוא לחבר בין יזמים מובילים הזקוקים למימון ובין משקיעים פרטיים, במסגרת השקעה נוחה ככל האפשר עבור המשקיע. "מעבר למנגנון הקבוצה, המאפשר יצירת כוח השקעה גדול מצירוף סכומים קטנים, הגשמה משקיעה משאבים רבים גם בבחינת ההשקעות. מדובר בנקודה משמעותית מכיוון שלאדם המעוניין להשקיע סכום של כמה מאות אלפי שקלים, לא משתלם לבצע בחינה של פרויקט ההשקעה בעלות דומה".

בשש השנים האחרונות ביצעה הקרן כ-150 השקעות (90% מהן בתחום הנדל"ן) וניהלה נכסים בשווי של כ-4 מיליארד שקלים. בהגשמה מצהירים כי הם שואפים לתשואות של 20% ומעלה בכל פרויקט אותו הם מלווים ורוט מספר כי לאחרונה הסתיימה בהצלחה גדולה השקעה בקומפלקס מגורים גדול בנשוויל, טנסי. "המשקיעים נהנו מתשואה של 30.05% לשנה – הרבה מעבר לצפי בתכנית העסקית ולנתיבי השקעה אחרים כמו המדדים מובילים או שוק המט"ח".

אך דווקא המספרים המרשימים האלה, מיד מעלים את שאלת הסיכון. "בכל השקעה קיים סיכון", מבהיר רוט, "אבל אנחנו נוקטים בכל האמצעים על מנת למזער אותו. כל פרויקט עובר בחינה דקדקנית על ידי מנהלי הגשמה שרותמים את ניסיונם העשיר וקשריהם בזירת ההשקעות הגלובלית, על מנת לאתר מתוך מאות אפשרויות השקעה מדי חודש, את הבודדות בעלות פוטנציאל ההצלחה הגדול ביותר.

"טווחי הזמן של הפרויקטים (כ-24-36 חודשים) מורידים את רמת הסיכון והשפעת השוק, וגם הפיזור שלהם במקומות שונים בעולם מאפשר למשקיעים את הפריבילגיה לפצל את השקעתם במספר פרויקטים בסביבות שונות. מהרגע בו משקיע מצטרף להגשמה נפתח בפניו מאגר הפרויקטים שלנו, בו הוא יכול לקבל פרטים על כל אחת מן ההשקעות ולבחור באלה שהכי מתאימות עבורו. כך, בסופו של דבר, המשקיע יודע בדיוק להיכן הולך כספו".

אילו בטחונות קיימים עבור המשקיעים מהרגע שהם מוסרים את כספם?

"המשקיעים הם בעלי הנכס. כלומר, הנכס נשאר בידיהם גם אם הגשמה יוצאת מן התמונה. מעבר לכך, בכל הפרויקטים שלנו, מושקעים גם היזמים עצמם, כך שכמובן האינטרס שלהם הוא בהצלחת הפרויקט. גם מבחינת המעקב אחר התנהלות הפרויקט, הגשמה מספקת למשקיעים שקיפות מלאה ומערך של אנליסטים נמצאים בקשר שותף עם היזמים, נמצאים בשטח ומעבירים את כל המידע אל המשקיעים. בסופו של דבר", מסכם רוט, "לראות נכס עומד הוא דבר שממלא אותך בתחושת גאווה וסיפוק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן