“לשרי אריסון יש אינטרס בעליית מחירי הדיור”

"ניגודי העניינים החמורים הגלויים והמעוותים בקשר הברור בין בעל השליטה בתאגיד פיננסי לבעל השליטה בתאגיד ריאלי חייבים להצטמצם ובידכם הכוח והחובה לעשות כן" – כך כותב היום לוועדת הכספים עו"ד אסף ברם, המייצג בין היתר את מחזיקי האג"ח של שיכון ובינוי, בהתייחסו לדיון שנערך בוועדת הכספים בנושא חוק הריכוזיות.

במכתבו מציין ברם, המייצג בין היתר גם את מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן, כי נחשף מקרוב ובפועל לעיוות העצום הנוצר כשהמחוקק מאפשר לבעל שליטה ו/או השפעה בתאגיד פיננסי לשלוט ו/או להשפיע על תאגידים ריאליים.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

לדבריו, נוצר לחוסכים נזק חמור בעל משקל מצטבר עצום לכלכלת המדינה. "זהו נזק יסודי לתחרות בשוק, המזיקה לכיסו של כל צרכן", כותב ברם, "נזק ועיוות בהקצאת המקורות והשימושים במשק. בכוחכם לתקן עיוות מהותי הזה. מחובתכם לעשות כן".

שרי אריסון | צילום: יח"צ

ברם טוען כי שליטה מקבילה במוסד פיננסי, כדוגמת בנק וחברות ריאליות, בידי אותו גורם, טומנת בחובה ניגוד עניינים מובנה, שכן השיקולים הדומיננטיים בניהולם של שני סוגי העסקים (פיננסי וריאלי) הינם שונים לחלוטין. הוא מביא כדוגמה את המקרה של שרי אריסון, המחזיקה בשיכון ובינוי ובבנק הפועלים. "כיצד יעלה על הדעת שלבעל שליטה בבנק הגדול במדינה תהיה הזכות לנהל פעילות ריאלית – ואף לשלוט בה – בתחום הדיור?", שואל ברם.  

"ברגיל – בעלים של חברה ריאלית זקוק לאשראי מהבנק – והבנק, כגוף פיננסי – שוקל את שיקולי מתן האשראי שלו ומחליט האם להיענות לבקשת האשראי", הוא מנמק. "לעומת זאת, בעל שליטה המחזיק בשני סוגי העסקים (פיננסי וריאלי) יכול לשקול שיקולים זרים בבואו לתת אשראי לגוף ריאלי בשליטתו וגם בשיקולי האשראי שלו מול גופים ראלים אחרים המתחרים בגוף שבשליטתו".

הנזק למשק כתוצאה מהחזקה צולבת מגדיל את הריכוזיות", מסכם ברם, "הוא מדכא תחרות, מקטין צמיחה, עשוי לגרום לניפוח ועוד כהנה וכהנה. "ניגודי העניינים החמורים, הגלויים והמעוותים – בקשר הברור בין בעל שליטה בתאגיד פיננסי לבעל שליטה בתאגיד ראלי – שהוא אותה גורם – חייבים להצטמצם – ובידכם הכוח והחובה לעשות כן. ניגודי עניינים אלה מזכירים את המתרחש, בהקשר אחר, בנמלי ישראל – היעלה על הדעת שיו"ר ועד העובדים בנמל יקיים פעילות מקבילה, ריאלית, מול לקוחות הנמל?".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן