מִחשוב לביש – הדור הבא: מדבקה במקום מד חום

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אילינוי הצליחה לייצר חיישן דק במיוחד המוצמד ישירות לגוף ובתמורה יכול להעניק מידע מדוייק ובזמן אמת הנוגע לחום הגוף. קבוצת החוקרים מסבירה כי מדובר בפיתוח זול משמעותית משאר המוצרים הקיימים בשוק, שיכול לשפר פענוחים וקריאות הנוגעות לחולים.

אחד מהנושאים החמים ביותר כיום הוא המחשוב הלביש. יצרניות רבות מנסות להציג שעונים, צמידים, שרשראות ואפילו לבוש ייחודי שאמור להצמד אל המשתמש ולומר, פחות או יותר, כמה התעמל היום והאם שינת הלילה שלו הייתה מספקת. כעת, ג'ון רוג'רס, חוקר מאוניברסיטת אילינוי מציג את "הדור הבא" של המחשוב הלביש, המיועד להעניק מידע אודות טמפרטורת הגוף של המשתמש באמצעות חיישן ייחודי.

החיישן מורכב מאלקטרונים גמישים ודקים במיוחד, אותם המשתמשים יכולים להצמיד אל עורם מבלי שירגישו ומבלי שהסביבה תהיה מודעת לכך. מדובר בחיישן שנראה כמו ברקוד מוזהב עם ענפים המתפתלים ממנו, הנצמד אל עורו של המשתמש באמצעות דבק המסיס במים. לאור העובדה שהחיישן נראה כמו חלק מעורו של המשתמש, קיבל את הכינוי "קעקוע אלקטרוני".

בכל הנוגע ליכולותיו, החיישן מסוגל למדוד את חום גופו של המשתמש בנקודות שונות אליהן הוצמד, ולהעניק מידע משמעותי בנוגע למצב הפיזי והבריאותי שלו. לדברי קבוצת המחקר, הפיתוח הנוכחי, שהינו למעשה מדחום, יכול לבצע את אותה עבודת פענוח כמו מצלמת אינפרה-אדום תרמית, שמחירה בשוק הוא כרבע מיליון דולרים.


צילום: Shutterstock

לצד העבודה שמחיר הייצור של החיישן נמוך משמעותית לעומת המצלמה, החוקרים מוסיפים כי מסוגל להציע קריאות ותוצאות טובות יותר, מכיוון שמוצמד אל עורו של המשתמש ויכול למדוד את שינויי הטמפרטורה לאורך זמן, במהלך הפעילות היום-יומית שלו. המצלמה, מצידה, מתמקדת במדידת חום של איזור אחד ספציפי ודורשת מהמשתמש לא לזוז, שכן זה עלול להוביל לתוצאות לא מהימנות.

החוקרים ייצרו שתי גרסאות של החיישן העובדות בדרכים שונות, אך מציעות את אותה התוצאה: הם מסוגלים לקבוע את הטמפרטורה המדוייקת בנקודות רבות על גבי העור, ויכולים להציג גם את העליות והירידות הקטנות ביותר של חום הגוף, כך שמציעים את המידע המדוייק והמקיף ביותר אודות המשתמש.

בפועל, החיישן מסוגל לצפות ולפענח כיצד חום הגוף זורם דרך מחזור הדם, ואף מסוגל להבין ולחשב כיצד ההתרחבות וההתכווצות של כלי הדם, עדינים ככל שיהיו, משנים את הטמפרטורה סביבם. מידע זה יכול להעיד הרבה על בריאות הלב וכלי הדם של המשתמש, ולמעשה מציע לרופאים אפשרות להציץ אל מה שקורה מתחת לעור.

במאמר שפרסמה קבוצת המחקר מסבירה כי מדובר בצעד הראשון לבדיקה ומדידה טובה יותר של בריאות האדם. קיימות הרבה נקודות בגוף בהן הטמפרטורה יכולה להעיד על משהו מעבר לחום הגוף, והצעד הבא של הקבוצה הוא הפיכת החיישנים לאלחוטיים, מה שידרוש פיתוח של ספק כוח חיצוני במטרה שגם הוא יהיה מינימלי ככל האפשר.

למרות שמדובר בצעדים הראשונים של החוקרים, מכון הבריאות הלאומי של ארצות הברית כבר יצר עמם קשר במטרה להתחיל ליישם את החיישנים החדשים בבדיקות רפואיות, כך שאין ספק שמדובר על פריצת דרך משמעותית. כעת, הקבוצה עובדת על פיתוח יישום דומה למדידת חום גם עבור האיברים הפנימיים בגוף האדם, לצד פיתוח חיישנים נוספים שיעזרו להרחיב את המידע אודות המשתמשים, כאשר העור הוא רק נקודת ההתחלה מבחינתם.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

קונדואיט מתפצלת ומתמזגת עם פריון

עובדים במרץ: אפל כבר בודקת עדכוני גירסה ל-iOS7

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן