מאחורי דלתות סגורות: הוועידה שעלולה לחסל את האינטרנט

בשבוע האחרון עורך ארגון לא מאוד מוכר בשם ITU סדרת פגישות בדובאי, במטרה לנסח תקנות רגולציה חדשות. אולם אין להקל ראש בפגישתם של הנציגים. ההרכעות בכנס הזה עשויות במידה רבה לקבוע את עתיד האינטרנט.

ה-ITU (איגוד הטלקום הבינלאומי) הוקם בשנת 1865 כדי לנהל את רשתות הטלגרף העולמיות, ובשנת 1947 הפך לחלק מהאו"ם. מאז הוא פעל כסוכנות בין ממשלתית שתפקידה לנסח תקנים אחידים לקידום תקשורת בינלאומית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מטרתה של הוועידה בדובאי היא לבחון את תקנות הטלקום הבינלאומיות, אשר עודכנו לאחרונה ב-1988. עם זאת, השינויים המוצעים נתפסים על ידי רבים בקהילת ההיי-טק כמהלך כוחני שעשוי להעביר את השליטה באינטרנט מארגונים פרטיים כמו ICANN, המרכז את רישום כתובות האינטרנט, לגופים בינלאומיים כמו ממשלות והאו"ם. גוגל עומדת בחזית הלחימה נגד הפגישות הללו, המתקיימות בדלתיים סגורות. לטענתה, מן המפגשים עולה  איום משמעותי להחלטות על צנזורה מוגברת ולרגולציית יתר על הרשת.

האם האיומים הללו ממשיים? חלק מהפרשנים מאמינים כי החשש שמעלות החברות מופרז וכי הסיטואציה נופחה מעבר לכל פרופורציה. לטובתם עומד הטיעון שה-ITU פועל לרוב רק בקונצנזוס, ולכן סביר להניח שלא יאמץ החלטה שנויה במחלוקת. זה אמנם נכון, אך הדבר לא אומר שכל 193 החברות חייבות להסכים פה אחד על הצעה כדי שתתקבל. למעשה, המילה קונצנזוס לא מופיעה כלל בחוקת ה-ITU. הבדיחה במסדרונות ה-ITU היא שאין קונצנזוס בארגון על משמעות המילה קונצנזוס.

מטלגרף לאינטרנט. האם ITU יקבל החלטות מרחיקות לכת? | אילוסטרציה: IngImage / ASAP

ל-ITU אמנם אין סמכות אכיפה, אך הדבר לא מנע ממנו לשחק תפקיד מכריע בתחום התקשורת העולמית במשך יותר ממאה שנים. "ייתכן שהוועידה בדובאי תהיה בזבוז כסף בלתי מזיק, שלא משנה כלום", כותב דן גילמור, עיתונאי וסופר, בגארדיאן. "אך בהתחשב בפחד ובתיעוב שיש כלפי האינטרט הפתוח בקרב גורמים בינלאומיים ומדינתיים אשר רואים בו איום יותר מאשר הזדמנות, עדיך לא להסתמך על ניחושים והנחות".

אם הוועידה תסתיים ב-14 בדצמבר עם החלטה לפיה ה-ITU מאמץ כמה מתקנותיו המדאיגות, התאריך יכול לסמן את תחילת הסוף של עידן החופש באינטרנט. בין שלל התקנות שמחכות על שולחן הוודעה, נמצאות גם ההצעות הבאות, שאם יתקבלו השלכותיהן עלולות להיות הרסניות:

הפיכת האינטרנט למערכת מעקב יעילה במיוחד

טיוטת התקן ITU-TY.720 מגדירה את דרישות הפיקוח על חבילות מידע (DPI) ברשתות הדור הבא. בדיוק כמו שהתקינה של כל דבר – החל משקע האוזניות ועד פרוטוקולי אינטרנט – סייעה ליצירת מהפכות תקשורת, סטנדרטיזציה של DPI יכולה לעודד דרמטית יותר מעקב מצד הממשלות אחר האזרחים.

גוגל מובילה את ההתנגדות למהלכים | צילום: רויטרס

יצירת עמלות שימוש באינטרנט

הצעה שקודמה בעבר על ידי ארגון מפעילות הטלקום האירופיות, ETNO, וזכתה לתמיכה בשבוע שעבר מצד רוסיה, איחוד האמירויות, ערב הסעודית, אלג'יריה, סודאן ומצרים, מרשה למדינות החברות בארגון "לנקוט באמצעים להבטחת פיצוי הולם לתעבורת אינטרנט בינלאומית". התקנה, אשר מכונה "השולח משלם", תביא לכך שספקיות תוכן יידרשו לשלם כסף כדי שיוכלו להגיע לקהל בינלאומי.

פתיחת הדלת לרגולציה מופרכת ומופרזת

ההצעה של רוסיה ואיחוד האמירויות מאפשר למדינות החברות "זכויות שוות לניהול האינטרנט, כולל במובן של הקצאת כתובות, שמות ואמצעי זיהוי באינטרנט". נכון לעכשיו, הארגון ICANN מנהל את רישום הסיומות של המדינות וכתובות ה-IP המוקצות. אם התקנה תאומץ, היא תאפשר שליטה גדולה יותר למדינות, וייתכן שתהפוך את האינטרנט לכלי מורכב יותר ומוגבל יותר בשימוש.

אם ההיגיון ינצח את הזהירות המופרזת, האינטרנט לא ישתנה | צילום: רויטרס

ההצעות הללו לא אמורות לשבור את מה שכבר עובד. חופש המידע וחופש הגישה יישארו. הן גם לא יעזרו לתקן את החלקים באינטרנט שצריכים חיזוק, כמו נושאי הפרטיות ואבטחת המידע. 

במקביל, חשוב להכיר בכך שהגישה הנוכחית לרגולציה על האינטרנט זקוקה לעדכון קל. צריכות להיות יותר הזדמנויות לגופים בינלאומיים בקביעת מדיניות, והפעולות של ICANN וארגונים אחרים צריכות להיות כפופות לפיקוח משמעותי יותר.

עם זאת, ישנם פתרונות טובים יותר מאשר העברת הפיקוח על האינטרנט לגוף בירוקרטי כמו האומות המאוחדות. יש דרכים אחרות ליצור מגרש משחקים מאוזן יותר. נציגי הממשלות אשר יושבים כעת בוועדות המייעצות יכולים, למשל, לקבל השפעה גדולה יותר. הארגונים יכולים גם לעשות יותר כדי להגדיל את שיתוף הפעולה הבינלאומי סביב אבטחה.

עידן החופש באינטרנט לא חייב להסתיים. ובהנחה שהזהירות לא תנצח את הפוליטיקה, התרחיש הזה גם לא יהפוך לממשי.

כתבות נוספות בנושא:

אחים לצנזורה: כך מסייע העולם להשתיק את המתנגדים באיראן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן