מארבע תצא אחת: איך מתכננות ענקיות הטכנולוגיה של ימינו להשתלט על השוק העולמי?

בכל תחום, מספר קטן של חברות צמרת מנהלות מלחמת חורמה על כל ניצחון קטנטן, מנסות לסחוט עוד כמה טיפות של תהילה ונקודות זכות. אלו מאבקים קשים על כל פיסת ניצחון, ולפעמים חברות משקיעות מיליארדים בשביל להוביל על יריבותיהן בסנטימטר אחד. הן חוגגות את ניצחונן, ומיד חוזרות לשולחן העבודה, להתכונן לקרב הבא.

אך בכל זאת, תחום הטכנולוגיה מעט שונה. בתחום מורכב זה, פעמים רבות פועל החוק שהומצא עבור מגרשי כדורגל בשכונה, לפיו כל הקודם זוכה. כמו מיקרוסופט בתחום תוכנות ההפעלה או גוגל במנועי החיפוש, חברות אשר ביססו את מעמדן כבר בתחילת הדרך זוכות ליתרון משמעותי בדרך לביסוס הדומיננטיות שלהן לשנים הקרובות.

לכן, באופן לא מפתיע במיוחד, השחקניות המרכזיות בשוק הטכנולוגיה מחפשות ללא הרף אחר "הדבר הגדול הבא", התחום בו יוכלו לדרוך ראשונות ולבסס את מעמדן לשנים הבאות. IBM משקיעה בעיקר במחשב העל שלה, Watson. גוגל מתמקדת בפרויקטים שאפתניים דוגמת המכונית ללא נהג או בלוני האינטרנט, אשר מפותחים במעבדות הסודיות בעל השם המסתורי Google X. מיקרוסופט משקיעה בעיקר בפיתוח מערכות הפעלה עבור טכנולוגיית הענן המתפתחת באמצעות מערת Azure, ונדמה כי במעבדות חברת אפל תמיד מפתחים טכנולוגיה עליה ניתן רק לחלום כיום. אם כן, מי מכל ענקיות הטכנולוגיה האלו הניחה את התשתית הטובה ביותר לכיבוש הדומיננטיות בשוק העולמי?

אפל

ללא ספק, מדובר בחברת הטכנולוגיה הדומיננטית ביותר במאה ה-21. בעזרת מכשירי ה-iPod ותוכנת ה-iTunes, החברה חוללה מהפך, וכנראה גם הצילה, את תעשיית המוסיקה. אז הגיעו ה-iPhone וה-iPad, אשר יחדיו חוללו מהפכה רבתי באופן בו אנו משתמשים במחשבים בימנו.

אך למרות כל זאת, המשך השליטה של אפל בתחום אינו לגמרי ברור. לאחר שאיבדה שליטה בשוק הטאבלטים, הרווח הנקי של החברה נפל השנה לראשונה מזה עשור. זאת ועוד, אפל לא הציגה פיתוח חדשני ומרשים באמת כבר כמה שנים. כל אלו מעלים את השאלה – האם גם כיום, לאחר מותו של מקים החברה סטיב ג'ובס המנוח, עדיין יש ביכולתה להוביל את השוק הטכנולוגי ולהצעיד את האנושות קדימה?

בסופו של דבר חשוב לזכור כי אפל נותרה שחקן מרכזי וחברה חזקה במיוחד. מנכ"ל החברה טים קוק וצוות ההנהלה מציגים שליטה חזקה בחברה, ומציגים נתונים פיננסיים יפים ויציבים. לכן, למרות כל הבעיות, אני לעולם לא הייתי מהמר כי אפל פשוט תנשור מזירת המשחק של הגדולים.

אפל תשתלט על העולם? | צילום: רויטרס

מיקרוסופט

אי שם בשנות ה-90, בענקית התוכנה חששו שבעולם ההיי טק יתייחסו אליה כאל "כוכב נופל". אז הגיעו ברצף תביעת ההגבלים העסקיים, קבלת החלטות שגויה בתחום הסלולר, ולפני ששמו לב, מיקרוסופט איבדה את מעמדה כ"דוגמא ומופת" של עולם הטכנולוגיה.
אך לאחרונה נראה כי מיקרוסופט קמה לתחייה, לאחר דיווח נוסף על רבעון של הכנסות חזקות ויציבות. למרות שמועות מוקדמות על מותה של מערכת ההפעלה "חלונות" – המערכת עדיין עדיין מניבות לחברה רווחים רבים.

אך התוכניות לעתיד של מיקרוסופט מתרכזות ללא ספק בטכנולוגיית הענן, אליה מופנים מרבית כספי המחקר והפיתוח של החברה על פי הדיווחים. מרבית הטכנולוגיה רוכזה עד לאחרונה במחלקת ה"שירותים וכלים" של החברה, אשר מעטים בלבד שמעו עליה. לאחרונה, לעומת זאת, המוצרים מפותחים בכל מחלקה ממחלקות החברה. אם כן, לאחר שנים מחוץ לבמה המרכזית בתחום הטכנולוגיה, נראה כי מיקרוסופט מתכננת להיאבק במרץ במגרש המרכזי בשנים הקרובות. המטרה שלה ברורה – להשיג שליטה ודומיננטיות בטכנולוגיית הענן, כשם שהייתה לה על שולחן העבודה שלכם.

גוגל

ממש עד לאחרונה גוגל הייתה, בראש ובראשונה, חברת החיפוש האינטרנט המובילה בעולם – מעמד אשר הניב לה רווחי עתק. בעוד מנוע החיפוש מבית מיקרוסופט, Bing, מקרטע אי שם מאחוריהם, גוגל שולטת על לא פחות משני שליש משוק החיפוש האינטרנטי העולמי. זו דומיננטיות אמיתית.

אך מה שבאמת מרגש את מנכ"ל החברה לארי פייג' הוא מה שמכונה "Moonshots" – טכנולוגיות אשר יכולות לייצר מוצרים טובים פי 10 מאלו שהכרנו, ולא לשפר את הקיים ב-10% בלבד. במרכז הפעילות נמצאות המעבדות הסודיות – גוגל X – אשר לאחרונה נחשפנו למספר פרויקטים מרתקים אשר יצאו מהן, דוגמת המכונית ללא נהג – טכנולוגיה אשר כוויה הכלכלי יוכל להגיע לסכומים אסטרונומיים.

ועדיין, נראה כי גוגל מבססת שליטה כמעט בכל תחום אפשרי הנוגע לשימוש באינטרנט. חיפוש תכנים, שירותי וידאו, סלולר – הכל בשליטתה. למזלנו, הם לא רשעים מסרט מצויר – אם אכן היו, היינו כולנו בצרה אמיתית.

ה"גוגל גלאס", תוצר של מעבדות "גוגל X". צעד בדרך אל המטרה? | צילום: רויטרס

IBM

סביר להניח כי ביחס לחברות האחרות ברשימה זו, על IBM שמעתם פחות מכולן. הסיבה העיקרית לכך היא כי בחברה פשוט לא מקדישים תשומת לב רבה לכך שישמעו עליהם – את מרבית זמנם הם משקיעים בפיתוח שיתופי פעולה נוספים, ופיתוח טכנולוגיות חדשות ומתקדמות – בכדי לשמר את מעמדם כמתחרה ראויה בעולם הטכנולוגיה המתפתח.

גולת הכותרת, כמובן, הוא Watson – מחשב העל אשר מתחרה במיטב המוחות האנושיים בשורות אתגרים ומשחקים – ומנצח. כעת, ב-IBM מנסים לנצל את "מוחו" האדיר של Watson לצרכי רפואה, כלכלה, ובקרוב גם למכירות קמעונאיות. אם אי פעם הומצאה מכונה אשר תוכל לשלוט בדומיננטיות מוחלטת בתחומי חיים מגוונים, זו כנראה זו.

ועדיין, נראה כי החברה פשוט לא נלהבת מהרעיון לצאת לקרב ולכבוש את העולם. גם כיום, בחברה מתרכזים בעיקר בפתרון בעיות העולות מלקוחותיה, שיפור הביצועים, ועוד. קשה למצוא בהנהלת החברה דמות אשר דומה, ולו בקצת, לדמות הנבל הרוצה להשתלט על העולם. ההפך – הם נראים כאוסף של אנשים נחמדים, אשר באו לעשות את עבודתם, גם אם לא מעבר.

אך האמת היא, כי אף אחת מהחברות האלו לא צפויה להשתלט כליל על שוק הטכנולוגיה העולמי. ברגע שחברה אחת מכריזה על פיתוח טכנולוגיה מתקדמת, עליה להיאבק לא רק בשאר חברות הענק, אלא גם באינסוף חברות סטרט-אפ קטנות ומגוונות. כל השחקניות המרכזיות בתחום צפויות להישאר צמודות גם בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן