מבחן רכב: קאדילק SRX "החדשה" עדיין רחוקה מהפרימיום

הטלטלה שעברה על GM לא פסחה גם על מותג הפרימיום של הענק קאדילק. מספר הדגמים מצומצם, שיתוף הרכיבים נרחב וחלק מן האבזור והמיתוג מגיע ממדפי־מותגים "נחותים״ מספינת הדגל של הג׳נרל. וזה לבדו נחשב ל״פאול״, אם רוצים לשחק במגרש של הפרימיום. אבל קאדילק החלה בשינוי הרבה יותר מוקדם מהמשבר של 2008. וזה קרה כשהבינו בחדרי ההנהלה שכדי להילחם במותגי אירופה המובילים – אאודי, מרצדס, וולוו ובעיקר ב.מ.וו – יהיה עליהם להתרחק מהדוגמה האמריקאית המגדירה איך מכוניות צריכות להיות – וליצור משהו שיהיה יותר… גרמני.
כך למשל, ננטשה גישת ההנעה הקדמית – מהפכנית בשעתה – לטובת הנעה אחורית. העיצוב חודד (יש אומרים לפי קוויו הפטריוטיים של מפציץ חמקן F-117), וכך גם התנהגות הכביש והביצועים. נוספו גרסאות "V״ מרובות צילינדרים וסוסים והם יצאו להילחם בחזית האירופית עם שילוב של הרבה סוסים ומחיר אטרקטיבי. יצאנו למשש בעצמנו.

עיצוב חמקני

טרנד רכבי השטח והפנאי לא פסח על קאדילק, והאסקלייד הענקי (מבוסס על טנדר שברולט סילבראדו כמובן) הצליח להתמקם יפה בראש צמרת הפרימיום בשוק האמריקאי. אולם לא היה לו סיכוי מחוץ לארה״ב, דווקא בשל מה שהפך אותו להצלחה ממערב לאוקיינוס האטלנטי. כך, ב־2002 הציגה קאדילק רכב פנאי קומפקטי על בסיס רכיבי הנעה של מכונית פרטית – אותה נוסחה בדיוק של כל יצרני הרכב האירופאים בעניין. והיום, עשור אחרי, כשנראה שרכבי השטח הענקיים הולכים בדרך הדינוזאורים, אין דבר נכון יותר מרכב פנאי קומפקטי עבור מי שפרייבט נראה לו אפרורי ולא מלהיב.

אין ערך מוסף: קאדילק SRX | צילום: יח"צ

הקאדילק SRX הנוכחי (שאצלנו הוא עדיין "החדש" בשלטי החוצות) הוצג בתערוכת דטרויט של 2009 והוא נשען על פלטפורמה "סיגמא" של GM ייחודית למסגרת מותג קאדילק ומשרתת את ה־CTS וה־STS. היא מצוידת במנועי 6V 3.0 ל׳ או 8V בפרייבטים. ב־2011 הוצע ה־SRX גם עם מנוע 6V טורבו שמפיק 305 כ"ס ו־40 קג"מ, אך לישראל בחרה UMI – יבואנית קאדילק – להביא רק את ה־6V 3.0 האטמוספרי עם 268 כ״ס ו־30 קג״מ.
למנוע יש הזרקת דלק ישירה וכן תזמון שסתומים משתנה במאמץ לתת לו תפוקה רבה ביחס לנפח, אך עדיין לשמור על צריכת דלק סבירה. בהמשך תמצאו תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים והנעה כפולה קבועה, בתפעול שקוף מבחינת הנהג. מערכת חכמה מנתבת את כוח המנוע לפנים, לאחור או לשני הקצוות גם יחד. המערכת מנטרת את עצמה 100 פעמים בשנייה ומסוגלת לבצע שינויים כמעט מידיים בהעברת הכוח.

העיצוב שעודכן בזמן הצגת הדור השני של ה־SRX ב־2009 משקף את השפה החדשה של קאדילק. הקווים חדשים ושבורים בזוויות ברורות. לא תמצאו קו מעוגל אחד (כמעט) בכל המרכב. אלו מכם שניחנו במעט דמיון לא יתקשו לזהות את העיצוב כמזכיר את זה של המפציץ החמקן, ומעט פטריוטיות מעולם לא הזיקה למכור מכוניות בארה״ב.

מובילה את הסיגמנט. אאודי 5Q | צילום: יח"צ


סביבת הנוסעים ממשיכה את המוטיב העיצובי (וגם את זה של המפציץ) עם מסך מולטימדיה שמתרומם מראש הקונסולה המרכזית עם הפעלתו. לוח המחוונים עתיר במידע המוגש באופן נהיר ונאה. טבעות הפלסטיק הכסוף סביבם וגם גבישי ה״קריפטונייט״ שנועדו להוביל את ניצנוץ חיווי המאותתים לעיני הנהג – קוריוז ולא יותר.
מיתוג התא עשיר ותמצאו צביר מתגים קטן ליד מתג הפנסים, עוד סוללה על גלגל ההגה וממש כוורת של מיתוג במרכז. עם חיווי ברור וחלוקה נכונה של הפונקציות שלהם, קשה להתבלבל והתפעול אינטואיטיבי.
במבחן המראה והמגע תביס ה־SRX כל מותג אמריקאי אחר ומקומה של קאדילק בראש פירמידת המזון האמריקאית נראה איתן. אולם בראי התחרות, בעיקר מול ב.מ.וו שעברה תספורת במחיר ה־X3, אאודי 5Q שמובילה את הסגמנט ואפילו הוולוו 60XC – אין ב־SRX אותו ערך מוסף שיש בתאי הנוסעים המושקעים של כל אחר ממתחריה. לא בעיצוב ואפילו לא ברכות ריפודי העור.

רכב המבחן הגיע ברמת האבזור הגבוהה ביותר (עולה 400 אלף שקל) והוא צויד גם במזגן אחורי, מסכים אחוריים מתקפלים, אוזניות אלחוטיות ומערך חיבורים המאפשר אפילו מימשוק של פליסטיישן למושבים האחוריים – מדליק. עוד באבזור, חבילת עור מלאה ופנסי קסנון.
בתחום הבטיחות אין כאן בשורה מיוחדת: שש כריות אוויר, בקרת יציבות עם רגישות להתהפכות. אין מבחן ריסוק אירופי NCAP, אבל יש ציון "עובר״ (G) במבחן הריסוק של ה־IIHS האמריקאי.


נסיעת מבחן


על כביש 1, במהירות התנועה, הקאדילק SRX בממוצע בסדר גמור, אפילו טוב. הוא מציע נוחות נסיעה טובה מאוד, המושבים שלו סופר־נוחים ועתירי כיוונים, ובידוד התא מפני הכביש והרעשים סביב מצוין. כך היה גם בעיר – יכולת מצוינת לספוג את רוב המהמורות, ומידת מה של קושי לסנן את הגדולות שבהן. ולמה זה רק "טוב״? כיוון שהמנוע נוכח מדי והוא נשמע כל אימת שהלחץ על דוושת הגז מתגבר קצת. האפקט בתחילה חביב, כאילו הצליל כוון לתת אפקט ספורטיבי יותר, אולם בהמשך היום העסק מתחיל להציק, עד שנראה כלא ראוי. פרימיום או לא?
התנהגות הכביש טובה מאוד, ואפילו הרכות של המתלים לא הצליחה לצנן את החבילה הכוללת שהתנהלה יפה על כביש מפותל. אבל גם כאן המנוע התקשה להבריק; הרעש רק התגבר ויחד עם הילוכים ארוכים הביצועים לא היו מרשימים מדי. בפיתולים נחשף גם ההגה שהוא דק היקף ולא תמיד נעים ללפיתה ומעביר משוב חלקי, ואפילו הבלמים חסרו יותר נשיכה ועוצמת עצירה. הצצה בדף הנתונים מגלה משקל עצמי הנושק לשני טון וזה מסביר לא רק את הביצועים הפושרים אלא גם את צריכת הדלק הממוצעת של 6.5 ק״מ לליטר – אאוץ׳!
את מבחן המראה עוברת הקאדילק SRX בהצטיינות. המרכב והתא ייחודיים והמסר אסרטיבי. אבל במבחן המישוש היא אינה מצטיינת: הפלסטיקה דלה למגע, החלקים הכסופים מפלסטיק ולא מאלומיניום, וריפודי העור מקומם במונית ניו יורקית צהובה ולא ברכב פנאי פרימיום. כדי להתמודד עם ב.מ.וו 3X, אאודי 5Q ו־וולוו 60XC בקאדילק צריכים להשתדל יותר – הרבה יותר.


נוהגים בשטח

קאדילק מגדירה את ה־SRX כ״קרוסאובר״ – בריה הממוקמת מעט מתחת לקומת רכבי הפנאי, לבין סטיישן רגיל ובנאלי. ככזה, אין לו ממש יומרות שטח זולת גיחה לשביל עפר מפולס. ועל כזה ה־SRX התמודד מצוין עם חצץ, אבנים קטנות, פני שטח גליים ושיבושים מזדמנים. במהירות איטית, אותם מתלים שהיו נוחים בעיר יהיו נוחים גם על השביל. מערכת ההנעה הכפולה מקנה אחיזה רבה ובטיחות מצוינת.

                                                                         תא נוסעים מושקע. וולוו 60CX | צילום: יח"צ


מתמודד ראוי?

בכמה ניסויים שאיתגרנו את בקרת המשיכה לקח לה שלוש עד ארבע שניות להתגבר על המכשול. כמו מערכות רבות אחרות היא תתמודד הרבה יותר טוב אם המכונית תהיה ב״גלגול״ איטי – קצב הליכה לא יותר – המאפשר פעולה יעילה יותר של המערכת. מגן גומי ממש מתחת לפגוש הקדמי, משמש כ״גשוש״ במקרים שזווית הגישה המוגבלת, ממוצה. ובקיצור, ה־SRX יביא אתכם לפינה בשטח אליה השברולט קרוז מהליסינג לא תעז להיכנס.
וגם בתחום הזה, של הממד הנוסף שמעבר לאספלט, כל מתחרותיה מקבוצת הפרימיום יעמדו במשימה הזו באופן מוצלח יותר. לאאודי של קוואטרו, לב.מ.וו X־דרייב ול־AWD של וולוו יש גנים מלנד־רובר, ואפילו מרצדס GLK הורידה מחירים וירדה מהסטראטוספירה.
                                                               מאובזרת ב-X דרייב. ב.מ.וו X3 | צילום: יח"צ
היתרונות האובייקטיביים של ה־SRX מסתכמים במידות גדולות יותר. מצד שני, כשממלאים את המשתנים בנוסחת "איך צריך להיראות, להרגיש ולהתנהג רכב פרימיום?״ התוצאה המתקבלת נחותה מכל מה שמציע הסגמנט. וזה נכון בכל פרמטר נבחן: מאיכות הביצוע, דרך איכות החיים, התנהגות הכביש, הביצועים וחבילות הבטיחות – ולבסוף השורה התחתונה: המחיר. אם צפוי היה שיהיה לקאדילק יתרון מחיר, אז לפחות על הנייר, מחירון מול מחירון, המצב אינו כזה. מצד שני, בהתחשב במדיניות ההנחות הרווחת אצל כל מותגי היוקרה (וקאדילק לא שונה כאן) המחיר בפועל עשוי להיות שונה.                                                                     המחיר ירד: מרצדס GLK | צילום: יח"צ
בשנה הבאה צפוי ה־SRX להיפרד ממנוע 3.0 ל׳ לטובת המנוע החדש המשרת כבר ב־CTS. עם נפח של 3.6 ל׳ ותפוקה של 308 כ״ס ו־36 קג״מ צפוי סעיף הביצועים להשתפר – בינתיים, ה־SRX הנוכחית, למרות גודש האבזור, לא אטרקטיבית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן