מבטלים את האבטלה: 7 ההרגלים של ציידי המשרות המצטיינים

אין כאן דרך אחרת: לאבד את עבודתך זו חוויה קשה. בין אם הדבר קרה בגלל הביצועים שלך ובין אם אין להם קשר לפיטורין – המצב הוא אחד. ובכל זאת, אם נתבונן באובדן עבודה כמו בכל עיכוב מפרספקטיבה מוגדלת, נראה כי הצלחה בחיים נמדדת הרבה פחות בהזדמנויות – מאשר באופן התגובה שלנו לעיכובים והאתגרים בחיינו.האתגר הוא לא רק ההתמודדות עם היעדר העבודה, כי אם גם עם גודש הרגשות שהוא מעלה: אלה נעים על מנעד של השפלה, כישלון ופגיעות, עד חרדה, טינה ורחמים. המכה לכיס עלולה להיות כאין וכאפס לעומת המכה לאגו ולערך העצמי.

מיליונים איבדו את עבודתם שלא מרצונם בשנים האחרונות, ומיליונים צפויים להתמודד עם תרחיש זהה גם השנה. אבל בלי קשרף זו התגובה שלנו למצב שתפריד אותנו מאחרים בכל הנוגע למציאת עבודה. כשמדובר בחיפוש עבודה מוצלח, הגישה היא הכל. הלך רוח יזמי וחיובי יבדיל בינכם לבין ההמונים, ויטמון את ההבדל בכמה 'בר מזל' תהיה באקלים כלכלי ביש-מזל. זה עלול להביא אתכם להביט אחורה על התקופה הזאת יום אחד בהכרת-טובה על מה שהפקתם ממנה – תהא זו ההזדמנות להעריך את חייכם מחדש, לבלות זמן איכות עם המשפחה, ללמד את ילדיכם על תקצוב, או פשוט להבהיר לעצמכם שוב מה הכי חשוב לכם ומה פחות.

קונפוציוס טען כי "אנו דומים בטבעינו אך שונים במנהגינו" (או "כל אחד שונא שמפטרים אותו, כל אחד עושה עם זה משהו אחר"). לפניכם 7 הרגלים שיפרידו אתכם מכל השאר – ירימו את מועמדות העבודה שלכם לראש הערימה, וינחיתו אתכם אולי לא רק חזרה בשוק העבודה, אלא אף במשרה משופרת.

1. הישארו ממוקדים על העתיד: קל לשקוע בעבר ובמה היה צריך – אמור – יכול לקרות – אבל – לא – קרה. להיכנע לזה רק מנציח רגשות הרסניים שמתדלקים זעם, רחמים עצמיים וחוסר אונים. התמקדו בעתיד, ובמה שעליכם לעשות כדי לסדר את עצמכם היטב ככל האפשר בחזית העבודה, בתקצוב הממון שלכם, וביחסינו עם אלה העשויים לעזור לנו בהליך חיפוש העבודה. המיקוד שלנו מתרחב מטבעו, אז עלינו להתמקד במה שאנחנו רוצים – ולא במה שאנחנו לא רוצים.

2. אל תתנו לעבודה לעדכן לכם את הסטטוס: נכון, פיטורים הם חוויה אישית מאוד, אבל אל תקחו את זה אישית מדי. מי שאתה זה לא מה שאתה עושה. ומעולם לא היה או יהיה. מחקרים פסיכולוגיים כבר גילו כי הגורם המכריע ביותר בקרב אלה המצליחים אחרי עיכובים מכל סוג שהוא – היה הדרך בה הם פענחו אותם. אלה שראו את הפיטורים כסימן לאי-כשירותם הם או לכשלונם, סיכוייהם לשוב למירוץ יורדים בחיפוש העבודה לעומת אלה המפרשים את התרחיש כנסיבות לא-ממוזלות המספקות הזדמנות מיוחדת לצמוח – במודעות עצמית, בתעדוף מחדש ובבניית כושר התאוששות. תלמדו להגדיר מי אתם – לא מה העבודה שלכם או מה החלטת החברה לגבי העסקתכם. אל תקחו את זה כדחייה אישית נגדכם: אלה עלולים להיות כוחות כלכליים הרבה מעבר לטווח השפעתכם אשר יובילו אתכם למצב של חוסר עבודה. מעסיקים פוטנציאליים יימשכו יותר לכאלה שהוכיחו את יכולתם להישאר חיוביים ובטוחים בעצמם גם במצב של אבטלה.

3. לתעדף טיפול עצמי: כמובן שהדבר הכי קל לעשות ברגע שפיטרו אותך זה להישתל בספה עם שלט רחוק, בקבוק בירה וערימת חטיפים, ולשקוע ברחמים עצמיים. הרבה עושים זאת, אבל התאוששות מנטאלית ורגשית כרוכה גם בהתאוששות פיזית. עלינו לכוון כלפי עצמנו בטיפול שלנו – לעשות מה שגורם לנו להרגיש חזקים ומוכנים (מה גם שעכשיו באמת יש לנו זמן להתאמן). מחקרים הראו כי אימונים מגבירים את כושר העמידה בלחצים – הם מפיקים נוירונים שתגובתם להורמוני- לחץ מופחתת. צאו החוצה, רוצו, עיבדו בגינה, עשו כל מה שמרומם את רוחכם ומסייע בסילוק הרגשות השלישיים שעלולים למנוע מכם גישה יוזמת בחיפוש העבודה.

4. הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים: רגשות הם מידבקים. האנשים שסביבכם משפיעים על איך שאתם רואים את עצמכם, את מצבכם או את מה שאתם עושים כדי לשפר אותו. הקפידו לגבי מי שאתם מסתובבים איתו – אל תישאבו לתהום של אלה התרים אחר מסיבת רחמים נצחית. זה ישרוף לכם את הזמן והאנרגיה הנחוצים לחיפוש העבודה. הקיפו את עצמכם באנשים שמרוממים אתכם, והימנעו מאלה שאינם. קיראו ספרים חיוביים, צפו בסרטים מעוררי השראה, ותזכרו שמשפחתכם שואבת מכם את מצב רוחה: הבהירו להם כי גם אם הנסיבות כרגע אינן לפי בחירתכם, אפשר להיות סמוכים ובטוחים כי עם הזמן ובעזרת המאמץ – כולכם תצלחו את הקשיים, ותתחזקו ותחכימו בזכותם.

5. נערו את רשת המכרים שלכם: ככל שיותר אנשים ידעו מה אתם רוצים, יותר יוכלו לעזור לכם להשיג את זה. רובן המכריע של עבודות שנתפסות אינו מתפרסם לעולם; כך ש"הראה לי מי חבריך" הוא פתגם רלוונטי במיוחד למצב: מציאת עבודה מפה לאוזן. התקרבו לאנשים שאתם מכירים וגייסו את תמיכתם ביצירת היכרויות וקשרים שיוכלו לסייע לכם. מה שתעשו – אל תזלזלו בכוח הקשרים שלכם לפתוח את צוהר ההזדמנויות לו אתם מחכים.

6. התייחסו למציאת העבודה כמו עבודה בפני עצמה: אם אתם חשים בצורך, או יכולים להרשות לעצמכם, תנו לעצמכם הספקה של כמה ימים או שבוע-שבועיים. אבל בהנחה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לצאת לשנה של הפלגה על יאכטה כרגע, אין להתמהמה יותר מדיי עם שיבה לשגרה המוכרת שלכם. צקו מבנה לסדר יומכם. נראה לכם שיש לכם המון זמן פנוי עכשיו, אבל תופתעו לגלות מה דל עשוי להיות הספק יומכם באם לא תתכווננו על רשימת מטלותיכם. שרטטו תוכנית חיפוש עבודה עם מטרות וצעדים מדודים, תתעדפו – והתייחסו לחיפוש העבודה כאל עבודה בפני עצמה.

7. העבירו הלאה את הנחמדות: טוב, זה די פשוט – העברת הנחמדות שלנו הלאה אל אחרים גורמת לנו להרגיש טוב. זה לא סתם דבר נחמד, לעשות משהו למען אחרים – בין אם סיוע לשכן או התנדבות בבית תמחוי – זה באמת עוזר לנו לעשות למען עצמנו. כשאנו מעניקים מזמננו על מנת לעזור לאחרים, זה מסייע לנו שלא לשקוע בבעיות שלנו, וגורם לנו להיווכח עד כמה עלינו להיות אסירי תודה. זאת ועוד –  זו גם יכולה להיות דרך נהדרת לפתח קשרים, ולהראות למעסיקים פוטנציאליים שאינכם יושבים פרקדן וממתינים למשרה שתזנק עליכם.  איך שלא נהפוך את זה – אין בנמצא מרים-מצב-רוח טוב יותר מאשר הבאה לשינוי בחייו של מישהו אחר – אפילו כשאנו מבקשים לעצמנו שינויים בחיינו אנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן