מבט אל המזרח: היכן באמת כדאי להשקיע ב-2014

מהו יום הקניות הגדול ביותר בעולם? יום שישי השחור? חג המולד? תחשבו שוב. התשובה היא ה-11 בנובמבר – יום הרווקים הסיני, הפופולרי מאוד בקרב הצעירים במדינה. מספר עסקאות האון ליין ביום הרווקים הוא יותר מכפול מזה שביום שישי השחור האמריקאי.

סכום העסקאות הכולל שבוצעו ביום זה דרך פורטל הקניות הסיני אליבבה הגיע ל-5.75 מיליארד דולר. אך מסתבר שהסינים לא זקוקים ליום מיוחד כדי לרכוש מוצרים באינטרנט. טרנט הקניות און ליין כל כך התפתח בסין בשנים האחרונות, עד שהיא עקפה את ארה"ב והפכה לשוק המסחר האינטרנטי הגדול בעולם. הנתון הזה מפריך את התפיסה שבסין סובלים מחסך טכנולוגי. תרבות הצריכה הסינית הפכה לאחד הסיפורים הגדולים של העולם, וחברות הטכנולוגיה המקומיות עומדות להרוויח מכך.

בעוד שאמריקאים רבים מתרגשים מהעליה בכמות ההנפקות בסקטור הטכנולוגי בארה"ב, הם יפספסו הרבה מאוד אם לא יתבוננו גם מעבר לעמק הסיליקון. אחרי הכל העולם השתנה באופן דרסטי לאחר הבום הטכנולוגי האחרון. לפניו, חלקה של סין בצמיחת התמ"ג הגלובית היה חד ספרתי, היום הוא עומד על כ-20%. מדינות שניהלו כלכלה ריכוזית כמו סין ורוסיה נפתחות לרוח ייזמות שמשתלטת יותר ויותר על השווקים שלהן.

במיוחד מעניינות ההזדמנויות שיתפתחו כתוצאה מהתנערות סין ממערכת ה"הוקואו" (hukou) המסורתית הקובעת עבור כל אזרח פרמטרים שונים כמו מיקום מגורים. בנוסף, ההקלות על הגבלות הילודה, יגדילו בשנים הקרובות עוד יותר את השימוש של צעירים באינטרנט.

אמריקאים ישתמשו בגוגל כדי למצוא מתכונים, לבדוק ביצועי מניות ולקבל הכוונה למיקום מסויים. הם יציצו בטוויטר, ויקנו באמזון או איביי, אך מחוץ לארה"ב, חברות טכנולוגיה אחרות מוצאות דרכים מקוריות ורווחיות לעצב את חווית הגלישה ולהשתלט על השוק.


גוגל? ביידו! | צילום: רויטרס

ביידו (Baidu) למשל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בסין עם נתח שוק של 81%, הרבה יותר מגוגל המחזיקה רק ב-12% מהשוק. חברת המחקר CLSA צופה שביידו תשמור על 35%-40% צמיחה ברווחיה הודות להכנסות מפרסומות במנוע החיפוש, משחקי מובייל ווידאו במובייל.

אך התחרות בסין הולכת וגוברת. המתחרה קוויהו (Qihoo) הולכת ותופסת תאוצה על ידי התקנת מנוע החיפוש שלה כברירת המחדש בכל מחשב בו מותקנת תוכנת האנטי וירוס שהיא מציעה.

בתחום הקניות האינטרנטיות שולטת אליבבה ביד רמה עם נתח שוק של 80% ורווחים הגדלים בעשרות אחוזים מידי שנה, ובאשר לאפליקציות המסרונים המיידיים, מי שמובילה את השוק בסין היא וויצ'ט (WeChat), הוואטאפ של המזרח, המתגאה ב-236 מיליון משתמשים חודשיים.

מדינה נוספת הנהנית מהצמיחה בעושר הצרכנים היא רוסיה. בעוד שחברות רוסיות מוכרות כמו גזפרום (Gazprom) או לוקוייל (Lukoil) נוטות להיות גדולות, מסורבלות ובבעלות ממשלתית, קיימות ברוסיה לא מעט חברות דינאמיות ועצמאיות המונעות מאינטרסים של מחזיקי המניות, ושוות השקעה.


וויצ'ט. כובשת את המזרח ומשאירה מאחור את וואטסאפ ופייסבוק | צילום: רויטרס

Mail.Ru, חברה אינטרנטית המתמקדת ברשתות חברתיות ומשחקים היא דוגמה אחת. דוגמה נוספת הוא Yandex -הפורטל הדומיננטי ברוסיה הנמצא בתחרות צמודה מול גוגל הרוסית. לשתיהן היו ביצועים יוצאים מן הכלל ביחס לכלל המניות הרוסיות ב-2013.

אז לפני שאתם ניגשים לבחון השקעה בחברות המערביות המוכרות, כדאי מאוד להעיף מבט מזרחה אל הפוטנציאל הטכנולוגי שבוודאי ימשיך לצמוח בקצב מהיר גם ב-2014.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן