מבט אל העבר: מה צפוי לקרות למחירי הנפט בעקבות איום ה-ISIS?

המאורעות האחרונים בעיראק מעוררים דאגה ברחבי העולם לגבי עתיד אספקת הנפט. לאחרונה חלו שיבושים באספקה, והדבר גרם לעליות חלקיות במחירי הנפט. ניתוח השינוי בהיצע יכול לספק הסבר כלשהו לשאלות: מדוע מחירי הנפט יכולים להמריא ומנגד למה הם לא. האם להתקרבות ה-ISIS לשטח שדות הנפט ההשפעה המוחלטת על מחירי הנפט? התשובה היא שהם מהווים אך ורק חלק אחד מהמשוואה.

אך לא תמיד היה זה המצב. כך ב-1979, למרות הפסד של 6 מיליון חביות ביום של נפט איראני לא הורגש מחסור גדול ולא היו שינויים קיצוניים במחירים. אולם, לפני שנת 2003 התחוללה תגובת המחיר החמורה והגבוהה ביותר שנמשכה לתקופה של 6 שנים.

הפחד הנפוץ באותה תקופה כי המהפכה האיראנית עלולה להתפשט למדינות מפיקות נפט אחרות נשכח כיום במידה רבה. הפחד ששרר אז התבטא באנליסטים ששקעו ברשומות דמוגרפיות לצורך איתור האוכלוסיות השיעיות שהתגוררו במחוזות ייצור הנפט, כמו במזרח ערב הסעודית, או אלו שעלולות לאיים על ממשלות המדינות השכנות, דוגמת כווית.

סגירת צינורות הנפט?| צילום: reuters

חששות אלו לא היו חסרות שחר. האסלאם הקיצוני השתלט על המסגד הגדול במכה ב-20 בנובמבר 1979 וקרא להפלתה של הממשלה הסעודית. במשך שבועיים, העולם עצר את נשימתו ובחן את האירועים באיזור: האם מדובר בהתקוממות מקיפה כבאיראן או שמה זוהי העבודה של קבוצת קיצוניים מצומצמת. הפוליטיקה הסעודית נשארת, גם כיום, ספר סגור עבור המערב ולכן היה קשה לשפוט מה מתרחש שם.

בנוסף למאורעות בכווית ובערב הסעודית החלו לשמוע את תופי המלחמה גם בגבול איראן עיראק. איראן דחפה את עיראק בבריונות אל עבר חתימת הסכם הגדרת גבולות עוין וחומייני החל לחפש השפעה בקרב השיעים בעיראק, מה שהפך לברור לעין את שנאתו כלפי המשטר החילוני בבגדד.

התוצאה של מעשים אלו הייתה פחד נרחב שאספקת הנפט עלולה להיות מופרת פעם נוספת על ידי התקוממות חדשה. פחדים אלו הובילו לאגירת חביות נפט על ידי ממשלות, חברות ואפילו צרכנים פרטיים. בנקודה מסיומתף נכנסו למלאי ב-3 מיליון חביות ביום, מספר הדומה לייצור העיראקי הנוכחי של חביות נפט ביום. אם מצב זה היה חוזר על עצמו כיום, היו השלכות חמורות על מחיר הנפט.

אך המצב שונה מהיום ותוצאה כזו לא נראית סבירה בשלב זה. היום האיום הנוכחי הוא בעיקר על 300 אלף החביות המיובאות ביום מעיראק דרך טורקיה, וזה ואין זה סביר שהקיצונים במדינות האחרות מתכוונים להקיץ ולאיים בהצטרפות לח'ליפות שה-ISIS מנסה לבסס. אמנם הדבר יכול להוכיח כי ה-ISIS משרת כסוג של חייל סער בעבור זרם הבעת' העירקי, שכנראה שיהיו לו כמה דרישות מעבר לאוטונומיה או עצמאות- אך חיילי הסער חשובים כשיהיו 

אם ה-ISIS ובני בריתם יכבשו את בגדד יהיה זה אבי אבות הטומאה, אך לא נראה שלשם נושבת הרוח, כמו גם לא לכיוון האפשרות שהם עלולים לסכן את אספקת הנפט מעבר לגבולות עיראק. לפיכך לא צפויה להתרחש אגירה של חביות, מה מסיר כך לחץ משמעותי משוק הנפט. 150עלייה למחיר של 150דולר לחבית נשארת כאחת מהאופציות בשטח, אך היא תלויה כמעט לחלוטין בהצלחה צבאית נוספת של המיליטנטים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן