מבט מלמעלה: מפקד טייסת מסוקים מסביר למה צה"ל הוא באמת הצבא הכי מוסרי בעולם

אנחנו פועלים באופן כירורגי", מבהיר סא"ל ע׳, מפקד טייסת 190, טייסת מסוקי הקרב המכונה גם "מגע הקסם", בראיון מיוחד ל"מעריב המגזין".

"הכירורגיות של התקיפות היא מוחלטת. אין מקום לטעויות. אנחנו לא פוגעים במי שלא צריך לפגוע בו, ואנחנו מבטלים הרבה מאוד תקיפות בגלל זה. או שאני ביטלתי באופן אישי או שאחרים ביטלו לי תקיפות, ממש רגע לפני הביצוע, מאחר שהמטרה לא הייתה נקייה מבלתי מעורבים.

מתוך הרבה מאוד תקיפות שעשינו, במאות נקודות של תקיפות, יש עשרות של מטרות שלא בוצעו בגלל נוכחות של אזרחים לא מעורבים שנמצאו במקום הלא נכון. עם זאת, האפקטיביות נשמרה באופן מאוד גבוה, מאחר שיש לנו יכולות להתמודד עם זה נכון בטכנולוגיות שלנו".הראיון עם סא"ל ע' נערך בצל הביקורת הקשה שנשמעה בימים האחרונים מגורמים בינלאומיים על פעילותו של צה"ל ברצועת עזה במבצע "צוק איתן". תמונות שהתפרסמו אתמול ברשתות הזרות משכונת סג'עיה, במזרחה של עזה, הציגו פלסטינים רבים שנהרגו או נפצעו בעקבות הפצצה קשה של השכונה, שנחשבת למעוזו של חמאס, על ידי צה"ל.

אמצעי התקשורת הפלסטיניים דיווחו אתמול על עשרות הרוגים ומאות פצועים בהתקפה. אלו הצטרפו למאות ההרוגים ואלפי הפצועים שמדווחים בצד הפלסטיני מאז תחילת המבצע. אלא שלמרות הביקורת הנוקבת, לדברי סא"ל ע', צה״ל מנסה להפגין הומניטריות ולהביא לפגיעה מצומצמת ככל האפשר בחפים מפשע.

כך למשל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף פולי מרדכי שלח קציני אוכלוסייה לכל אחד מהגדודים בשטח ואל הטייסות על מנת ללוות את הפעילות תוך מתן דגשים על האוכלוסייה הפלסטינית מתוך שאיפה לפגיעה מצומצמת ככל שניתן. כמו כן, הוא דאג לצייד את הלוחמים במפות אשר עליהן מסומנות הנקודות הרגישות ברצועה, למשל מרכזי אונר"א.

"חי עם זה בשלום"

השימוש במערך מסוקי הקרב הוא מאוד משמעותי ב'צוק איתן'", טוען סא"ל ע'. "אם צריך לפגוע בחדר בתוך בניין שיש בו אנשים שלא עשו שום דבר רע בחיים שלהם, ולעומתם צריך לפגוע במישהו שהוא פעיל, אז ניתן לפגוע רק נקודתית, כירורגית מאוד, בחלון שבו צריך לפגוע הטיל, וזה משמעותי. ולכן גם ראינו פעילות מאוד מסיבית של מסוקי קרב במבצע הזה״.

מסוק קרב בעזה | צילום: רויטרס

סא״ל ע׳, בשנות ה-30 לחייו, נשוי ואב לשלושה, נרתם למבצע שבוע אחרי שנולד בנו הקטן, ומאז בקושי הספיק לראות אותו. ״כשאנחנו ניגשים למשימה, אנחנו יודעים שיש מי שמסתכל על המשימה הזו – גם אנחנו בעצמנו, וגם מי שמעלינו, עד רמת מפקד חיל האוויר או נציגו בתא השליטה, שמסתכלים על כל נקודה ובוחנים את המטרה גם בהיבט המבצעי וגם בהיבט של הדין הבינלאומי."זה מחזק. אנחנו נמצאים מהפן הזה בקומה מעל הדין הבינלאומי. בלימודי התואר שלי למדתי משפטים והופתעתי לראות שאנחנו בעצם חיים קומה או שתיים מעל לדין הבינלאומי בעולם של המוסר.

"חיל האוויר וצה״ל בכלל נמצאים בקומה של המוסר. מה נכון לעשות ומה ראוי. אני הולך לישון בלילה בלב שקט, אני חי עם זה בשלום, וקל לילהסביר את זה. על כל תקיפה יש בקרה גם ברמת המבצע בזמן אמת וגם במגבלות שאנחנו שמים על עצמנו – בגלל הסכנה בפגיעה במטרה לא נכונה או בבלתי מעורבים. אני יכול לומר שלפחות במערך מסוקי הקרב שאני שותף לו, הדברים עובדים בצורה נקייה וטובה״.

טייסת "מגע הקסם" הוקמה בשנת 1980 בבסיס פלמחים כטייסת מסוקי הקרב השנייה בחיל, והפעילה את מסוק הקרב "להטוט" (דיפנדר). ב-1982 לקחה הטייסת חלק מרכזי במלחמת לבנון הראשונה, השתתפה בגיחות רבות ובתקיפות וסייעה לכוחות הקרקעיים. בשנים שלאחר מכן עסקה הטייסת בפעילות אינטנסיבית בלבנון, בביטחון שוטף ובמבצעים כמו מבצע "דין וחשבון" ב-1993, שבו תקף חיל האוויר מתקני חיזבאללה ומטרות מחבלים בדרום לבנון.

בשנת 1994 נסגר מערך מסוקי הלהטוט בחיל האוויר, ולאחר סגירתו נסגרה גם טייסת "מגע הקסם". ב-1995 שבה הטייסת לבסיס רמון שבדרום, שם הוקמה מחדש כטייסת מסוקי הקרב פתן (אפאצ'י). לאחר שנפתחה מחדש לקחה הטייסת חלק במבצע "ענבי זעם" בדרום לבנון בשנת 1996. בשנת 1998, במסגרת מבצע "כיפה אדומה" בלבנון, ביצעה הטייסת את הסיכול הממוקד הראשון שלה.

משנת 2000 ועד 2006 עסקה הטייסת בעיקר בפעילות של ביטחון שוטף, כאשר מערך מסוקי הקרב עבד בצמוד לכוחות הקרקעיים במבצעים ובפעולות. בשנים אלו נרשמו לזכותה של הטייסת מאות גיחות מבצעיות בסיוע לכוחות קרקעיים ביהודה ובשומרון וברצועת עזה. היא אף לקחה חלק במלחמת לבנון השנייה ובמבצעי "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן".כיום פעילותה של הטייסת מתבצעת בשיתוף פעולה עם כוחות חי"ר וכוללת גם הגנה על שמי המדינה, ביטחון שוטף ותקיפות. היענות מלאה המעורבות של הטייסת בסבב הלחימה הנוכחי החלה כבר באירוע חטיפת שלושת תלמידי הישיבה בגוש עציון ב־ 12 ביוני, כך שלוחמיה למעשה פועלים כבר כשישה שבועות ברצף.

"כבר אז התחילו השיגורים לרצועת עזה, והחל רצף של מטרות חמאס שהותקפו ברצועה כתגובה לירי תלול מסלול שלהם. זה היה במקביל לחיפושים אחר החטופים. עם תחילת מבצע 'צוק איתן', המשימות הראשונות שלנו היו משימות תקיפה של מטרות ידועות מראש״, אומר סא"ל ע'.

ההיענות של חיילי המילואים בטייסת היא מלאה. "כולם באים, יש אנשים שכבר הפסיקו עם המילואים ועדיין מגיעים ועושים מה שצריך רק כדי לקחת חלק בעניין הזה״, הוא מספר. ״אנחנו חלק בלתי נפרד מהכוח, השילוב עם כוחות היבשה – זו המשימה העיקרית שלנו. הטייסת שלי אחראית על כמה חטיבות שלמדו את המשימה והשיטה תוך שימת דגש על הפעילות איתנו והשפה המשותפת בינינו. אני באופן אישי הגעתי לתדרוכים האחרונים יחד עם המח״ט.

באחת החטיבות גם הטסנו את המח״ט כדי שיכיר את השטח מהאוויר רגע לפני המבצע. מעבר לכך, בכל רגע נתון מתחילת המבצע יש איש טייסת בכל אחת מהחטיבות שמתמרנות בשטח. זה מאוד משמעותי. זה דבר שאחרי מלחמת לבנון השנייה שדרגנו אותו בכמה רמות, וזה עובד בצורה מדהימה. מרגע שהכוחות נכנסו, אנחנו עובדים איתם משלב התכנון ועד לביצוע המשימה עצמה, והתוצאות מדהימות. אנחנו מצליחים להסיר איומים ולסייע בפעילות".

אלא שלמרות התוצאות המרשימות בשטח, כדבריו, סא״ל ע׳ לא יכול להתעלם מהמחיר הכבד של המבצע, שכבר הספיק לגבות את חייהם של חיילים רבים. ״הם הצילו בחייהם רבים אחרים. הם מנעו פיגוע״, אומר סא"ל ע' על חיילי צה"ל שנהרגו ומבקש להודות למילואימניקים שהגיעו לשרת ביחידה.

״רובם של הלוחמים והטכנאים הם מילואימניקים שיום בהיר אחד הגיעו ברכב שלהם, פשוט הופיעו פה, ואמרו לנו שהם מוכנים להצטרף ולעזור בכל עניין שיהיה. הם עובדים סביב השעון בצורה מעוררת השתאות ובגאווה מאוד גדולה, וזה פשוט מרגש״.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן