מבקר המדינה בדוח מדאיג: "360 אלף ילדים בישראל רעבים"

"עוני אינו גזרת גורל. לצד האחריות המוטלת על האדם לדאוג לצרכים הבסיסיים שלו ושל בני משפחתו לשם קיומם בכבוד, מוטלת על המדינה חובה משמעותית להבטיח מינימום של קיום אנושי בכבוד לבני החברה", כך פותח מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא את דו"ח פעילות הממשלה לקידום הביטחון התזונתי.

המבקר מצא כי בעוד אחריותה של המדינה לדאוג לביטחון התזונתי של תושבי המדינה משתקפת באמנה הבין לאומית, ועל פי חוק המועצה הארצית לביטחון תזונתי ב-2011 (קובע כי שר הרווחה יהיה אחראי לגיבוש מדיניות בתחום זה), נמצא כי "הממשלה עדיין לא קבעה מדיניות לטיפול בנושא.

המבקר מצא כי המועצה הארצית לביטחון תזונתי, שאמורה לייעץ לשר, התכנסה לראשונה רק בינואר 2013 והיא בראשית עבודתה". עוד נמצא כי: "משרד הרווחה לא נתן למועצה די אמצעים להפעלתה".

"חדלונה של הממשלה בתחום קידום הביטחון התזונתי גורם לפגיעה דווקא באוכלוסיות הנזקקות ביותר", כתב שפירא. אחד הנתונים המדאיגים העולים מהדוח: כ-900,000 נפש, ובהם כ-360,000 ילדים, דיווחו כי בשל מחסור בכסף, לא אכלו יום שלם או צמצמו את גודל הארוחות שלהם במשך כמה חודשים בשנה.

360 אלף ילדים רעבים. צילום: Sutterstock

המבקר מתייחס לעבודתו של שר הרווחה לשעבר ויו"ר העבודה כיום יצחק (בוזי') הרצוג, שהציג בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו דו"ח של הוועדה הבינמשרדית בשנת 2009, שקבע כי יש לגבש מתווה לטיפול בבעיה.

"המחויבות הממשלתית למיזם הייתה מוגבלת מלכתחילה, שכן נקבע בו כי האחריות לטיפול תמשיך להיות בידי המגזר השלישי (העמותות). יוצא אפוא כי משמעות המגבלות שנקבעו מלכתחילה במיזם הייתה המשך ההישענות על המגזר השלישי כגורם המממן את הפתרונות למצוקתן של המשפחות במצוקה", כותב שפירא.

שפירא מותח ביקורת גם על נושא הקצבאות וכותב כי: "משפחות עם ילדים, שבהן ההורים בגיל העבודה, המקבלות קצבאות קיום, סובלות מרמה גבוהה של אי ביטחון תזונתי. המדיניות הכלכלית שהונהגה בתחילת שנות האלפיים של קיצוץ הבטחת ההכנסה היוותה מאיץ אפשרי להתרחבות הבעיה".

בנוסף, מדגיש המבקר כי תלמידים רבים שנמצאים במסגרת של יום לימודים ארוך אינם כלולים בתכניות ההזנה בהן ניתנת ארוחה לתלמידים למרות שהדבר עוגן בחוק בשנת 2005.
שפירא מותח ביקורת גם על היעדר ביקורת מטעם השלטון המקומי, שאחראי על הטיפול בנזקקים בתחומה באמצעות המחלקה לשירותים חברתיים, אך לדבריו: "אין התייחסות לסיוע במקרים של נזקקות במזון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן