מבקר המדינה הודיע: אבצע בדיקה מקיפה של מבצע "צוק איתן"

הפתעה נרשמה היום (ד') מכיוונו של מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, אשר הודיע כי הוא מתכוון לחקור את ההתנהלות במהלך מבצע צוק איתן, הן ברמה המדינית והן ברמה הצבאית.

מבקר המדינה קיבל למשרדו עשרות תלונות בתקופה האחרונה, בהם שטחו אזרחים את טענותיהם על ליקויים ואירועים שקרו במהלך המבצע ועשויים להיות בעייתיים מבחינה חוקתית. יש לציין כי התהליך נעשה בזמן שבאו"ם הוחלט על הקמת ועדה מטעם הוועדה לזכויות אדם, שתבדוק את התנהלות המדינה.


בחינה מדוקדקת. מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: מרק ישראל סלם

בהודעה שנמסר נכתב כי: "לנוכח טענות שהועלו, כי מדינת ישראל הפרה, לכאורה, את כללי המשפט הבינ"ל ואיננה בודקת את פעולות צה"ל כנדרש על פי הדין הבינ"ל, החליט מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, לפתוח בבדיקה בנוגע לתהליכי קבלת החלטות בדרג הצבאי והמדיני במהלך מבצע "צוק איתן", ואת מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה.

"הבדיקה תתבצע, בין היתר, גם לאור הדין הבינלאומי ופסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות קודמות, כולל זו אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו.

כמו כן, החליט מבקר המדינה כי בנוסף לביקורת שעורכת עתה החטיבה לביקורת מערכת הביטחון בנושא המנהרות בגזרות השונות, תורחב הביקורת לתחומים נוספים, תוך מתן דגש לבחינת סוגיית מתן הביטחון לתושבי המדינה.

"בין התחומים נוספים שיבדקו: היערכות העורף ופעילות פיקוד העורף במהלך ימי מבצע "צוק איתן", בהיבטים של מדיניות ההתגוננות, מערך ההתרעה, פתרונות המיגון לאזרחים והטיפול באוכלוסייה באזורי עימות ומדיניות ההסברה.

יצוין, שלמשרד מבקר המדינה מגיעות בעת האחרונה עשרות פניות ותלונות בקשר למבצע "צוק איתן". מדובר במטלת ביקורת מורכבת. לאור זאת הורה מבקר המדינה על ביצוע ביקורת בין-חטיבתית.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן