מבשלים את המוח: מה קורה באמת בראשם של צרכני מריחואנה כבדים?

מחקר נוסף מתווסף לערימה הולכת וגדלה של ראיות שנויות במחלוקות לכך ששימוש כבד במריחואנה במהלך שנים יכול להוביל לשינויים במוח. המחקר, שפורסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים, גילה כי אזור מסוים בחלק הקדמי של המוח קטן יותר אצל אנשים שמעשנים שלוש ג'וינטים ביום מאשר אצל אנשים אשר לא נגעו בחומר זה מעולם. אבל מה שמעניין באמת במחקר החדש הוא הגילוי כי ישנה קישוריות גדולה יותר בחומר הלבן במוח אשר מצביע על כך שהמוח מנסה לפצות בדרך מסוימת – לפחות לזמן מה. המחקר גם גילה כי לאחר שימוש כבד של שנים המוח אינו יכול להמשיך עוד בפיצוי הזה וההשפעות מתחילות להיעלם.

החוקרים השתמשו בשלוש טכניקות MRI שונות על מנת לנסות וללמוד את מוחם של 100 נבדקים, 48 מהם משתמשים במריחואנה, בממוצע 3 פעמים ביום במשך 10 שנים. בנוסף הנבדקים עברו גם מבחנים קוגניטיביים, ביניהם מבחן ה-IQ.

שימוש כבד במריחואנה משנה את מבנה המוח | צילום: thinkstock

הנפח באזור המסוים בחלק הקדמי של המוח קטן יותר באופן משמעותי במוחם של המשתמשים במריחואנה. אזור זה של המוח אחראי להתמכרויות, תגמולים ומוטיבציה. ה-IQ של משתמשי המריחואנה היה נמוך יותר בכחמש נקודות מזה של הנבדקים שלא משתמשים, אך לא ברור ממה ההבדל נובע, מאחר והתוצאות לא תאמו את הנפח בחלק הקדמי של המוח. "מאחר ולזה לא היה מחקר אורך אנו לא יודעים מה היה מצב ה-IQ או מבנה המוח של המשתתפים לפני תקופת הניסוי" אומר מנהל המחקר הקוגניטיבי מאוניברסיטת טקסס שבדאלאס.

למרות הירידה בחומר האפור, הקישוריות בין האזורים השונים במוח דווקא גדלה, מה שיכול להצביע על ניסיונו של המוח לפצות על אובדן הנפח בחלק הקדמי של המוח. קישוריות מוגברת זו הייתה חזקה במיוחד במשתמשים הצעירים. אך גם לניסיון הפיצוי יש גבול והמחקר גילהכי הקישוריות ירדה לאחר 6 חודשים של שימוש בממוצע. זו הסיבה, לפי מנהל המחקר שהמשתמשים נראים למראית עין 'בסדר גמור' גם כשהם משתמשים במריחואנה לאורך שנים ובאופן כרוני.

המחקר עצמו מעניין אך הוא מעלה שאלות רבות נוספות במקום לענות עליהם. לדוגמא, לא ברור איך הקשר שבין החלק הקדמי של המוח והמריחואנה עובד: האם עישון המריחואנה גורם לנפח שלו לרדת או שמא הוא היה קטן יותר מלכתחילה, מה שהופך את השימוש הכבד במריחואנה סביר יותר לאנשים אלו.

האם ואיך המריחואנה משפיעה על ה-IQ היא שאלה נוספת שאין לה מענה ברור. למרות זאת ישנן סיבות נוספות למה לא כדאי לעשן יותר מדי מריחואנה – כבר הוכח קשר בין עישון מריחואנה ושינויים קוגניטיביים ומוחיים. בייחוד מתבגרים, אשר מוחם עדיין מתפתח, פגיעים יותר להשפעות המריחואנה.

אז עד שיוכח באופן וודאי כיצד משפיע עישון המריחואנה על המוח, כדאי להפסיק את השימוש בו או לפחות להפחיתו משמעותית שכן עשויה להיות לו השפעה על מבנה המוח ואיכות תפקודו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן