מגלגלים כדורים – והרבה מאוד כסף: מיהו מועדון הכדורגל העשיר בעולם?

קבוצות הכדורגל הבכירות בעולם אמנם נאבקות בין לבין עצמן על זכייה בתארים במסגרת הטורנירים הרשמיים והליגות המקומיות (דוגמא מצוינת קיבלנו אמש במשחק המסקרן בין ברצלונה לבין באיירן מינכן), אך מסתבר כי מגרשי הדשא, השערים וטבלאות הליגות הן אינן זירת הקרב היחידה בין המועדונים הגדולים. זירה נוספת מתקיימת הרחק משם – בחשבונות הבנקים של אותם מועדונים, כשהקבצות הגדולות מתחרות על התואר היוקרתי "הקבוצה השווה ביותר בעולם".

זו השנה ה-12 ברציפות בה מגזין פורבס מפרסם את דירוג מועדוני הכדורגל השווים ביותר בעולם, ובמהלך השנה החולפת נמשכה המגמה מהשנים האחרונות – כששווים של המועדונים הגדולים מזנק באופן חד. ההסבר לכך הוא הזינוק המרשים בהסכמי החסויות ומחירי זכויות השידור אשר האמירו בתקופה זו. מומחים שונים מסבירים כי דווקא מהפכת השידורים באינטרנט היא שהביא לעליית ערכם של שידורי הספורט – שכן אלו שידורים הנצרכים אך ורק בשידור חי, בו גם הצופים במשחקים באינטרנט לא יכולים "לדלג" על מקטעי הפרסומות. לכן, כספים רבים הועברו לאחרונה דווקא לתקציבי פרסום במהלך משחקי ספורט פופולריים – והביא לזינוק המדובר בערך החוזים והתשלומים שמוכנות לשאת רשתות השידור השונות.

(ממש) לא רק ספורט | צילום: thinkstockphotos

וכך, כאמור, זינק בחדות גם ערכם של מועדוני הכדורגל הגדולים בעולם. מניתוח שווים של 20 המועדונים המובילים את הרשימה עולה כי במהלך השנה החולפת עמד שוויה הממוצע של קבוצה החברה ברשימה היוקרתית על 1.16 מיליארד דולר – עלייה של 11% ביחס לשנה שעברה ועלייה מדהימה של 84% במהלך 5 השנים האחרונות. הנתונים האלו היו דרמטיים אפילו יותר לו היה הדירוג נערך ביורו ולא בדולרים – שכן הזינוק בערך הדולר למול היורו שחק מעט את ערך הקבוצות. אם אכן היה נערך הדירוג במטבע האירופאי, היה עומד שוויו הממוצע של אחד מ-20 המועדונים הגדולים על 1.08 מיליארד יורו – 34% יותר מהשנה שעברה.

הדירוג הנוכחי סקר, כאמור, את 20 מועדוני הכדורגל בעלי השווי הגבוה ביותר בעולם – אך גם בתוך קבוצת העלית הזו, ישנה קבוצת עלית נוספת, אשר מכונה "the Super Six". אלו הם 6 מועדוני כדורגל אשר נמצאים בראשות הדירוג בפער אדיר מיתר המועדונים ברחבי העולם ומובילים בנקל את כל הטבלאות בכל אחד מהגורמים שנבדקו – החל ממספר העוקבים ברשתות החברתיות, דרך הכנסות ממכירת כרטיסים, ממכירת מרצ'נדייז והסכמי חסות ושידור – ועד לסך ההכנסה שרשמו במהלך השנה החולפת.

את המקום הראשון בדירוג תפסה גם השנה, זו השנה השלישית ברציפות, קבוצת הפאר הספרדית ריאל מדריד. הקבוצה, אשר זכתה בשנה החולפת בתואר אלופת אירופה היוקרתי, שווה על פי הערכת המגזין לא פחות מ-3.26 מיליארד דולר, מהם רווח של 746 מיליון דולר – יותר מכל קבוצת ספורט אחרת בעולם כולו. במהלך 3 השנים האחרונות, הקבוצה קיבלה מענקים עבור השתתפויותיה בליגת האלופות האירופאית בשווי כולל של 154 מיליון דולר – יותר מכל מועדון אחר ביבשת.

למקום השני בדירוג הגיעה יריבתה המושבעת של מדריד אשר מתחרה איתה גם השנה על תואר אלופת ספרד – ברצלונה. מועדון הפאר הקטלוני שווה על פי הדירוג 3.16 מיליארד דולר, מהם 80 מיליון דולר בשנה אשר היא מקבלת מנותנות החסות הרשמית שלה – חברות "נייק" ו"קטאר איירליינס". בשנה הבאה צפוי לצאת לדרך שיפוץ מאסיבי באצטדיון הקבוצה – ה"קאמפ נואו" – והצפי הוא כי האצטדיון המחודש יביא לזינוק בהכנסות הקבוצה בשנים הקרובות.

למקום השלישי הגיעה קבוצת מנצ'סטר יונייטד הבריטית. "השדים האדומים" אמנם לא זוכים להצלחה מקצועית בשנים האחרונות, אך לפחות בכל הקשור להכנסות נראה כי מצבו של המועדון טוב למדי: שוויה הכולל של הקבוצה עומד על 3.1 מיליארד דולר, והיא נחשבת למותג הספורט המוצלח ביותר בעולם: עם מספר מעריצים עצום ברחבי העולם כולו, לא פלא שגם מספר עונות חלשות מבחינה מקצועית לא הפריעו לענקית הספורט אדידס לחתום על הסכם חסות עם המועדון ל-10 השנים הקרובות, לפיו ישולמו למועדון הבריטי לא פחות מ-110 מיליון דולר מדי שנה. תוסיפו לכך הסכם חסות עם חברת הרכב שברולט אשר נחתם לפני שנתיים לתקופה של 15 השנים הבאות עבור 75 מיליון דולר בשנה, ותבינו מדוע מבחינה עסקית – היונייטד הם עדיין המועדון המוביל בבריטניה.

במקום הרביעי נמצא מועדון הפאר הגרמני באיירן מינכן – אשר שווה על פי הדירוג 2.35 מיליארד דולר. הגרמנים נחשבים לכוח עולה בגזרה הכלכלית, שכן רק בשנים האחרונות הפך המועדון לשם דבר עולמי עם מעריצים ברחבי העולם. בניגוד למנצ'סטר יונייטד, המועדון הבווארי נהנה מתקופת זוהר ברמה המקצועית – כשהוא נחשב למועדון הגדול ביותר בגרמניה, מגיע בקביעות לשלבים הסופיים באליפות אירופה מדי שנה (הקבוצה אף זכתה בתואר לפני שנתיים) ונחשב כיום לאחד ממועדוני הכדורגל המובילים בעולם. את "החמישייה הפותחת" של הדירוג משלימה קבוצת מנצ'סטר סיטי, אשר שווה 1.38 מיליארד דולר.

המועדון בעל השווי הגבוה בעולם. ריאל מדריד | צילום: thinkstockphotos

בהמשך הדירוג נמצאות קבוצת צ'לסי של המיליארדר היהודי רומן אברמוביץ (שווה 1.37 מיליארד דולר), קבוצת ארסנל, גם היא מלונדון, המוערכת בשווי כולל של 1.31 מיליארד דולר, ליברפול אשר שווה 982 מיליון דולר, ולסיום העשירייה הראשונה – שתי נציגות הכדורגל האיטלקי, בדמות מועדון הפאר יובנטוס (837 מיליון דולר) ו-AC מילאן (775 מיליון דולר).

מבדיקת דירוג המלא עולה כי לא פחות מ-8 מ-20 המועדונים העשירים ביותר בעולם מגיעות מהאי הבריטי, בעיקר בזכות הסכם אשר נחתם בין הליגה האנגלית לבין ערוצי הטלוויזיה עבור זכויות השידור של משחקי הליגה – אשר שווה 2.7 מיליארד דולר בשנה (גבוה ב-70% ביחס להסכם הקודם). הליגה האיטלקית שלחה 4 נציגות לדירוג, אחרי הליגות הגרמנית והספרדית עם 3 נציגות כל אחת – ולסיום הליגות הצרפתית והתורכית עם נציגה כאחת לכל אחת (את תורכיה מייצג מועדון גלאטסראי אשר שווה על פי הדירוג 294 מיליון דולר ומדורג במקום ה-20).

בסופו של דבר, גם הכסף הגדול אינו בהכרח מתורגם להצלחה מקצועית כפי שיעידו כמה מהמועדונים אשר הוזכרו בצמרת הדירוג הנוכחי, אך לא רשמו הישג מקצועי משמעותי כבר מספר שנים. אך אין ספק כי שווים האדיר של מועדוני הכדורגל המובילים בעולם בהחלט משפר את סיכויי ההצלחה המקצועיים של הקבוצות – ומוכיח כי עולם הכדורגל עדיין חי ובועט, תרתי משמע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן