מדוזות מעופפות: קבלו הצצה אל הדור הבא של הרובוטים המרחפים

מדוזות לא עפות, לפחות בינתיים. אך חוקרי דינמיקת זרימה מאוניברסיטת ניו יורק, חושבים שהיצורים הריריים הם המודל העתידי לרובוטים המעופפים. לייף ריסטרוף, פרופסור למתמטיקה, מאמין כי על ידי חיקוי מנגנון התנועה של המדוזות, ניתן יהיה לבנות דור חדש של רובוטים מעופפים, פשוט יותר ואפקטיבי יותר מאלה המבוססים על מכאניזם התעופה של חרקים.

"חרקים באופן בסיסי, מסוגלים רק להחזיק את עצמם באוויר באמצעות חיישנים שמודיעים להם מתי עליהם לפצות על ירידה בגובה על ידי נפנוף בכנפיים. האסטרטגיה שלי הייתה לנסות למצוא סכמה שתכלול רק כנפיים שיאפשרו לה לרחף למעלה על ידי נפנוף בלבד", הוא מספר.
"זה שהסכמה הזו תואמת את התנועה של המדוזות הייתה הפתעה גמורה, לא היינו יכולים לחזות את זה".

המודל המוצלח ביותר. מדוזה | צילום: רויטרס

ריסטרוף אומר שרובוטים מעופפים המבוססים על תנועת מדוזות יהיו מתאימים במיוחד למשימות פיקוח על שטחים נרחבים, או ניטור סביבתי.

אב הטיפוס מורכב מ-4 כנפיים העובדות בצורה אחידה על מנת להשאיר את הקונסטלציה יציבה מול משבי רוח. "זה ממש כמו מדוזה, המכשיר יכול לכווץ את הכנפיים כלפי פנים ואז לדחוף אותן החוצה. כמובן שיש הבדל – למכשיר שלנו יש 4 כנפיים נפרדות ואילו למדוזה יש משטח רציף המבצע את התנועה. וכמובן שזה שלנו מעופף, ודוחף אוויר, ולא מים, כלפי מטה על מנת להתרומם".

מדוזות מרחפות, בנתיים רק בתור עפיפונים | צילום: רויטרס

המחקר עדיין נמצא בשלביו המוקדמים, ורוסטרוף אומר שיש עוד התאמות רבות לעשות כמו מציאת סוללה מתאימה וחיבור מצלמות ומוניטורים אל המכשיר, מבלי שיפגעו בתנועתו, אך הוא מקווה שהכנסת פרספקטיבה חדשה למחשבה המדעית, תוביל לכך שיום אחד, דגים באמת יעופו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן