מדוע בוול סטריט מעדיפים את לינקדאין על פני פייסבוק?

לינקדאין היא לא אחת החברות האהובות ביותר בעמק הסיליקון. אין מאחורי הקמתה סיפור דרמטי וריגשי שמעורר השראה בקרב במאים הוליוודיים והיא לא מנוהלת על ידי מנכ"ל צעיר בשנות העשרים המאוחרות לחייו שנשר מהקולג' כדי להקים אותה. האיש מאחורי הרשת החברתית העסקית, ג'פרי ויינר, הוא בשנות ה-40 לחייו, מנכ"ל די סטנדרטי שמנהל חברה שצמחה בקצב הרבה יותר איטי מפייסבוק. 

עם זאת, למרות המוניטין הפושר משהו של החברה, נתוני ההנפקה המרשימים שלה בוול סטריט מעידים על כך שדווקא בקרב המשקיעים היא הרבה יותר פופולרית מהרשת החברתית של מארק צוקרברג. נכון לעכשיו, ערכה של מניית לינקדאין הוא כפול מערך ההנפקה שלה, זאת בעוד שערכה של פייסבוק צנח ב-52% מאז הנפקתה. 

הסיבה לשוני הקיצוני באופן המסחר במניותהן של שתי החברות הוא הפרשנות השונה שיש לבורסת וול סטריט לגביהן. פייסבוק היא יותר מסתם חברה. מדובר בתופעה המהווה נקודת מפנה חברתית, תרבותית וטכנולוגית ששינתה לחלוטין את האינטראקציה החברתית בין אנשים ברחבי העולם. למעשה, לפני הנפקתה בוול סטריט אף אחד לא חשב על פייסבוק כעל חברה שמוכרת מוצר. 

היציבות ברווחים של לינקדאין מושכת את המשקיעים | צילום: רויטרס

אולם כעת, פייסבוק היא חברה ציבורית שמתחרה על הכסף של המשקיעים נגד חברות מבוססות יותר ומעניינות פחות כמו לינקדאין הרצינית והממוסדת, שמשום מה מצליחה למשוך את המשקיעים ולהציג רווחים יפים. 

בוול סטריט רק הכסף מדבר, וכשזה מגיע לרווחים, לינקדאין בהחלט מובילה על פייסבוק. ההכנסה הממוצעת בלינקדאין לשעה פר לקוח היא 1.30 דולר. לעומת זאת פייסבוק מגרדת בקושי 6.2 סנט לכל לקוח בממוצע לשעה.

הסיבה לכך היא כניראה המידע שכל אחת מהחברות מספקת למשתמשים. המידע האישי המקצועי שנמצא בלינקדאין נחשב לרווחי יותר עבור המשקיעים בוול סטריט מאשר המידע החברתי של פייסבוק. להלן כמה נקודות חשובות להשוואה בין שתי החברות:  

מידת העדכון הורלוונטיות של המידע

הסטטוס המקצועי שלנו לא משתנה מהר כמו המצב החברתי. משתמשים רבים מעדכנים את פרטיהם בלינקדאין רק כאשר הם מחליפים מקום עבודה, אולם המידע המקצועי של כל אחד מהם נותר אקטואלי גם אחרי הרבה זמן. מאידך, פייסבוק דורשת ממשתמשיה לעדכן את הפורופיל החברתי שלהם לעיתים תכופות, זאת בין היתר, על מנת להמשיך לעורר את עניין המפרסמים, המהווים עבור החברה מקור הכנסה עיקרי. 

אותנטיות

אנשים הופכים ליצירתיים מאוד כשהם מעדכנים את הפרופיל החברתי שלהם. אמנם הדבר נכון גם לגבי הפרופיל המקצועי, אך שם הדרישות ברורות יותר וקיימת מידה מסויימת של ריאליזם במידע המסופק. אדם לא יכול לכתוב בקורות החיים המקצועיים שלו את "בית הספר של החיים" כמקום לימוד מקובל. בפייסבוק לעומת זאת, האמת חשובה הרבה פחות מההנאה ומהיכולת של אדם להרשים את חבריו. לכן, גם עבור המפרסמים קל יותר לפעול בסביבה הנחשבת לאותנטית יותר, שם ניתן בקלות רבה יותר לאמת את פרטי המשתמש. 

סטנדרטיזציה

ההגדרה המקצועית שלנו הרבה יותר צרה מההגדרה החברתית. האישיות שלנו בפייסבוק מורכבת מהרבה יותר משפיעים משתנים, כגון: רעיונות, תחומי עניין, מחשבות תמונות ועוד. לעומת זאת בלינקדאין ישנם קריטריונים ברורים יותר ומוסכמים של ההגדרה האישית שלנו. בין הערכים הבסיסיים הללו נמצא גם את מקום מגורינו, הגיל שלנו, מקורות ההשכלה, מקומות הלימוד והגדרת התפקיד שלנו בעבודה. מדובר במידע שהרבה יותר קל לנתח ולהשוות עבור מעסיקים ועל ידי כך להעריך בקלות רבה יותר את המועמדים לתפקיד מסויים. 

במילים אחרות, אם המשתמשים בפייסבוק יפסיקו לעדכןנ את הפרופילים שלהם בתדירות גבוהה, החברה מהר מאוד תאבד ערך עבור המפרסמים. אולם במקרה של לינקדאין, גם בעוד 3-5 שנים, עדיין יהיה מדובר במאגר הפרופילים המקצועיים הגדול ביותר בעולם. 

חברה אירגונית מול חברה מבוססת משתמשים

מוצר שכוחו מבוסס על נאמנות הלקוח יכול להיות קשה מאוד לתחזוק. האתגר הראשון במוצר מסוג זה הוא אופן ההפצה והדירוג שלו. לאחר מכן החברה צריכה לדאוג גם להישאר חדשנית ומעניינת על מנת לחזק את הקשר עם המשתמשים וכן לוודא שלא תשאר מאחור מול המתחרים שלה בשוק. יתרה מכך, עליה להכיר היטב את הרגלי הבזבוז ההפכפכים של המשתמשים ולהתאים את עצמה אליהם. 

כשחברות מוצאות פתרון טוב לכל האתגרים האלה, הן בדרך כלל מאמצות אותו, מתרגלות אותו, מתקצבות אותו לעיתים רחוקות בלבד נוטשות אותו לטובת שיטה אחרת. אימוץ מודל עסקי על ידי המוני לקוחות יכול לקחת שנים, אפילו עשרות שנים, אולם לאחר שהוא הושרש הוא עשוי להיות רווחי מאוד עבור החברה. 

למרות שלינקדאין מרוויחה לא מעט מחשבונות פרימיום של משתמשיה וכן מפרסומות המופיעות באתרה, היא עדין נחשבת לחברה אירגונית. החברה מוכרת את המוצר שלה, אמצעי לגיוס כוח אדם אינטרטי, השווה הרבה כסף עבור לקוחותיה – המעסיקים הרבים המשתמשים בשירות. בוול סטריט סוג כזה של חברה שווה יותר מאחת המבוססת על ההכנסות ממשתמשים. 

לעומת זאת, פייסבוק מרוויחה את כספה בעיקר ממקור אחד, המפרסמים. ההסתמכות של החברה על הוצאות המשתמשים בדרך כלל מובילה לתנודתיות בהכנסות יותר מאשר אל רווחיות. המשקיעים לא אוהבים את חוסר היציבות הזאת. 

בעוד שההצלחה של לינקדאין בחברה אירגונית איננה אפופה במסתורין סקסי שמדליק ומושך תסריטאים הוליוודיים והתוכן באתר אינו בעל אופי ויראלי מספיק, מדובר בהשקעה יציבה שמבטיחה רווחים לאורך זמן שללא ספק תמשיך לעניין את משקיעי וול סטריט עוד הרבה זמן. 

ראיון עם מנכ"ל לינקדאין, ג'פרי ויינר מופיע בגיליון אוגוסט של מגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן