מדוע האסון הכלכלי שצפוי כעת ליוון עשוי להתברר כבשורה חיובית עבור אירופה?

נראה שאלכסיס ציפראס, יו"ר מפלגת סיריזה זכה בבחירות ביוון, על אף שככל הנראה יאלץ להקים קואליציה עם מפלגות נוספות. בכל אופן, נראה כי מפלגת השמאל הקיצוני תהיה אחראית על המדיניות היוונית בשנים הקרובות, דבר המעלה שאלות גדולות על עתידה של יוון. המפלגה רצה על סיסמה אחת: לבטל את הרפורמות שנכפו על יוון תמורת קבלת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק האירופי המרכזי (המכונים יחד "הטרויקה"). קשה לראות כיצד ציפראס יוכל לומר עכשיו שהוא משנה כיוון ומכבד את דרישות הטרויקה. לכן, תשומת הלב תעבור כעת אל התגובה של שלושת הגופים הללו לניצחונו.

האם יושעה הסיוע העתידי וזה הקיים כבר כעת? אם להסתמך על הצהרותיו של מריו דראגי ומנהיגים אירופים, נראה שכן. כל הסימנים מראים שהטרויקה לא תהיה מוכנה לשתף פעולה עם שינוי במדיניות היוונית, מה שיוביל את יוון למצב של פשיטת רגל בתוך כחודשיים. סירוב של הבנק האירופי לפריסת חובותיה של יוון יוביל גם למשבר בנקאות חריף, מכיוון שהעדר תמיכה מצידו, לא יאפשר לבנקים היווניים להמשיך לתפקד ברמת החוב הנוכחית שלהם.


ציפראס. הוגו צ'אבס האירופי | צילום: Blömke/Kosinsky/Tschöpe – ויקיפדיה

ציפראס אמר כי הוא מעוניין להישאר בגוש האירו, אך אם הטרויקה תסרב להמשיך לשלוח לו כסף בתנאים שלו, לא תישאר בידיו ברירה אלא להשהות את יכולת ההמרה של הבנקים היווניים לאירו, ולהתבסס על הדפסת מטבע מקומי שיותאם לשכר, בניסיון להתמודד עם משבר החובות. אך אם היוונים ירוצו בהמוניהם אל הבנקים, יתכן שלציפראס אפילו לא תהיה את הפריבילגיה לחזור בו מהצהרותיו לפני הבחירות – במקרה כזה יוון תיפלט מגוש האירו לא תוך חודשים, אלא בתוך שעות.

לכן, ההשלכות הסבירות של הבחירות ביוון הן עתיד כאוטי של ניהול הבנקים במדינה, פיחות במטבע, בריחת הון, ואפילו יותר מדאיג – עוד תגובות של פוליטיקאים מהשמאל הקיצוני למשבר – כלומר הרחבות ענקיות בהוצאות הממשלה והלאמות מאסיביות. לא ניתן לשלוט במצב כאשר אדם כמו ציפראס (ההוגו צ'אבז האירופי) אחראי על העניינים.

האפקט של כל זה על שאר אירופה, לעומת זאת, צפוי להיות מינורי, מאחר שלגוש האירו היו הרבה שנים להכין עצמו ליציאה של יוון. ההשלכות רחוקות הטווח תלויות במידת המשבר שתחווה יוון בעקבות שינוי השלטון. אם יוון תמצא עצמה בליבו של כאוס כלכלי ופיננסי, זה עשוי להוביל מצביעים בספרד ועוד מדינות הסובלות ממשברים, לחשוב פעמיים, לפני שיעתיקו את ההתרחשות הפוליטית ביוון. זה גם עשוי להוביל את גרמניה ומדינות יציבות נוספות, לתמוך במדיניות אגרסיבית יותר לשיפור הצמיחה האירופית. לכן, בסופו של דבר, על אף שנראה שניצחונו של ציפראס יחשב בקרוב כטעות אלקטורלית בעיני היוונים, הוא דווקא יכול להיות מועיל כקריאת השקמה לשאר אירופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן