מדוע נשים מעדיפות רשתות חברתיות שונות מגברים?

רבים מכם ודאי שמעו על החלוקה המגדרית הברורה ברשת החברתית לשיתוף תמונות פינטרסט – כשהנתונים האחרונים מדברים על 72%-97% משתמשות נשים. החלוקה הזו מעלה את השאלה, כיצד תאוריית ה"גברים ממאדים, נשים מוונוס" באה לידי ביטוי ברשתות החברתיות – ומדוע?

פייסבוק: החלוקה המגדרית כרגע היא 58% / 42% לטובת נשים, לפי סקרים אחרונים. מלבד זאת, נשים גם מבלות יותר זמן בפייסבוק, והן מעורבות יותר: מעלות יותר תמונות, יוצרות יותר סטטוסים ומספקות מידע רב יותר על עצמן.

טוויטר: זה לא ממש יפתיע אתכם, אבל משתמשים מצייצים לנשים ומעורבים עם נשים הרבה יותר מאשר עם גברים. נשים מצייצות בתדירות גבוהה יותר, אך כשזה נוגע למספר המשתמשים עצמו, לנשים יתרון מזערי של 52% מול 48% משתמשים גברים.

גוגל +: הפלטפורמה הזו נשלטת על ידי גברים (71%), רובם מאמצים מוקדמים של טכנולוגיות, מהנדסים ומפתחים. יתרה מזאת, 50% ממשתמשים גוגל + הם בני 24 או פחות.

לינקדאין: לינקדאין מדווחת על יחס שווה בין גברים לנשים, אשר משתמשים באתר בעיקר כדי לתקשר עם שותפים עסקיים. עם זאת, גברים פעילים יותר בלינקדאין (63%) מכיוון שהם רואים בו הכלי היעיל ביותר לשימושים חברתיים.

נשים משתמשות ברשת בעיקר לצרכים חברתיים | אילוסטרציה: INGIMAGE / ASAP

למה פינטרסט?

מבין כל הרשתות, החלוקה המובהקת בפינטרסט הופכת אותה למקרה מבחן מעניין במיוחד – מדוע נמשכות כל כך הרבה נשים דווקא אל הרשת הזו?

אחת הסיבות המרכזיות היא העיצוב. פינטרסט הצליחה ליצור התאמה מוחלטת עבור נשים, בעיקר באמצעות ממשק משתמש מעוצב מאוד מצד אחד, אך כזה שלא מצטייר באופן בוטה כ"נשי מדי" מאידך. מאפיין חשוב נוסף הוא שפינטרסט שמרה על האנונימיות היחסית של המשתמשים – ואינה דורשת התחייבות גדולה מדי כלפי הקהילה.

הפשטות של פינטרסט בולטת במיוחד על רקע המורכבות היחסית של גוגל +. הרשת מבית ענקית האינטרנט, שנכנסה לשוק מאוחר יחסית, מציעה אפשרויות חדשניות ומורכבות, אך הפעלת מרבית הפונקציות בה דורשת הבנה עמוקה יותר של המשתמשים.

עיצוב "נשי", אך לא נשי מדי. Pinterest | צילום מסך מתור האתר

פאנל שערך המגזין "Wired" באחרונה הצביע על שתי בעיות מרכזיות עבור נשים ב"אופן שבו גוגל + עובדת, ובאנשים שנמצאים ברשת הזו". המחקר הראה שנשים מעדיפות להשתתף במעגלים שבהן נשים אחרות הן הדומיננטיות, סיבה גדולה לכך שפינטרסט היא הזדמנות גדולה עבור מותגים הפונים לקהל הנשי.

מבט על הסטטיסטיקות מגלה כי באופן בלתי מפתיע המדיה החברתית היא בעצם בבואה של החיים האמיתיים. נשים (בהכללה) מעדיפות את הרשתות לצרכים חברתיים, בשעה שגברים ישתמשו בהן בעיקר עבור מטרות ספציפיות – חיפוש עבודה, חיפוש בת זוג וכו'.

מה שברור הוא שכרגע אנו נמצאים תחת הפגזה גדולה של רעש דיגיטלי, והשוני בין הרשתות החברתיות הוא זניח. אנו נמצאים בחשיפת יתר למדיה חברתית, ושיתוף תכנים כבר הפך להרגל. כתוצאה מכך, גם הערך של פעולת השיתוף פחת משמעותית, למרות הפופולריות שלה בקרב המותגים.

האנשים מעריכים את הפרטיות שלהם, אך זו הופרה פעמים רבות בשנים האחרונות על ידי הרשתות החברתיות. כתוצאה מכך, ניתן לראות את תחילת יצירתן של צורות חדשות של פרטיות, כשדוגמה אחת היא שיתוף תכנים שלא כל כך חשובים לנו.

הרשתות החברתיות עדיין מתבגרות, וסביר להניח שבעתיד הקרוב לא תהיה להן ברירה – ונראה שכל פלטפורמה תחפש לעצמה נישה או שימוש ספציפי – כמו התפקידים של פייסבוק ולינקדאין כרגע. זה לא אומר שצפוי לנו גל של רשתות חברתיות בלתי רלוונטיות, אלא שההגדרות של הרשתות יהיו ברורות יותר – בעיקר במונחי מגדר.

במובן הזה, פינטרסט עשויה לסמן את העתיד של הרשתות החברתיות. המטרה המגדרית הברורה היא בחירה אמיצה ומאתגרת, אך כשפייסבוק וטוויטר כל כך נייטרליים במגדר, כנראה שמדובר בכיוון שאפשר לבנות עליו מודל עסקי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן