מדוע צומחות בסין יותר מיליארדריות מבארה"ב?

עשרים ושבע נשים נכנסו לרשימת פורבס של 400 עשירי סין. כולן, מלבד שלוש, עשו את הונן בעצמם. השוו זאת לארה"ב: ישנן 51 נשים ברשימה האמריקאית של פורבס ב-2016, אך מרביתן ירשו את הונן מאביהן, או בעליהן; שמונה נשים הרוויחו את הונן בעצמן ושבע נוספות ייסדו במשותף חברות עם בעליהן וחלקו את הונן כזוג.

המיליארדריות הסיניות עשו את הונן בתחומים מגוונים – מנדל"ן ועד פארמה. האישה העשירה ביותר בסין, יאנג הויאן (Yang Huiyan) שווה 7 מיליארד דולר והיא רק בת 35. היא ירשה חלק מחברת פיתוח הנדל"ן Country Garden Holdings מאביה. האישה העשירה ביותר בסין שלא ירשה את הונה היא ז'ואו קונפיי (Zhou Qunfei), שייסדה את Lens Technology, המייצרת כיסויי זכוכית לטלפונים ניידים וטאבלטים. החברה הונפקה במרץ 2015 ומרבית הונה של קונפיי, 6.75 מיליארד דולר, מוחזק במניות החברה, שאפל וסמסונג נמנות על לקוחותיה.

ליי ג'ונפאנג (Lei Jufang) עשתה הון מרפואה לא קונבנציונלית. היא עלתה על העסק שיהפוך אותה למיליארדרית בטיול שערכה לטיבט: היא חיפשה שלווה אך במקום מצאה השראה בתרופות העממיות במדינה. ליי מכהנת כיו"ר של חברת התרופות Tibet Cheezheng Tibetan Medicine.

הכלכלה בסין לא עוצרת נשים | צילום: fotolia

מדוע סין מטפחת הצלחה כזו בקרב נשים? מי שיכולה להסביר זאת היא ז'אנג שין (Zhang Xin), המדורגת 62 ברשימה החדשה עם הון של 3.2 מיליארד דולר (בשיתוף עם בעלה) ויודעת משהו על הצלחה בסין. היא המנכ"ל של Soho China, אחת מחברות פיתוח הנדל"ן הגדולות במדינה. היא גם מכירה היטב את עולם העסקים בארה"ב.

ז'אנג מצביעה על רוח היזמות החדשה בסין כגורם מרכזי המסביר את התופעה, "נדמה שיש לנשים בסין הזדמנות גדולה יותר להימצא בתפקידי הנהגה מאשר בארה"ב. אין מחסור בנשים, בעיקר במגזר העסקי, המצליחות בצורה יפה מאוד. חלק מכך ודאי קשור לעובדה שסין היא מקום מעולה ליזמות. תמיד ישנן חברות חדשות שעולות ללא מבנה ישן החוסם נשים מלהתקדם ולהצטיין. הכלכלה בסין צעירה, העסקים צעירים ויש הרבה רוח יזמית במערכת. זה נותן לנשים הזדמנות מצוינת להצליח".

עוד מוסיפה ז'אנג, "לנשים בדור שלי לא היה מושג שאפשר לבחור להישאר בבית. עליך לצאת וללמוד בבית – הספר הטוב ביותר, להשיג את העבודה הטובה ביותר ולפתח קריירה. מהפכת התרבות בסין שחררה נשים".

עוד גורם בסין שמסביר מדוע נשים מצליחות לפתח קריירה משמעותי היא המחירים הזולים של עזרה במשק בית. בארה"ב ניתן לראות יחס של 50-50 בין גברים ונשים בתואר ראשון ושני. אך אם נביט על וול סטריט, ברגע שנשים מגיעות לגילאי ה-30 ומביאות שני ילדים, אין תמריצים בשבילן לחזור לעבודה מכיוון שאין מי שיעזור במשק הבית. תמיכת ההורים ועזרה ברת השגה במשק הבית מספקים תמיכה עצומה לנשים בסין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן