מדוע שוקי מניות עם גיוון אתני רב חסינים יותר מפני התפתחות בועות?

מחקר חדש טוען כי כאשר קיים גיוון אתני רב יותר בקרב סוחרים בשוק ההון, עולה הסיכוי שהם יחשבו בצורה ביקורתית, לא יקבלו הנחות כמובנות מאליהן, ולכן יעריכו מחירים בצורה מדויקת יותר וימנעו מבועות. "אנשים אוהבים להיות עם אנשים דומים להם", אומר אוון אפלבאום מבית הספר למנהל עסקים ב-MIT. "זה קל יותר וצפוי יותר, אך זה יוצר נקודות עיוורון כאשר זה קורה בתנאים של שוק מניות".

אפלבאום ועמיתיו ערכו שני ניסויים: אחד בטקסס והשני בסינגפור. הם לקחו משתתפים בעלי רקע פיננסי בסיסי, שמו אותם בסימולציה של שוק והורו להם לנסות להרוויח כסף על ידי תמחור מדויק של מניות.

בכל אחד מהמיקומים, היתה קבוצה של סוחרים זהים מבחינה הומוגנית וקבוצה מגוונת ושתי הקבוצות לא עבדו כצוות אלא כאוסף של בודדים (אך כל פרט ידע האם הוא בקבוצה ההומוגנית או המעורבת). כמו בזירת מסחר אמתית, הסוחרים יכלו לראות את ההתנהלות של עמיתיהם ומה אחרים בסופו של דבר שילמו וקיבלו (על אף שהאנונימיות נשמרה).


קבוצות מגוונות מקבלות החלטות טובות יותר | צילום: thinkstock

התוצאות היו מדהימות. הסוחרים בקבוצות המעורבות עשו עבודה טובה ב-58%. בקבוצה ההומוגנית היתה נטייה גדולה יותר להערכת יתר ולכן ליצירת בועות. "סוחרים בשווקים הומוגניים הם פחות מדויקים באופן משמעותי", קובע המחקר. "גיוון מקל על החיכוך. בשווקים, החיכוך הזה יכול להפר את הקונפורמיסטיות, להפריע לחשיבה שלוקחת דברים כמובנים מאליהם ולמנוע תופעת עדר".

אפלבאום מציין שמחקרים אחרים הראו שקבוצות מגוונות נוטות לקבל החלטות טובות יותר. למשל, במחקר על מושבעים מדומים, התברר כי קבוצות מגוונות נטו יותר לשקול פרספקטיבות אלטרנטיביות, שקלו את החלטתם לאורך יותר זמן וביצעו פחות טעויות עובדתיות. "הנוכחות של אנשים שונים שיכולים להחזיק בהנחות וידע שונים, גורם לכל חברי הקבוצה להתנהג באופן שונה", אומר אפלבאום. "קבוצות מעורבות חייבות לחשוב יותר, הן חייבות להשתמש ביותר אנרגיה חברתית. זה יכול להיות נכס אמתי כאשר זה מגיע לפתרון בעיות, ניהול סיכונים ולקיחת החלטות מעמיקה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן