מדינת משטרה: איזו דיקטטורה שנייה באסיה רק לצפון קוריאה? לא סין

כולנו מכירים את צפון קוריאה בתור מדינת המשטרה הקשוחה ביותר באסיה, שממשלתה משעבדת והורגת אנשים שחולקים על המדיניות שלה ושל המנהיג קים ג'ונג-און.

לאוס נראית, מנגד, כמדינה חופשית ושמחה. תיירים יכולים לחצות את המחוז המסחרי-תיירותי של הבירה השקטה והמסודרת ויינטיאן תוך שעה, אם רק ירצו. נחל של בתי קפה ליד גדת הנהר המרכזי בעיר מכינים קפה צרפתי. הרוכלים החייכנים שנעים לאטם סביר יותר כנראה שישגו לטובתכם בעודף שיחזירו לכם, משסביר שירמו אתכם. הגוונים הכתומים והחמימים של הנזירים הבודהיסטים ושל המנזרים מקרינים מצדי הדרך. מבקרים מן המערב יכולים לקבל ויזות בהגיעם לנמל התעופה של ויינטיאן. הרעיון של מדינת משטרה משתקף רק לעתים נדירות לעינו של האורח החיצוני בלאוס, על אף שמדובר במדינה קומוניסטית עם מפלגה אחת.

יעד אטרקטיבי ומושך לתיירים – מפחיד ופוגעני עבור האזרחים. לאוס | צילום: Fotolia

כעת נסו להיות אזרחי לאוס שיש להם השגות על האופן שבו מנוהלים שם העניינים. הרשויות במדינה בת 7 מיליון האזרחים ביצעו כמה מהחטיפות המצמררות ביותר של מתנגדי שלטון ברחבי אסיה. לאוס מוכרת בזכות "היעלמויות", יותר מאשר בזכות העמדה לדין של אנשים לאחר החזקתם במעצר במשך תקופה מסוימת, כפי שמאפיין מדינות כמו סין ו-ווייטנאם הקומוניסטיות. אתה אף פעם לא יודע מתי אתה אומר משהו שעשוי להביא להיעלמותך, וזה מה שמרתיע אנשים מלהתבטא.

"מעבר לחיוכים ולקצב הרגוע של לאוס שמושכים את התיירים, הממשל הלאואי הוא עדיין חשאי ואוטוריטארי ביותר, ולא מגלה סבלנות כלפי שום סוג של אתגר, אמיתי או מדומה, על הסמכות שלו", אומר פיל רוברטסון, סגן מנהל אזור אסיה בקבוצת האקטיביסטים הניו-יורקית Human Rights Watch. "ישנו פקטור משמעותי מאוד של הפחדה, משום שממשלת לאוס גם לא מסמנת בצורה ברורה היכן עוברים הקווים האדומים הפוליטיים שידחפו אותה לפעול. כך צנזורה עצמית על מילים ומעשים הולכת והופכת שם לנורמה".

המקרה המוכר ביותר הוא של סומבת' סומפון, אקטיביסט בנושאי פיתוח חקלאי וחברה אזרחית שהתחנך בארצות הברית. האיש לא נראה מאז ה-15 בדצמבר 2012, כשרכבו נעצר במחסום משטרתי, כך לפי הדיווח בתחנת הרדיו Free Asia. בדיווח נאמר כי בסרטוני וידאו של החטיפה נראה סומבת' "כשנכפה עליו להיכנס לתוך משאית לבנה והוא נלקח משם". אשתו פתחה בקמפיין שמטרתו לגרום לממשלה לשחרר מידע לגביו, עד שב-2013 ההיעלמות תפסה גם את תשומת לבו של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי.

הסיפור של סומבת' הוא רק של אדם אחד שארגוני זכויות אדם מחוץ ללאוס שמו אליו לב. לפחות 12 בני אדם נוספים נעלמו בלאוס מאז 1999, על פי הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם הממוקמת בפריז. מרביתם ארגנו אירועים בעד דמוקרטיה, ואחד מהם אף מתח ביקורת על פרויקטים חקלאיים במימון סיני (חלק מהם פרויקטים לבירוא יערות). הפדרציה גם תיעדה ארבעה תיקי משטרה, או בית משפט, מהשנתיים האחרונות, שמעורבים בהם מתנגדי משטר, תיקים שלרוב קשורים לשיתוף תוכן אנטי ממשלתי בפייסבוק.

נראה שחוץ מצפון קוריאה, לאוס היא מדינת המשטרה הבולטת באסיה | צילום: Fotolia

מפלגת השלטון בלאוס, המפלגה המהפכנית העממית, היא מושחתת, טוען רוברטסון. האליטות של המפלגה משתלטות על המשאבים הטבעיים במדינה ועובדות עם בעלי עניין זרים למען בצע כסף, ובכך פוגעות מאוד בעניים הכפריים, הוא טוען. הדינמיקה הזו עלולה להצית קולות שיקראו להענקת זכויות של מיעוט אתני, להגנה על הסביבה או להגנה על הפרנסה של העקורים הללו ממשקי הבית הכפריים. האזרחים שנעלמו, כך הסברה גורסת, נמצאים כנראה איפשהו בתוך מערכת המשפט של לאוס.

"לאחר שהייתי בשתי המדינות, הייתי אומר שבאסיה לאוס היא הדבר הקרוב ביותר לצפון קוריאה", אומרת אנדראה גיורגטה, מנהלת דסק אסיה של הפדרציה. "היעדר מרחב מחייה לחברה האזרחית, הגבלות חמורות על מלוא המכלול של זכויות אזרחיות ופוליטיות, שחיתות משתוללת וניהול כלכלי קלוקל הן תכונות שמשותפות לשתי הדיקטטורות הללו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן