מדמשק ההרוסה ללונדון: הכירו את היזם הסורי שידע יותר מדי ונאלץ לברוח מארצו

העניינים התחילו ללכת טוב לחברת הסטארט-אפ רוטל (Rootal) ב-2011, עד שמכונית נפץ התפוצצה בבלוק הסמוך למשרדיה בדמשק. עכשיו, יותר משנתיים לאחר שהמייסד שלה מצא עצמו ברשימת המבוקשים של ממשלת אסד, החברה התבססה מחדש בלונדון, עיר שקלטה מליוני פליטים לאורך ההיסטוריה. לרוטל, המתמחה במתן שירותי הערכת מיקום (גיאולוקיישן), יש כעת בית חדש, אך זכרונות של המלחמה בסוריה לא עוזבים את המייסד אדנן אל קטיב. מסניף סארבאקס לונדוני שליו, הוא מתאר פרופיל נורא של המלחמה שניחתה על החיים המאושרים שחי.

"אני זוכר שישבתי שם וקראתי שהייתה לחימה בצפון, מה שנשמע רחוק מאוד", הוא משחזר. "למחרת זה היה בחומס, שזה קרוב יותר. כמה שבועות לאחר מכן, הלחימה הגיעה לפרברי דמשק והצלחתי לשכנע את עצמי שגם זה עדיין רחוק. ואז מכונית התפוצצה בשכונה שלי וכבאים נלחמו בלהבות ממש מול ביתי. אתה מוצא את עצמך לא דואג, כי הכדורים לא חודרים אל תוך הבית, פשוט הופכים להיות חסרי רגישות."

לאל קטיב יש מזל שהוא בכלל נמצא בבריטניה, שהופכת פחות פתוחה לפליטים. ללא האזרחות הכפולה שלו, הוא כנראה היה נמצא עכשיו בכלא הסורי, או קבור בקבר אנונימי כלשהו. הוא מדבר במבטא בריטי קל שאימץ בילדותו, כאשר הוריו גרו בעיירה קטנה ביורקשיר, אך מתבל את דבריו במשפטים שהיית מצפה לשמוע יוצאים מפיהם של מיליונרים מעמק הסיליקון. "אנחנו מנסים לעזור למפתחים ליצור חוויות מדהימות", הוא אומר. "אנחנו רוצים לעזור להם ליצור מוצרים שמייצרים פונקציונאליות יפה".


"הצלחתי לשכנע את עצמי שזה עדיין רחוק". דמשק ההרוסה| צילום: רויטרס

רוטל נוסדה בדמשק בדצמבר 2010, והיא מספקת למפתחים גישה לאוסף כלים לאיתור מיקום. מה שמכניס לה את מירב הרווחים היא היכולת לזהות לא רק פרטים בודדים, אלא גם קבוצות גדולות. יכולת זו מאפשרת למפתחי אפליקציות לזהות כאשר קבוצה גדולה של אנשים מתקבצת, למשל בקניון או בקונצרט, ולבצע אנליזה מתוחכמת של תנועתם והתנהגותם. אל חטיב טוען שהמוצר שלו יכול לזהות כאשר 100 אנשים ממוקמים בטווח של 100 מטר האחד מהשני בכל מקום בעולם.

הוא מתקשה מעט להצהיר שאין שום דבר מטריד ביכולת הזו: "אנחנו סורים, אנחנו יודעים איך זה כשמרגלים אחריך. אנחנו לא אוהבים שחודרים לנו לפרטיות, אז אנחנו לא מבצעים פעולות שעושות את זה. אף אחד לא יוכל לדעת היכן אתה בשום נקודת זמן, מכיוון שהמידע הוא כולו סטטיסטי ואנונימי. שום דבר לא יהיה ממוקד לאדם ספציפי ואנחנו מאוד ברורים בנקודה הזו".

לפני תחילת העימותים, החברה של אל קטיב החלה למשוך תשומת לב ולקבל מימון מקרנות עידוד שונות במרחבי המזרח התיכון. כעת, בשל המלחמה, המפתחים פזורים במדינות שונות: לבנון, סעודיה, ירדן ותורכיה. מפתח אחד אפילו נשאר בסוריה, אבל הוא במקום בטוח, אומר אל קטיב. הייזם הצעיר נאלץ לברוח בשל קשריו עם האופוזיציה בסוריה, אך הוא מסרב לשתף פרטים נוספים מחשש לחיי עמיתיו שעדיין נמצאים במולדתו.

הקרבה לאופוזיציה והידע שפיתח אל חטיב, משכו את תשומת לב המשטר | צילום: shutterstock

החוויה הקשה של הבריחה ההמונית מסוריה ניכרת בפניו של הצעיר בן ה-23, שנראה מבוגר הרבה יותר מכפי שנראה בתמונת הלינקדין שלו, שצולמה תחת שמיים שמשיים הרבה יותר מאלה של לונדון. כאשר היא צולמה הוא היה סטודנט מבטיח באוניברסיטה יוקרתית בדמשק.
לא כולם בסוריה ברי מזל כמו אל חטיב. יותר מ-9 מיליון סורים ברחו מהמדינה במהלך מלחמת האזרחים ומדינות רבות מסרבות לקלוט אותם אליהם, ביניהם גם בריטניה, הזוכה בשל כך לביקורת נוקבת מבפנים.

אל קטיב, היה שמח לראות כמה מחבריו ובני משפחתו לצידו בבריטניה. "אני לא יכול לחזור הביתה, ואני יכול להיות כאן רק בזכות האזרחות שלי. ללא הדרכון שלי לא הייתי כאן. לקבל ויזה לבריטניה בתור סורי או לבנוני זה מאוד קשה". אני חושב שללונדון ובריטניה אסור לאבד את המצפן המוסרי שלהן ולאפשר ליותר פליטים למצוא מקלט", הוא אומר.

בינתיים, מנצל אל קטיב את שהותו בבריטניה כדי לייצב מחדש את החברה ולסיים תואר שני אותו החל ללמוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן