מדענים: בדיקות דם שגרתיות עשויות לנבא את הסיכון להתאבדות

מחקר חדש ומסקרן לגבי היכולת לחזות התאבדות: צוות חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה גילה כי סמנים ביולוגיים מסוימים הקשורים בדם עשוים לנבא באופן מהימן את הסיכון להתאבדות, לא רק בהווה – אלא גם בעתיד הרחוק. עד כה נערך הניסוי בקרב חולי נפש בלבד, אולם בעתיד תיבחן גם האוכלוסייה הכללית. המחקר מעלה את השאלה כיצד נשתמש בעתיד בתוצאות מבחנים שכאלה בנוגע לאנשים עם (ובלי) היסטוריה של מחשבות אובדניות או דיכאון.

הצוות מצא שישה גנים שפעילותם הראתה מתאם גבוה עם מחשבות אובדניות בקרב אנשים עם מאניה דיפרסיה. כלומר, ככל שהאקטיביות של הגנים גברה, כך גברו גם המחשבות האובדניות. כדי לוודא כי הקשר אכן חזק לקחו החוקרים בנוסף דגימות דם מתשעה אנשים שהתאבדו, ומצאו ראיות לכך שאותם סמנים ביולוגיים היו מוגברים גם אצל אותם אנשים.

צילום: ingimage/ASAP

תוצאות המחקר יכולות להצביע על דרך חדשה לנטר את הסיכון, שכן רבים עשויים שלא לדווח על מחשבותיהם לרופאים או לפסיכולוגים שלהם. קשה לדמיין כיצד בדיקות כאלו יבואו לידי ביטוי, משום שלהשליך מבדיקת דם רגילה על התאבדות – נראה כמו תהליך מופרך במקצת.

אבל מחבר המחקר, אלכסנדר ניקולסקו, מעלה כמה תרחישים אפשריים. לדבריו, "ביצוע בדיקות דם בקרב אנשים עם בעיות בבריאות הנפשית יהפוך בעתיד לשגרה, כמו בתחומים אחרים של הרפואה. אז נוכל אולי לעצור את התהליך. אנשים ללא בעיות בריאות נפש ידועות יוכלו גם הם להיבדק אם קיים חשש שהם עלולים לפתח בעתיד מחשבות אובדניות. הם יוכלו להיבדק כחלק משגרת בדיקות כללית, בדיוק כמו שרמות גבוהות של כולסטרול יכולות לזהות מישהו שנמצא בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם".

כיצד לגלות למטופל כי הוא נמצא בקבוצת סיכון גבוה – זו שאלה שהרופאים יצטרכו להתמודד איתה. כמיליון אנשים מתאבדים בכל שנה, והפחתת שיעור זה כרוכה במאמצים כבירים. המדענים כאמור מנסים למצוא כעת דרכים חדשות וחדשניות לכך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן