מדענים גילו את אורם של הכוכבים העתיקים ביותר ביקום

חוקרי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הכריזו אתמול על הגשמת אחת המטרות האסטרונומיות החשובות יותר: מדידת האור של הכוכבים העתיקים ביותר ביקום. החוקרים השתמשו בטלסקופ מיוחד הנועד בין היתר לחקר חורים שחורים ואמצעותו גילו את אורם של הכוכבים, אשר אינם קיימים כבר מאות שנים. 

אורם האולטרה סגול של הכוכבים ממשיך לזהור גם שנים לאחר שהם מפסיקים להתקיים. כתוצאה מכך נוצר שדה אור, אותו ניתן לחקור באמצעות קרני גמא. הטלסקופ של נאס"א מאפשר למדוד את אורם של הכוכבים העתיקים על ידי שימוש בחורים שחורים. הם לוכדים את האנרגיה של הכוכבים בתוך החורים ומאפשרים את בדיקתה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בהודעה שפרסמה אמש סוכנות החלל נאמר כי החוקרים השלימו עבודה של ארבע שנים והצליחו למדוד את אורם של כאלף כוכבים עתיקים עד כה. 

קרינת גמא בחור שחור | צילום: nasa.gov

מדידת האור של הכוכבים נעשית על ידי הקרנה של קרני גמא מהחורים השחורים חזרה אל כדור הארץ. קרני הגמא עוברת במעין צינור ערפל המכיל את כמות האור הכוללת שנפלטה מהכוכבים במהלך תקופת קיומם ביקום. 

לדברי האסטרונום וולקר ברום, חבר בצוות חוקרי קרינת הגמא, "אנחנו מקבלים מעין הצללה המשקפת את חייו של הכוכב לאורך השנים וכך יכולים לעריך את גילו". באמצעות התגלית החדשה יוכלו מדענים להעריך את כמות האור הכוללת הקיימת ביקום וכך לחשב את דחיסות הכוכבים בחלל. על פי החישוב שנעשה עד כה קיימים כ-1.4 כוכבים על כל מאה רגל מעוקב של שנות אור. 

כמו כן, מדידת אורם של הכוכבים מאפשרת לחוקרים ללמוד יותר על האבולוציה של היקום. בנוסף הנתונים האחרונים יסייעו בתכנון משימות טלסקופיות עתידיות בחלל, כמו זו של ג'ימס ווב, טלסקופ המיועד לשיגור בשנת 2018. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן