מדענים ישראלים חשפו: גוף האדם לומד גם מתוך שינה

תמיד חלמתם ללמוד למבחן מתוך שינה? בקרוב אולי תוכלו לממש זאת. מדענים ישראלים גילו כי ישנם סוגי למידה שניתן ליישם מתוך שינה. על פי המחקר שפורסם לראשונה במגזין Nature Neuroscience הגוף יכול ללמוד על קשר בין ריחות וצלילים במהלך שנת לילה טבעית. 

צוות החוקרים ברשותו של פרופסור נועם סובל מהמחלקה לניורוביולוגיה במכון ויצמן ותלמידת המחקר ענת ארזי ובשיתוף עם רופאים וחוקרים מבית-החולים לווינשטיין והמכללה האקדמית של תל אביב-יפו, ביצעו ניסוי של למידה אסוציאטיבית במהלכו חשפו במהלך שנת לילה את הנחקרים לצליל מסויים, אותו קשרו לסוג מסויים של ריח. הנחקרים הצליחו לקשר בין הצלילים והריחות ואף לזכור את הקישור ביניהם למחרת בבוקר.

המוח לומד גם מתוך שינה | צילום: ingimage/ASAP

תלמידת המחקר ענת ארזי סיפרה לפורבס "יש יתרון בסוג הלמידה של צלילים וריחות משום שהם אינם מעירים את הלומד, בניגוד ללמידה מילולית. עם זאת,  המוח מעבד את הגירויים שהם יוצרים ומגיב אליהם בדיוק כפי שהיה מגיב במצב של ערות. עוד הוסיפה ארזי כי תגובת המוח לגירוי הריח באה לידי ביטוי בפעולת הרחרוח שהאדם מבצע. "אם אנחנו מריחים ריח נעים, אנחנו לוקחים נשימה עמוקה בניסיון להכניס אותו פנימה. במקרה של ריח לא נעים, אנו עוצרים את נשימתנו". 

החוקרים הצמידו לכל ריח צליל מסויים והנחקרים קישרו בין השניים. למחרת בבוקר, לאחר שהתעוררו, השמיעו החוקרים את אום צלילים לנחקרים, אך מבלי להצמיד אותם לריחות. אמנם הנבדקים לא זכרו את הריחות אך תגובת הרחרוח נותרה כפי שהייתה בזמן השינה. 

פרופסור נועם סובל ותלמידת המחקר ענת ארזי מהמחלקה לניורוביולוגיה במכון ויצמן

הניסוי שביצעו המדענים הוכיח לראשונה כי ניתן ניתן ללמוד מידע חדש לחלוטין מתוך שינה. ניסוי זה הוא השלב הראשון במסגרת המחקר, כאשר לטענת ארזי בשלב הבא ינסו המדענים להבין מנגנונים מוחיים הפועלים בזמן עיבוד מידע במהלך השינה, זאת על מנת לדעת אילו סוגים נוספים של למידה אפשריים במצב זה. לדברי ארזי, "עדיין מוקדם לחשוב למספיק לשים ספר היסטוריה מתחת לכרית ולקום מוכנים למבחן אבל ננסה לראות מה עוד אפשר ללמוד גם מתוך שינה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן