מהיר ועצבני, הגרסה האמיתית: ביג דאטה והספורט המוטורי

מהירות היא אחד מהמאפיינים הברורים של ביג דאטה, וישנם מקרים מעטים בהם מהירות היא חשובה יותר מאשר בספורט מוטורי.
ממרוצי המכוניות פורמולה 1 ונאסקאר, דרך התארגנויות קארטינג לא רשמיות ועד לאמרגני מרוצים וצוותים – כולם מתקדמים לעבר אסטרטגיות שבבסיסן מידע חכם, כדי לקצץ שניות קריטיות מזמן המרוצים וכדי לספק מראה מרגש יותר עבור הצופים.

בפורמולה 1, טלמטריה (העברת נתוני מדידה ממרחק רב) נמצאת בשימוש משנות ה-80, כדי להעביר בשידור חי מידע מהמכונית למהנדסים בקו ההזנקה. תומאס מאייר, מנהל תפעול ראשי בצוות לוטוס בפורמולה 1, אומר כי "אנחנו אוספים ומנתחים מידע רב – אנחנו לא מדברים על גיגה בייטס או על טרה בייטס אלא על פטה בייטס".

"פורמולה 1 תמיד הייתה בראש הפיתוח הטכנולוגי, לכן זה היה טבעי שניתוח מידע יהפוך לדבר חשוב עבורנו. הוא חוסך לנו זמן וכסף – במקום להישען על ניסיונות וטעויות, יש לנו מידע אמיתי שמספקים לנו 2,000 חיישנים במכונית".

אפשר להשתמש במידע כדי לבצע התאמות בזמן אמת עבור כל היבט של המכונית, וכדי להיערך להתנהגות הנהג. בנוסף, אפשר להשתמש בו כדי להריץ סימולציות, דבר חיוני משום שהתאחדות המכוניות הבינלאומית (FIA) מגבילה את הזמן בו נהגים יכולים לתרגל ולבדוק את המכוניות שלהם. ההגבלה נעשית במטרה ליצור מגרש משחקים אליו יכולים להיכנס גם צוותים עם פחות משאבים.
חיישנים שמוצמדים למכונית מקליטים הכול – כמות הדלק שנשרף, לחץ הגלגלים וכל פעולה של הנהג, אשר שולט על יותר מ-20 יחידות בקרה. בימי המרוצים הראשונים, אפשר היה לשדר מידע "בחבילה" כשהמכונית עברה את קו ההזנקה, אבל כיום ישנה תקשורת מתמשכת בזמן אמת.

המטרה, כפי שראש שיתוף הפעולה הטכני במרוץ רד בול אינפיניטי, אל פיסלנד, היא לנסות "לחזות היכן הנהג יסיים את המרוץ לפני שהוא אפילו החל".

ב-2013 חיישנים של צוות לוטוס העבירו 2000 נתונים בכל סיבוב | צילום: thinkstock

המידע שיביא לניצחון מוחץ
בזמן שנהגים חייבים להיות תלוי ברפלקסים אישיים כדי להתמודד עם מרוץ במהירות של 321 קמ"ש, צוות התמיכה שלהם חמוש במידע שיהיה יקר ערך ברגעי משבר. דוגמא אחת לניתוח שבא לעזרת הנהגים היא כאשר מכוניתו של הנהג סבסטיאן ווטל מרד בול הסתחררה ונגרם לה נזק במרוץ הגרנד פרי בברזיל ב-2012. כאשר המכונית הגיעה לעצירה ה-10 שלה בקו ההזנקה, מהנדסים הריצו סימולציות תוך שימוש במידע כדי לבחון את ההתאמות שצריכות להיעשות במכונית כדי לשמור עליה במרוץ לעוד 70 סיבובים. המשמעות הייתה שווטל זכה במספיק נקודות כדי לשמור על תואר האלוף שלו גם בשנה השלישית לזכייתו. כמו בתחומים רבים אחרים בחיים, ביג דאטה מסלק את עבודת הניחושים ומאפשר לקבל החלטות בביטחון, מאחר והן מגובות בסטטיסטיקות.

בדיוק כמו מהירות המכוניות, מהירות המידע שמועבר היא בעלת חשיבות עליונה. ב-2013 צוות לוטוס שינה את ספק האחסון בו השתמש כדי לקבל מידע ממכוניות, למערכת מהירה יותר שאיפשרה להעביר כ-2000 סטטיסטיקות בכל סיבוב. הצוות הדגיש כי זהו גורם מפתח בשיפור דרמטי בביצוע של הנהג שלה מרלון שטוקינגר במרוץ הפורמולה רנו בשנה שעברה.

בנוסף, הודות לסיבי חוטים אופטיים בעלי מהירות גבוהה שהותקנו לפני כל מרוץ, מהנדסים ומנתחים במרכזי המטה וההנדסה יכלו לקבל את המידע תוך שבריר שנייה לאחר שהסיבוב הסתיים. לפי הערכות, מידע מהגרנד פרי האוסטרלי מוצג על המסכים במטה הבריטי של רד בול תוך פחות משליש שנייה.
דרך נוספת להעברת מידע היא האוהדים. במהלך הגרנד פרי האמריקאי ב-2014, הצופים העבירו יותר מ-2.3 טרה בייט של דאטה בתוך רשתות המובייל, דרך העלאות של תמונות לרשת החברתית וציוצים על החוויות שלהם.

בנאסקאר הודיעו על שיתוף פעולה עם חברת התוכנה HP, כדי להפיק תועלת מהמידע שמועבר על ידי אוהדי המרוץ, בין אם הם נמצאים ליד המסלול או צופים בו בטלוויזיה בביתם. כך הוקם מרכז שמתעסק באוהדים ובמדיה, בו נאסף מידע מרשתות חברתיות, יחד עם מידע שמתקבל מכיסוי ממדיה מסורתית ומידע מהמרוצים, בניסיון להבין מה גורם לאוהדים להיות מעורבים בספורט ולפתוח את הארנקים שלהם כדי לתמוך בו. המרכז משתף את המידע עם צוותים, ספונסרים ומארגני מרוצים.

בעלי מסלולי מרוצים יכולים לעקוב אחר התחושות של אוהדים דרך תמחור הכרטיסים, ספונסרים יכולים לעקוב אחר כמות האנשים ששמים לב לקידום המרוצים וצוותים יכולים להעריך את העמדות של האוהדים כלפי המכוניות והנהגים שלהם. במשך השנה הראשונה לפעולת המרכז, נותחו יותר מ-18 מיליון אינטראקציות.

תחרות המכוניות החשמליות החדשה פורמולה אי, לוקחת את האינטראקציה של האוהדים לרמה חדשה. חוק האצת האוהדים (או גימיק לפי דעות אחרות), מאפשר לאוהדים לבחור את הנהגים שלדעתם צריך לתת 5 שניות של "האצה", בהן המכוניות יזנקו מ-149 ל-189 קילוואט.

ספורט מוטורי ממשיך להתפתח, ובאופן בלתי נמנע, ביג דאטה ימשיך לקחת חלק במרוץ כדי להגיע למהירויות גדולות יותר ולמעורבות רבה יותר של האוהדים. פיתוחים טכנולוגים חדשים כמו מנועים היברידיים וחשמליים שנכנסים למשחק, ירעננו את התחום בשנים הקרובות. אין ספק כי פתרונות של ביג דאטה יעזרו לצוותים לתפוס את השינויים ולהבטיח כי המעריצים יקבלו את מה שהם רוצים – מפגן עוצר נשימה בסגנון "מהיר ועצבני".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן