מהי התכונה שתגרום למנהיגי העולם לשאול את השאלות הנכונות?

המילה אמפתיה נראה שמככבת ברחבי העולם בימים אלו, אם בעיתוני העולם או בנאומיו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. לאחרונה ביקש אובמה, לאור העימותים, המשברים והטרגדיות של החודשים האחרונים, "לבחור באמפתיה על פני האדישות ולתת לאמפתיה שבנו להביא אותנו לידי מעשה".

מסתבר כי האמפתיה היא מניע רב עצמה, שלעיתים קרובות אינה מנוצלת וזו הסיבה לתשומת הלב שסביבה הן מהעולם הפוליטי והן מהעסקי. המחקר האחרון בתחום מדעי המוח הצביע על כך שב-98% מהאוכלוסייה טבועה היכולת להזדהות ולחוש אמפתיה, אך מעטים מנצלים את היכולת הזו בפועל. המשמעות היא, עבור הפילוסוף הרומי, קרזנריק כי אין באפשרותינו לפעול נגד, מה שהנשיא אובמה מכנה "כוחות הרסניים", ובכלל זה ארגוני טרור, מלחמות אזרחים ורצח עם.

החדשות הטובות הן שאנו נולדים עם היכולת להזדהות: המוח שלנו פותח כך שהוא יכול לחוש מה אחרים חושבים ומרגישים – תכונה ייחודית למין האנושי. "האפשרות ששני זרים יפגשו וללא סיבה מיוחדת יפעלו בשיתוף פעולה לזמן קצר היא אפשרות שאינה מתקבלת על הדעת מחוץ לאנושות", אמרה מדענית המוח רבה סאקס.

המחקר של סאקס מדגיש כי האמפתיה היא אינה סתם מונח אופנתי והיא לא עוסקת רק במוסר. האמפתיה היא המיומנות שיכולה לשנות את העולם לטובה וקרזנריק אף רואה בה כהיבט מרכזי באמנות החיים. לפיו האמפתיה יכולה לגרום לנו להיות יצירתיים יותר, לשפר את מערכות היחסים שלנו ולעזור לנו ליצור קשרים אנושיים שיהפכו את חיינו לכאלו ששווה לחיות אותם. אבל יותר מזה, האמפתיה יכולה להביא לשינוי חברתי רדיקלי.

האמפתיה יכולה להפוך אותנו לפותרי בעיות יעילים ותכליתיים והמפתח לכך הוא ללמד את האנשים לחשוב מנקודת מבט של "אנשים קודם". החשיבה מנקודת המבט הזו היא שתאפשר למנהיגים לשאול את השאלות הנכונות מההתחלה. לצערנו מנהיגי המחר לא מקבלים את הפרספקטיבה הזו בבית הספר ולעיתים קרובות הם מפספסים את התמונה הגדולה. בבתי הספר תשובות נכונות מוערכות יותר מאשר פתרונות מתוחכמים, כלומר התלמידים לא מסיימים את לימודיהם עם הכישורים שהם צריכים כדי להפוך למנהיגים שונים אשר ישפרו את העולם, הם מפספסים כישורים כמו חשיבה ביקורתית, מנהיגות וכמובן אמפתיה.

המיומנות החשובה של העתיד – אמפתיה | צילום: shutterstock

התלמידים לומדים דווקא כי הדאגה לאחרים היא אינה חשובה ברמת ההישגים האישיים. לא רק שהם נכשלים ביכולת לשאול את השאלות הנכונות, הם גם לא מעריכים חוויות אנושיות שהופכות להיות יותר ויותר נדירות. כל אלו משפיעים לרע על סיכויי מציאת העבודה העתידיים שלהם.

לאנשים עם אמפתיה יש קשרים בינאישיים חזקים, הם להוטים לשתף פעולה, הם יעילים במשא ומתן, הם מפגינים חמלה ומציעים תמיכה – הם שחקני צוות והמעסיקים מחפשים אותם. לכן לא תהיה זו הפתעה אם המיומנות החשובה ביותר לעובד בשנת 2020 תהיה אמפתיה. מג דוב מחברת אורקל טוענת "בעתיד מי שירצה להצליח ולהגיע להישגים אישיים גבוהים יצטרך להיות בעל אמפתיה גבוהה. כמו כל מיומנות אחרת גם את האמפתיה ניתן ללמוד ולחזק".

כאשר האמפתיה תהפוך למיומנות נפוצה ברחבי העולם, אנו עלולים לצפות במחזה חסר תקדים: מדינות חיות בשלום ללא גבולות, הגנה משותפת על מערכות אקולוגיות שכל האנשים חולקים ותלויים בהן וחיסולו של העוני הקיצוני, כך אומר הכלכלן מרטין ראוואליון.
האמפתיה עשויה אף להוביל לביטולן של דעות קדומות בנות מאות שנים. האמפתיה היא שתגרום לאנשים להבין שגם אם הם נראים שונים משכניהם, לובשים בגדים אחרים או מבשלים עם כלים שונים – הם שייכים לאותה הקבוצה במשחק החיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן