מהן הטעויות הקשות ביותר שעושות חבות מצליחות וכיצד להימנע מהן

המיתולוגיה היוונית הזהירה אותנו מפני הסכנות הטמונות בלעוף גבוהה מדי, ובכל זאת הרבה חברות ממשיכות ליפול למלכודת איקרוס (שעף קרוב לשמש שהמיסה את השעווה שחיברה את כנפיו לגופו ונפל). זה קורה כל הזמן: כוכב עולה, מלא בפוטנציאל וכישרון, מתחיל להאמין בהייפ של עצמו, רק כדי ליפול כתוצאה מיתר ביטחון.

למה חברות עושות את הטעות הזו? כי פעמים רבות הן מפתחות הישגים והצלחה המבוססים על המוניטין שבנו, וכאשר השוק משתנה, הן עושות יותר ממה שגרם להם להצליח בהתחלה. ההתנהגות הזו מכונה תאוצה אקטיבית (Active Inertia) – מושג שקבע פרופסור דונלד סול מבית הספר למנהל עסקים של לונדון.

תאוצה אקטיבית בזמנים של שינויים קיצוניים בשוק, יכולה להיות הרת אסון עבור כל חברה. כך למשל השינויים ברגולציה על ענף התעופה בארה"ב שהתרחשו ב-1978 וזעזעו את התחום, כמעט חיסלו את חברת התעופה הוותיקה דלתא.


דלתא. מהמובילה בענף לפשיטת רגל | צילום: רויטרס

באותה תקופה, דלתא היתה החברה היעילה ביותר. בהתחלה היא התמודדה עם המצב החדש טוב, אך הרווחיות שלה לא האריכה ימים. חברות אחרות החלו להפסיד כסף גם הן, והחל עידן הטיסות המוזלות. המודלים החדשים היו יעילים יותר והם החלו לנגוס בנתח השוק של דלתא. רק לאחר שהכריזה על פשיטת רגל, הבינה החברה שהיא חייבת לשנות את המודל שלה באופן יסודי. דלתא עשתה שלוש טעויות שמשותפות לכל החברות שנקלעות למצב של תאוצה אקטיבית:

הם הורידו את הרגל מדוושת הגז – כאשר חברות מגיעות לשיא בסקטור שלהן, הן מבזבזות זמן על חגיגת ההישג, במקום לשמור עליו. הצלחה לא אומרת שאפשר להתרווח ולהירגע. צריך להמשיך לחפש דרכים להשתפר.

הם הפכו למנותקים – כשאתה המוביל בחבורה, קל להניח שאתה יודע יותר טוב מכולם. אך כאשר אתה מוציא את עצמך מסביבה של נקודות מבט שונות, אז ההחלטות מתחילות להיות מאוד חד גוניות, ותואמות את דפוס החשיבה היחידי הקיים בחברה.

הם הפכו ליותר מידי בטוחים בעצמם – כאשר חברות בטוחות יתר על המידה ביכולתן להצליח, הן לא מצליחות לראות את המגרעות שלהן ומתחילות לקחת סיכונים שלא היו לוקחות אילו היו מבחינות בהן.

למזלה של דלתא, היתה לה תרבות חיובית ופרקטיקות תפעוליות חזקות שהקלו עליה את השינוי הארגוני. היא יצרה תוכנית חדשה והפכה שוב למובילה בתחומה.

אז איך נלחמים בתאוצה האקטיבית? הנה 5 טיפים:

– תחגגו את הניצחונות שלכם, אבל זכרו שאתם יכולים תמיד להשתפר. תמיד דחפו ליותר, אפילו כשהכל נראה מושלם.

– אל תתנו לעצמכם להפוך למבודדים – תדאגו להיות מעודכנים בכל הגישות והדעות, גם אלה ששונות משלכם, והקיפו עצמכם באנשים עם נקודות מבט שונות – גם כאלה שישחקו את "פרקליט השטן".

– פתחו דרכים לקבל פידבק אמיתי. אף פעם אל תדחו פידבק שלילי, בייחוד כאשר אתם חושבים שאתם עושים הכל נכון ודעת הקהל לצדכם.

– שמרו על הכישרון שלכם מפוקס והימנעו מהסחות דעת. הצלחה מתמשכת היא נחלתן של חברות שתמיד מסתכלות קדימה ומפוקסות על מטרה, גם כאשר נראה שהן כבר ניצחו.

– אל תתחילו לקבל החלטות רק לפי דעת הקהל. זה קל להיכנס לאנרגיה של לעשות את הדבר ה"אין", אבל זה אומר שאתם נגררים אחר אחרים.

חברות תמיד יפלו למלכודת של תאוצה אקטיבית כי זה תמיד מרגיש נעים להיות המוביל. אנחנו אוהבים הצלחה, אבל היא יכולה לגרום לנו להתעלם מהסכנות סביבנו. מודעות והערכה מחודשת מתמדת של החברה שלכם ושל השוק, תאפשר לשמור על הצלחה לאורך זמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן