מהפכת האינטרנט, השלב הבא: מדוע אנחנו לא גולשים יותר ברשת?

אם אתם משתמשים באינטרנט עוד לפני הזמנים שבהם אייפונים היו עשויים מאלומיניום, וודאי הבחנתם בכך שאנחנו כבר לא "גולשים ברשת" כמעט בכלל. המובייל שינה את הדרך שבה אנחנו משתמשים באינטרנט – דבר שהיה בתחילה תופעה של מחשבי שולחן בלבד עבר לכיוון מכשירים שאנו נושאים עמנו כל הזמן. התרעות פוש והודעות מביאות היום את התוכן ישר אלינו, מתוך מבחר האפליקציות המועדפות עלינו, ובקצב שהולך ומאיץ.

דוגמא מאוד גרפית לשינוי הזה היא פייסבוק, אשר מחוויה של "פרסום על הקיר/פיד פעילות" המיועדת לדפדפנים בלבד, הפכה לאוסף של אפליקציות פופולאריות ביותר: מסנג'ר, ווטס-אפ ו-אינסטגרם, כשהאפליקציה של פייסבוק עצמה מובילה את הדרך. זהו מעבר גדול לפחות כמו זה של ביל גייטס כשהחליט לבנות מחדש את מייקרוסופט ב-1995 בתגובה לגל הסוחף של האינטרנט.

המעבר של העולם למובייל תדלק את המגמה הזו אפילו יותר. שווקים מסוימים, במיוחד סין, דילגו על שלב הגלישה ברשת כמעט לחלוטין. אין לומר כי הדפדפנים למובייל הם אינם חלק מהמגמה, אבל המידע שהולך ונצבר מראה בבירור שאפליקציות למובייל מנצחות:

ברמה הגלובאלית, אפליקציות הודעות הן מנוע הליבה: ווטס-אפ מתהדרת במיליארד משתמשים, ואפליקציות כמו WeChat, LINE ו-KakaoTalk מתגאות בעוד כמיליארד וחצי ברחבי אסיה. בתחילת השנה שעברה, הודעות שנשלחו רק באמצעות אפליקציית ווטס-אפ היו רבות יותר ב-50% מכל כמות הודעות ה-SMS הגלובאלית באותה תקופה, ותופעה זו רק הולכת ומתחזקת מאז.

Fotolia :המעבר של העולם למובייל מביא לנטישת הגלישה המסורתית | אילוסטרציה

אם נסקור את ציר הזמן עד כה, גלישה ברשת הייתה המסגרת שהגדירה את האינטרנט המסחרי בעשור הראשון שלו; פייסבוק הובילה את המעבר מדפדפנים לאפליקציות מסרונים; וכעת הודעות ונוטיפיקציות יגרמו מחדש לכל הקטגוריות של האפליקציות להתקדם צעד נוסף. מדוע?

  • התחייבות: הודעות הן המנוע הטוב ביותר לקראת התחייבות לטווח ארוך, דבר שכל מפתח אפליקציות מעוניין בו. על-פי Flurry insights, לאפליקציות של הודעות יש תדירות ממוצעת של שימוש יומי הגדולה פי 4.7 מאפליקציות שאינן של הודעות.
  • הקשר: אפליקציות ההודעות פתרו בעיה שגוגל לא הצליחה לפתור – הן מספקות הקשר אמין דיו סביב כל לינק אינטרנטי נתון. אם זו הודעה מחבר או מקולגה, אתה בוודאי משוכנע שהלינק אמין. כמו שמקובל לומר בעולם הטכנולוגיה – פלטפורמות המסרונים במובייל הן שומרי הסף החדשים של האינטרנט.
  • פלטפורמות צולבות: על אף שהן מקבלות את עוצמתן בעיקר באמצעות אפליקציות מובייל, ההודעות אינן שייכות רק לשוק המובייל, ובהחלט מסוגלות לדלג בין פלטפורמות במהלך יומנו – בטלפונים החכמים שלנו ברכב (כשלא נוהגים כמובן), על גבי מחשבים ניידים בעבודה או בטאבלטים שלנו בבית.
  • שירותים משולבים: המסרים עצמם הם אינם הסיבה היחידה שבגינה ההודעות חשובות כל כך. הן אידיאליות בשביל להשתלב עם אפליקציות אחרות, כמו מערכות תשלומים, שירותי מיקום/מפה, ואולי המרגש מכל – תמסורות מבוססות אינטליגנציה מלאכותית אשר מאפשרות לחברות לתקשר בו זמנית עם מאות ואלפי לקוחות.

זה הכיוון שתעשיית הטכנולוגיה הולכת אליו כרגע. סין כבר עלתה על המסלול הזה באמצעות אפליקציית ההודעות/הרשת החברתית WeChat, ולאחר שזכתה בבכורה בעידן של הרשתות החברתיות בארצות הברית, פייסבוק מנסה להשתלט גם על תחום המסרונים לצרכנים. משקיעים שרואים את הנולד, כמו פרד וילסון, כבר הצביעו על כך זה מכבר, אבל האקו-סיסטם ממשיך להתפתח. באמתחתם של פייסבוק, וכוחות דומים באסיה כמו WeChat ו-LINE, יש מאגרי משתמשים עצומים שעומדים לזכותם, אבל הם גם מהווים גנים שעטופים בחומה, שבתוכם החברות חייבות לוותר על השליטה במשתמשים שלהן, שהמידע שלהם לכוד בתוך הגבולות הנוקשים של חווית השירות המוגדרת בידי אחרים.


חדשות דרך אפליקציית מסרונים במקום גלישה | צילום: אתר החברה – Quartz News

בגלל הסיבה הזו יש להניח שאנו עתידים לראות את ההודעות והמסרונים משנים את צורתן של אפליקציות שבעבר חשבנו עליהן רק בהקשר של גלישה ברשת. אחת מהכניסות המעניינות של התקופה האחרונה לקטגוריה הזו היא האפליקציה של Quartz News אשר הופכת את דפדפני החדשות הטיפוסיים והמוכרים לחוויה מבוססת צ'ט טקסטואלי, מול מי שעושה רושם של "חבר מאוד מעודכן".

באשר לרשת שהכרנו בעידן של הגלישה, היא עוד תישאר אתנו לעת עתה. אלא שפשוט יותר סביר שנמצא את עצמנו שם לאחר שהקשנו על התוכן המוצג בנוחות בהודעה שמישהו שלח לנו, או על גבי התרעת הפוש שקפצה על מסך הטלפון שלנו בעודו נעול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן