מהפכת המידע: מה קרה לרשתות החברתיות בטורקיה ביום שישי?

מסתמן כי במהלך הניסיון להדיח את רג׳פ טאיפ ארדואן ביום שישי הגבילה הממשלה הטורקית את הגישה לפייסבוק וליוטיוב. על פי דיווחים האתרים לא היו זמינים לחלק מהמשתמשים במהלך הסערה שפרצה עם ניסיון ההפיכה הצבאי במדינה.

בעוד שהיקף החסימה טרם ברור, קבוצה טורקית בשם Turkey Blocks, העוקבת אחר צנזורה במולדתם, צייצה ביום שישי בטוויטר שהגישה לפייסבוק, לטוויטר וליוטיוב מוגבלת מזה כמה שעות. מנגד, משתמשים טורקיים שונים של השירותים הללו הצהירו על גבי הרשת כי יש להם גישה אל האתרים. אל אלה מתווספת הודעתו של דובר מטעם יוטיוב, לפיה הם סבורים כי האתר מתפקד בטורקיה כשורה.

אזרחים טורקיים דיווחו בשישי על קשיים בגישה לרשתות החברתיות | צילום: fotolia

״המידע שיש בידינו מצביע על חנק בן שעתיים ברשתות החברתיות, אך אין ראיה להאפלה אינטרנטית מלאה״, נמסר על ידי Turkey Blocks.

טוויטר, מצידה, צייצה כי האתר לא ״נחסם במלואו״, אך ככל הנראה הגישה אליו בטורקיה הוגבלה במתכוון. ״אנו חושדים שבוצעה האטה מכוונת בתנועת משתמשים טורקיים באתר״, כתבה הרשת החברתית.

במקביל, משתמשי פייסבוק טורקיים דיווחו על קשיים בגישה לרשת החברתית ביום שישי. מפייסבוק לא נמסרה תגובה.

זו איננה הפעם הראשונה שבה גולשי אינטרנט מדווחים על קשיים בגישה לרשתות החברתיות ולתוכן בטורקיה בזמנים של מתיחות. הפרעות בתקשורת המקוונת נרשמו במדינה פעמים רבות במהלך השנה החולפת בעקבותיהם של אירועים פוליטיים. בחודש יוני, למשל, יישמה הממשלה הטורקית חוק לביטחון לאומי על מנת למנוע שידור ציבורי של תכנים לאחר מתקפת הטרור בנמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול.

האו״ם קבע כי הפרעה לתקשורת מקוונת מהווה הפרה של זכויות אדם | צילום: fotolia

הממשלה הטורקית דחתה את ההאשמות בדבר חסימת אינטרנט. פעילי זכויות אדם ואירגונים המשמשים כ״כלבי שמירה״, לעומת זאת, טוענים כי טורקיה השתמשה ב״השבתת אינטרנט״, חסמה והאטה את הגישה לאתרים מסוימים במידה שהפכה אותם לבלתי שמישים, ובכך הגבילה את חופש הביטוי ומנעה את צריכתם של מסרים לוחמניים.

על פי אירגון Access Now, במהלך השנה התרחשו ברחבי העולם מעל ל-20 הפרעות מכוונות לגלישה באינטרנט. בעוד שמדינות אחדות, כגון סין ואיראן, ידועות בכך שהן מגבילות משמעותית את הגלישה ברשת, אקטיביסטים טוענים שיותר ויותר מדינות דמוקרטיות משתמשות בהשבתות אינטרנטיות במטרה לרסן את חופש הדיבור. ב-2012 פרסם האו״ם ״החלטת אינטרנט״, לפיה השבתת תקשורת מקוונת מהווה הפרה של זכויות אדם.

הטורקים, מצידם, מכחישים בין אנחת רווחה אחת למשנתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן