מה הקשר בין בחירתו מחדש לנשיאות של צ'אבס למחיר הדלק?

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, זכה כצפוי בבחירות בונצואלה ביום ראשון האחרון ונכנס לקדנציה שלישית כשהוא גובר על הנריקה קאפרילס עם יותר מ54% מהקולות. ונצואלה היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות ביותר בעולם, והספקית הרביעית של ארצות הברית. צ'אבס ימשיך עם המדיניות הפופוליסטית שלו המכונה "המאה ה-21 של הסוציאליזם", ויביא לזינוק שיעור האינפלציה שצפויה להגיע עד ל-48%. ייצור הנפט, שנפל בצורה משמעותית בעשור האחרון, עלול להמשיך ולרדת.

במהלך הבחירות הטעונות ביותר שהיו בונצואלה בעשור האחרון, הצליח צ'אבס להאריך את שלטונו על מאגר רזרבות הנפט הגדול ביותר בחצי הכדור המערבי בשש שנים נוספות. הצנחן לשעבר, בן ה-58, שזכה לתהילה לאחר ניסיון מהפכה שנכשל ב-1992, מחזיק בשלטון כבר 14 שנה, שבמהלכן גודלו של השלטון המרכזי כמעט הוכפל – מ-21.4% ל-37.8% מהתמ"ג.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למרות הרטוריקה האנטי אמריקאית החריפה שלו, השותפה הכי חשובה של צ'אבס היא ארצות הברית. ונצואלה מייצרת בין 2.5-3 מיליון חביות נפט גולמי ליום. קאראקס ייצאה 1.7 מיליון חביות ליום בשנת 2010, כש-40% מהחביות הולך לארצות הברית.

צ'אבס – הקדנציה השלישית | צילום: רויטרס

בשנת 2011, ייבאה ארצות הברית בסביבות 350 מיליון חביות נפט מוונצואלה, והפכה אותה לספקית הנפט הרביעית בגודלה של ארצות הברית, אחרי קנדה, מקסיקו וערב הסעודית. צ'אבס השתמש בכמויות הנפט כדי לממן הוצאות אדירות ותוכניות סובסידיה במהלך 14 שנות כהונתו, אבל הלחץ התקציבי ממשיך לגדול.

במהלך כהונתו של הנשיא הונצואלי רשם ייצור הנפט ירידות בתפוקה בשיעור של 25%. בעוד חברות שירותי נפט בינלאומיות שמרו על היקף פעילות גבוהה בדרום אמריקה, PDVSA, החברה הלאומית של וונצואלה לייצור נפט, הוכיחה כי יכולתה לייצר נפט די מוגבלת. עם ייצור שנמצא בנסיגה, צ'אבס יצטרך לעבוד קשה להמנע ממשברים פיננסים קשים. לפי Bank of America, הפיקדונות החוץ תקציביות עשויות להתרוקן לחלוטין עד סוף 2013, וזאת בהנחה שחבית נפט גולמי שומרת על מחירה ואינה יורדת.

עם שער חליפין קבוע וגבוה יתר על המידה, צ'אבס יסמוך על קיצוצים ופיחות שימנעו את המשבר, כשלמעשה צעדים אלו שקולים להעלאת מיסים. האינפלציה, שכרגע עומדת על 18% עשויה לטפס כל הדרך ל-48%. בזמן שצ'אבס ינסה לשקם את ייצור הנפט, הקיצוצים בהוצאות והמחסור בתמיכה בינלאומית יהפכו את המשימה לקשה מאוד.

הירידה בייצור הונצואלי לא נושאת עימה השלכות מיידיות, אך היא בהחלט צריכה להרים דגלים אדומים. 6 שנים נוספות תחת שלטונו של צ'אבס יכולות להוריד את כמויות הייצור אפילו עוד יותר. בתוך עולם של צמיחה גלובלית, אוכלוסיה גדלה ואורך חיים עירוני, לא קשה להניח כי הביקוש יעלה. ובמצב כזה, בו הביקוש יעלה וההיצע ירד, לפחות יהיה שווה להשקיע בנפט כשהמחירים עולים ועולים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן